Filharmonici vydávají v poslední době kritická prohlášení co několik týdnů. Naposledy koncem ledna avizovali, že nepošlou své zástupce do pracovní skupiny připravující sloučení s divadlem.
Fúzi, jež by byla první svého druhu v Česku, připravuje město od loňského roku, jejím cílem je udržitelné financování. Filharmonici plán dlouhodobě kritizují jako zbytečný a nepřipravený.
„Proklamované cíle celého záměru slučování jsou zcela vyprázdněné. Návrh již negarantuje úsporu, efektivitu ani stabilitu a nic nepřináší nejen samotným organizacím, ale ani žádné skupině obyvatelstva,“ uvedly minulý týden odborové organizace i Umělecká rada Moravské filharmonie Olomouc (MFO).
„Není v silách žádné pracovní skupiny tento zásadní faktický a politický nedostatek napravit a vnést do záměru jakékoli smysluplné narativy, cíle a garance,“ dodaly.
Dále připomínají, že ani dvě dosavadní analýzy je nepřesvědčily. Vadí jim také jmenování ředitele Moravského divadla Olomouc (MDO) Davida Gerneše manažerem, jenž má sloučení připravovat. Podle nich měl být buď pověřen i ředitel MFO Jonáš Harman, nebo mělo město najmout externího specialistu.
Kvůli nejistotě už první hudebníci odešli jinam
Neúčast v pracovní skupině nevidí hudebníci jako handicap. „Pracovní skupina je jenom eufemistický název. Mají to být individuální konzultace za účelem sběru dat, které potom tým nebo přímo pan ředitel Gerneš interpretuje, jakým způsobem bude chtít. Nebude docházet k žádnému hlasování,“ řekl mluvčí organizace Unie orchestrálních hudebníků při MFO Jakub Látal.
„Navíc tam zástupce budeme mít v podobě pana ředitele Harmana, jenž tam musí být z pověření magistrátu,“ podotkl.
V Olomouci plánují sloučit filharmonii a divadlo, projekt čelí kritice![]() |
Podle něj už několik hudebníků opustilo Olomouc a přešlo do jiných orchestrů, v čemž sehrálo roli i chystané sloučení. Zaměstnanci mají totiž obavy z budoucího vývoje.
V polovině ledna také filharmonici poslali primátorovi Miroslavu Žbánkovi (ANO) otevřený dopis, v němž napsali, že jim došla trpělivost, jelikož postrádají odpovídající veřejnou i odbornou debatu a obávají se škrtů v orchestrech. Chtějí po něm větší osobní zapojení v celém procesu. Teď čekají na odpověď.
Mezitím připravují vystoupení pro sympatizanty a podporovatele. O stávce, kterou hrozili v roce 2017 kvůli nesouhlasu s tehdejším ředitelem Vladislavem Kvapilem, zatím neuvažují.
Primátor mluví o zastrašování
Primátor se podle svých slov schůzce nebrání. „Nemohu nicméně přistoupit na rétoriku toho dopisu. V této chvíli si neumím představit, že bych přebíral otěže náměstka pro kulturu, do jehož kompetence řízení těchto dvou příspěvkových organizací patří. To samé platí pro radou města schváleného a pověřeného pana Gerneše,“ sdělil Žbánek.
Vedení města připomíná, že podobné úpravy dělalo v minulosti i u svých akciových společností a vedlo to k jejich stabilizaci a lepším hospodářským výsledkům.
Moravské divadlo musí být tak dobré, aby bylo nezrušitelné, říká jeho ředitel![]() |
„Kolegové z odborů nejsou ochotni přijmout, že se zřizovatel rozhodl udělat ze dvou organizací jednu velkou a výrazně silnější, aby se mu kultura s téměř čtvrtmiliardovým rozpočtem lépe řídila a kontrolovala. Pokud se podaří ušetřit deset, patnáct milionů, měly by ty peníze zůstat v souborech,“ dodal primátor.
Reakce vnímá jako až příliš osobní. „Vůbec nemám dobrý pocit z vyvolávané atmosféry strachu. Lidé, kteří v zásadě nemají problém s tím, jak se zřizovatel rozhodne, jsou zastrašováni, je jim vyhrožováno s tím, že se nesmí účastnit jednání s panem ředitelem, vstupovat do pracovních skupin a podobně,“ podotkl Žbánek.
Náměstek primátora pro kulturu Viktor Tichák (ProOlomouc a Piráti) informoval, že se chystá vypracování koncepčního dokumentu.
„Bude v něm přesně definovaný cílový stav, strategie a harmonogram jednotlivých kroků. Součástí bude také kladné vypořádání většiny požadavků odborů Moravské filharmonie i Moravského divadla, které podaly před prosincovým jednáním zastupitelstva,“ shrnul.
Proti sloučení jsou i oborové organizace
Rozhodnutí o sloučení divadla s filharmonií do jedné instituce se dvěma orchestry vyvolalo nesouhlas rovněž u části kulturní obce. Vznikla například petice s více než tisíci podpisy a Asociace symfonických orchestrů a pěveckých sborů České republiky také v Olomouci uspořádala v říjnu k problematice diskusi.
Lidé opouští orchestry a kultura trpí, znělo při debatě o slučování v Olomouci![]() |
Ozvala se i Asociace profesionálních divadel. „Vývoj situace v Moravském divadle sledujeme a nepovažujeme za přijatelné omezení činnosti jeho uměleckých souborů nebo jejich rušení. Asociace apeluje na všechny zúčastněné, aby jednali ve prospěch zachování kulturní služby a funkcí obou stávajících organizací, zajištění maximálního sociálního smíru i udržení pracovních míst,“ uvedla v prohlášení.
Ředitel MDO Gerneš rostoucí nejistotu mírní. „Uvědomuji si, že existují legitimní obavy ze slučování a rezonuje především otázka propouštění. V první řadě budeme velmi podrobně prověřovat provozní funkčnost této varianty na půlročním modelu sezony 2025/2026 a společně s právníky posuzovat nabízené varianty sloučení nebo splynutí,“ sdělil v lednu.
„Chtěl bych všechny ujistit, že jakákoliv diskuse o propouštění není teď na pořadu dne,“ dodal.
Výběrové řízení na ředitele nově vzniklé spojené organizace chce město vypsat po březnovém zastupitelstvu.