V šesté třídě na základce v Olomouci zkoušejí výhody nové aplikace například během kombinované výuky českého jazyka a výtvarné výchovy.
Díky hře se žáci ocitají v galerii, ve které někdo ukradne umělecké dílo. Zloděje se podaří chytit. Hru všichni společně sledují na obrazovce vedle tabule. Pod dohledem učitelky si děti při výuce posílají z lavice do lavice tablet, pracují s obrázky a textem, plní úkoly a odpovídají na otázky.
„Je to zábava a určitě bych to doporučila i jiným třídám. Běžná výuka mě někdy nebaví, ale na tuhle hodinu se těším,“ vylíčila jedna ze žaček Natálie.
Vzdělávací aplikaceŽáci prostřednictvím zábavných úkolů získávají znalosti napříč předměty, učitelé mohou aplikaci zapojit do výuky nejen ve třídě, ale i venku a v přírodě. Aplikace využívá propojení populárních technologií a her s výukou. |
„V hodinách obvykle nepracujeme s mobilem a tabletem, takže je fajn si to vyzkoušet,“ doplnil její spolužák Tadeáš.
Podle učitelky Jany Svobodové děti výuka pomocí aplikace velmi baví.
„Příjemně se propojila zábava s učením. Děti jsou motivované zjišťovat si informace. Ve chvíli, kdy je něco baví, je pro ně přirozenější překonat překážku, což v tomto případě znamená například vypočítat příklad nebo vyhledat informace v textu,“ doplnila Svobodová.
Dostanou žáky ven
Žáci prostřednictvím zábavných úkolů získávají znalosti napříč předměty, učitelé mohou aplikaci zapojit ve třídě, ale i na výletech či exkurzích.
„Metodou hry povedou žáky k získávání nových informací přímo ve městě a v přírodě. Po pandemickém školním roce je tato nabídka pro školy o to atraktivnější. Dostaneme tak žáky ven,“ vyzdvihl hlavní řešitel projektu ZEDA Štefan Chudý z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.
Aplikace nabízí pedagogům široké možnosti. Bez znalosti programování mohou jednoduše vytvářet kroky, vycházkové okruhy zaměřené na konkrétní témata i celodenní výpravné hry, kde propojí znalosti a příběhy z různých předmětů.
V českém prostředí se podle tvůrců jedná o unikátní řešení, které zároveň splňuje nároky Rámcového vzdělávacího programu a využívá propojení populárních technologií a her s výukou.
Zájem škol z Moravy
Na vývoji aplikace Glitr se podílejí odborníci z Pedagogické a Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v součinnosti s univerzitním Vědeckotechnickým parkem.
Zájem o ni projevily desítky škol z Moravy. „Aplikace má rozvíjet digitální gramotnost žáků, má jim pomoci při získávání vědomostí a zároveň bavit jak děti, tak jejich učitele. Měli jsme možnost sledovat práci s aplikací přímo ve výuce a mám z výsledku dobrý pocit,“ zhodnotil první zkušenosti z pilotního testování Chudý.
Využití digitálních technologií ve výuce je aktuálním problémem, kterým se české školství zabývá.
„Máme jedinečnou šanci dětem ukázat, že mobilní telefon, který dnes běžně používají jako multimediální zařízení ke sledování filmů a hraní online her, je i skvělým nástrojem k získávání informací. A navíc pro výuku využíváme herní principy, které baví nejen děti, ale i všechny nadšené pedagogy, protože vidí ve třídě okamžitou odezvu. Je to jednoduše Komenského škola hrou,“ uzavřel Karel Buchta ze společnosti City Street Games, která na projektu spolupracuje s olomouckou univerzitou.