Cestu do Slezska zlevní úspornější vlaky, zrychlit ji mohou jen Poláci

  4:57aktualizováno  4:57
Peripetie na klíčové trati z Jeseníku do Krnova přes polské Glucholazy - jediném severním spojení Olomouckého a Moravskoslezského kraje - jsou na čas pryč. Ztrátové vlaky, na něž kraj doplácel 11 milionů, budou dál fungovat. České dráhy sem vyšlou levnější motoráky Regionova.

Regionova (Ilustrační snímek) | foto: České dráhy

Dobrou zprávou je i to, že současně o „odříznutou“ trať, která dosud neměla návaznost do polského vnitrozemí, projevili zájem i Poláci. Opolské vojvodství už objednalo vlaky z Opole do stanice Glucholazy a zpět. Je tak šance, že by se zchátralá trať konečně mohla dočkat modernizace.

Úspornější regionovy začaly studenty do škol v Ostravě či lidi do práce vozit od tohoto týdne, odkdy platí nový jízdní řád. Potvrdil to náměstek hejtmana Olomouckého kraje zodpovědný za dopravu Alois Mačák.

„Po řadě jednání s Moravskoslezským krajem a Českými drahami budou spěšné vlaky Jeseník-Krnov i pro rok 2015 zachovány,“ uvedl Mačák.

Podle něj rozhodlo hlavně to, že se podařilo snížit ztrátu. Díky regionovám se podařilo stlačit náklady o miliony. Velké motorové soupravy s vysokou spotřebou dráhy nasadí jen na nejvytíženější spoje.

„Vysláním lehčích vlaků se sníží poplatky za železniční dopravní cestu na českém území a zároveň bude nižší i takzvaný peážní poplatek za průjezd polským územím. A v neposlední řadě ušetříme za naftu. Tím snížíme naše náklady o více než čtyři miliony korun ročně,“ vysvětlil Mačák.

Olomoucký i Moravskoslezský kraj si u Českých drah objednávají čtyři páry spěšných vlaků mezi Jeseníkem a Krnovem.

„Tři páry vlaků jsou regionovy, večerní vlak v 17:23 je posílen kvůli studentům jezdícím do škol v Ostravě,“ popsala mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Ranní spoj odjíždějící z Jeseníku v 5:23 a poslední spoj do Jeseníku ve 20:42 zůstávají beze změn. To bude platit při jízdách z Jeseníku v pracovní dny a sobotu, do Jeseníku v pracovní dny a v neděli.

Trať v Polsku je zastaralá, vlaky tu jedou velmi pomalu

Po letech je také šance, že by vlaky mohla co do rychlosti rozpohybovat modernizace zchátralé trati. Polská strana přes vysoké poplatky za průjezd českých vlaků do trati neinvestovala a ta je ve špatném stavu. V některých úsecích je na polském území rychlost omezena i na 25 kilometrů v hodině.

Na české straně je situace jiná, Správa železniční dopravní cesty v posledních letech železnici v pohraničí zmodernizovala. „Naše část je provozuschopná bez omezení. My ale ze zákona nemůžeme investovat do trati na území jiného státu, abychom úsek v Polsku opravili,“ sdělil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Pozitivním signálem, že by se nyní mohl postoj polské strany změnit, může být fakt, že v neděli 14. prosince vyjely na přípojnou trať poprvé po deseti letech vlaky z Opole přes Nysu až do Glucholaz. Trať mezi Nysou a Glucholazy přitom polské dráhy v roce 2004 zrušily jako ztrátovou.

„Tímto dál klesnou poplatky za použití železniční dopravní cesty na trati mezi Mikulovicemi na Jesenicku a Jindřichovem ve Slezsku, protože trať se stane součástí jednotného evropského železničního prostoru. Dá se taky předpokládat, že když Poláci zavedli vlak do Glucholaz, budou uvažovat i o investicích, aby se trať kolem Glucholaz zmodernizovala, a tím zatraktivnila pro cestující,“ přemítá Mačák.

Nové spojení Glucholazy-Opole jezdící o víkendech a polských svátcích může lidem z Česka otevřít po železnici další část Polska a stejně tak Polákům Jesenicko.

Otázka využití vlaků je ale zatím problematická. České dráhy a polský dopravce se totiž v novém jízdním řádu nedohodli a vlaky na sebe časově nenavazují. Pokud by tak chtěli Poláci přijíždějící od Opole jet do České republiky, museli by v Glucholazech čekat na český vlak ve směru do Krnova půl hodiny, a ve směru na Jeseník dokonce 2,5 hodiny.

Spojení země s Polskem je důležité i pro turistiku

Spojení Jeseníku s Krnovem přes Glucholazy v návaznosti na Ostravu považuje region za důležité nejen pro pohyb pracujících a studentů, ale také z důvodu podpory cestovního ruchu.

Sousední kraje však opakovaně řeší nedostatek cestujících a vysokou ztrátovost a snaží se provozní náklady redukovat. Ministerstvo dopravy přestalo trať dotovat už před třemi lety.

Plánované setkání ministrů dopravy obou zemí týkající se i této trati je na programu počátkem roku 2015.

„Dle našich informací polská strana prověřuje možnost zapojit do obnovy tratě regiony, a to s využitím kofinancování z evropských fondů. Toto řešení za českou stranu nevylučujeme. Hledáme možnosti úpravy tratě tak, aby byl udržen provoz i v dalších letech,“ sdělila mluvčí ministerstva Andrea Volaříková.

Nejčtenější

Exprimátor Přerova zemřel na lyžích, politiky se vzdal i kvůli sportu

Přerovský politik Vladimír Puchalský.

Bývalý primátor Přerova Vladimír Puchalský ve čtvrtek náhle zemřel. V čele města stál do loňských komunálních voleb. V...

Největší lavina za 20 let. V Jeseníkách se utrhly stovky metrů sněhu

Zřejmě největší lavina za posledních dvacet let v Jeseníkách spadla v těchto...

Zhruba 300 metrů měřila na délku obrovská lavina, která v těchto dnech spadla v Jeseníkách. Místní takovou nepamatují...

Olomoucký elektrobus je až příliš moderní, cestujícím v rukavicích neotevře

V pravidelném provozu olomoucké městské hromadné dopravy začal sloužit první...

Nečekaný zádrhel řeší olomoucký dopravní podnik. Někteří cestující mají v těchto dnech problém dostat se do nového...

Hledaný muž v ženských šatech prchal 14 hodin kanály až do vyčerpání

Hledaný muž převlečený za ženu se dal před policisty na útěk nejdříve potokem a...

Náročné pronásledování, které se nakonec změnilo spíš v záchrannou akci, absolvovali v úterý policisté s hasiči v...

Cyklokrosová mafie, hřímá Hekele. O českou medaili přišel v depu

Emil Hekele v depu na cyklokrosovém mistrovství České republiky v Holých Vrších.

Do cíle mistrovství republiky v cyklokrosu už nezbývalo ani pět kilometrů a Emil Hekele se při průjezdu do...

Další z rubriky

Sucho trvá už pět let, na metr čtvereční chybí místy až šedesát litrů vody

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Vůbec nejvíc z celé České republiky doplatil na loňské sucho a nedostatek srážek Olomoucký kraj. Krajina zde tak trpí...

Nechte nám mobilní kluziště déle, zní opět v Prostějově. Radnice to zváží

Prostějovské mobilní kluziště před budovou muzea přilákalo tisíce dětí.

Lidé v Prostějově si již druhý rok stěžují, že mobilní kluziště v centru města končí zbytečně brzy. Radnice je možná...

Sdílením fotek z nočníku či demonstrace rodiče děti ohrožují, varují experti

Ilustrační snímek

Stále větším problémem se podle odborníků začínají stávat rodiče, kteří své zážitky s potomky přehnaně sdílejí na...

Najdete na iDNES.cz