Odborný zásah socha vzhledem k tomu, co v uplynulých letech zažila, nezbytně potřebovala. Poté, co ji před čtrnácti lety zloději ukradli z cholinského kostela Nanebevzetí Panny Marie, skončila u vídeňského starožitníka, který vzácný skvost máčel v louhu, aby ho zbavil všech nátěrů a mohl tak výhodněji prodat.
Dílo, které je pro věřící symbolem Hané, se na oltář do cholinského kostela vrátí zhruba za půldruhého roku. Cholina totiž bude ještě čekat, než socha z bezpečnostních důvodů získá svou dvojnici - věrnou kopii, která bude od originálu k nerozeznání.
A jak madona po péči restaurátorů vypadá? Nečekejte postavu hýřící barvami se zlacenou korunou, ve kterou sochu proměnilo baroko a jak si ji také pamatují věřící z oltáře v cholinském kostele. Madona totiž dostala decentnější "nebarevnou" gotickou vizáž, která je zřejmě mnohem věrnější původní podobě.
Sochu Panny Marie s Ježíškem vyřezal v letech 1410 až 1420 neznámý řezbář. Do Choliny vzácná socha doputovala v 15. století a zůstala tam až do svého ukradení v červenci roku 1996.


Cholinská madona ve své barokní barevné podobě před ukradením, a nyní po dokončení restaurátorských prací, které jí ponechaly gotický „nebarevný“ vzhled. Pro zvětšení klikněte.
"Cholinská madona je velmi vzácná, má hodnotu historickou, uměleckou - a jako madona poutního kostela i hodnotu duchovní, kterou lze jen těžko něčím nahradit," zamýšlí se nad významem sochy olomoucký arcibiskup Jan Graubner.

Když zástupci arcibiskupstí cennou plastiku v lednu 2009 přebírali v depozitáři soudu ve Vídni, byla ve zuboženém stavu.
Kvůli bezpečnosti vznikne přesná kopie
Právě proto, že je madona tak vzácná, přistoupilo olomoucké arcibiskupství k výrobě věrné kopie. Autor repliky z lipového dřeva, na jejíž zhotovení Olomoucký kraj vyčlenil zhruba sto tisíc, zůstane až do jejího dokončení kvůli bezpečnosti v anonymitě.


Restaurátorské práce prováděla akademická malířka a restaurátorka Miroslava Trizuljaková (na pravém snímku). Vlevo v popředí Alena Jemelková z Arcibiskupství olomouckého
"Sochy budou naprosto zaměnitelné, nikdo nebude vědět, kde se zrovna nachází originál a kde kopie. Lidé ale o zážitek nepřijdou, po dokončení kopie vystavíme originál v olomouckém Arcidiecézním muzeu, kde si jej zájemci budou moci zblízka prohlédnout," upozorňuje Alena Jemelková z památkového odboru olomouckého arcibiskupství. Replika by podle ní měla být hotová do roka a půl.
PUTOVÁNÍ CHOLINSKÉ MADONY10. červenec 1996 2006 2006-2008 září 2008 26. leden 2009 1. únor 2009 2010 |
Farář cholinského kostela Josef Trtík, který na návrat sochy čekal více než deset let, ale věří, že se lidé jen ke kopii modlit nebudou.
"Je to milostná socha, kterou věřící uctívají, věří také, že umí uzdravit nemocné a dokáže zázraky. Modlit se tak budou chtít k pravé madoně, a ta se také v kostele při slavnostních příležitostech objeví. Mám radost, že se skvost vrací do Choliny. Je to to nejvzácnější, co máme," neskrývá dojetí Trtík.
Na návrat vzácného předmětu, jehož hodnotu odborníci odhadli na čtyři miliony korun, je připravený - kostel totiž nechal za desítky tisíc korun zabezpečit. "Máme tu trezor, mříže a další prvky, které sochu ochrání."
Socha musela i na CT
A jak restaurátoři při retuších madony postupovali? Milimetr po milimetru vraceli soše zbytky malby, které ještě madoně po neodborných zásazích rakouských překupníků zůstaly.
Prošla také diagnostickým "vyšetřením" na přístroji CT v Klášterním Hradisku. To bohužel potvrdilo to, čeho se odborníci obávali, totiž že socha je v havarijním stavu a nutně potřebuje restaurátorský zásah.
"Pokusili jsme se zachránit alespoň torzo původní gotické polychromie. Jelikož jsme nenašli žádnou dokumentaci o podobě a složení dřívějších barokních či gotických nátěrů, nechali jsme po zrestaurování madoně křídovou vrstvu, takže působí ve srovnání s barokem nebarevně," vysvětluje restaurátorka Miroslava Trizuljaková.
Socha byla také napadená dřevokazným hmyzem, celkově však byla madona zachovalá. Restaurátoři proto dřevo jen zpevnili a povrch scelili drobnými retušemi a napustili včelím voskem.