Podle policie je křižovatka na hlavním tahu z Prostějova na Kostelec na Hané a Konici s vedlejší cestou ze Smržic do Mostkovic jednou z nehodových lokalit. Přitom jde o jednoduché a přehledné místo s jasně danou předností v jízdě a omezenou rychlostí na rovné silnici, kde navíc řidičům nic nebrání v rozhledu.
„Nenarodil jsem se v Prostějově, ale před pár lety jsem se sem přistěhoval. Autem jezdím často, ale nenapadlo by mě, že tato křižovatka by mohla být nebezpečná. Je přehledná. Na Prostějovsku jsou jiná daleko nebezpečnější místa na silnicích,“ myslí si třeba Jiří Červenka.
Policie však tvrdí, že velký počet havárií je zde už více než 20 let. Už v roce 2005 zpracovalo Centrum dopravního výzkumu Brno bezpečnostní audit, na základě kterého se doplnilo dopravní značení. Bohužel to nepomohlo.
„Je třeba konstatovat, že každoročně na této křižovatce dochází k dopravním nehodám s vážnými následky. Hlavní příčinou je jednoznačně nedání přednosti v jízdě,“ uvádí ve své analýze křižovatky Michael Vafek z dopravního inspektorátu v Prostějově.
Řidiči sledují přejezd a často jim ve výhledu překáží sloupek
V letech 2011 až 2015 se zde stala dvacítka havárií, při kterých bylo zraněno osmnáct lidí. Povrch silnice je podle policie už velmi starý - z roku 1975 - a proto má výrazně zhoršené protismykové vlastnosti. Na cestě, která nemá zpevněnou krajnici, jsou navíc vyjeté koleje.
Zrádná křižovatka |
Podle posledního sčítání dopravy přitom po výpadovce na Konici projede kolem devíti tisíc aut za den. Hlavním problémem lokality je však cyklostezka a železniční přejezd těsně vedle křižovatky ve směru od Smržic.
„Řidiči sledují spíš dění na přejezdu a už se tolik nevěnují přednosti v jízdě. Svůj vliv má i takzvaný efekt předního pravého sloupku. V současné době se vyrábějí poměrně široké přední sloupky, za které se v určitém úhlu schová vozidlo. O tom, že k tomuto efektu dochází na této křižovatce, svědčí fakt, že všichni řidiči až na jeden případ byli ve vozidle sami bez spolujezdce,“ dodal dopravní expert Vafek.
Ve hře je křižovatka s řadicími pruhy či malý kruhový objezd
Majitel silnice, kterým je Olomoucký kraj, se celou situací konečně začal zabývat.
„V červnu bude krajská rada schvalovat zahájení přípravy projektové dokumentace. Následovat bude výběrové řízení na projektanta. Máme zpracovanou studii na varianty úprav této křižovatky,“ uvedla mluvčí kraje Kamila Navrátilová.
„Úkolem projektanta bude navrhnout optimální řešení z hlediska plynulosti a především bezpečnosti silničního provozu. Vhodné řešení by mělo být zpracováno tak, aby byl brán v potaz i blízký železniční přejezd,“ dodala s tím, že úprav se nebezpečná křižovatka dočká snad už příští rok.
Ve hře je například varianta křižovatky s řadicími pruhy pro odbočování, nebo dokonce výstavba malého kruhového objezdu.
„Ten vychází nejlépe, protože odstraňuje příčiny vzniku téměř všech skupin nehod díky snížení rychlosti a zklidnění dopravy,“ argumentuje Vafek. Křižovatka by navíc mohla být v noci osvětlená, což by opět snížilo riziko nehod.
„Dnes už lze osvětlovat křižovatky bez připojení na veřejný zdroj energie, jak je to například u okružní křižovatky u Brodku u Prostějova,“ podotkl Vafek.
Podle něj by také pomohlo snížení rychlosti vlaků na 50 kilometrů za hodinu, důsledné sekání zeleně v okolí kvůli dobrému výhledu a zvýraznění přednosti v jízdě svislým a vodorovným značením.