Nové zařízení urychluje servis různých typů podvozků. „Právě podvozek je jednou z nejdůležitějších součástí vlaku a jeho správné nastavení je zásadní pro bezpečnou, pohodlnou a plynulou jízdu soupravy,“ nastínil Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis.
„Správné nastavení zaručí například i to, že podlaha ve vozidle zůstane během jízdy v rovině, i když je vagon nerovnoměrně zatížen,“ dodal.
Měřicí lis třetí generace pro České dráhy vyrobila firma Washina engineering. Nabízí maximální automatizaci, což minimalizuje lidské chyby.
„Především je ale práce na novém lisu mnohem rychlejší, a tím i efektivnější pro celý proces servisu vozidla. Zařízení v olomouckém středisku ročně zkontroluje kolem dvou set podvozků,“ uvedla Vanda Rajnochová, mluvčí Českých drah.
„Tento typ měřicího lisu je první svého druhu u Českých drah, které jeho pořízení plánují i pro další servisní střediska. V olomouckém depu nahradil starší zařízení,“ doplnila.
Lis tlačí na podvozek silou až šedesáti tun
Měřicí a nastavovací lis dostává práci ve chvíli, kdy vozidlo po najetí určitého počtu kilometrů zamíří do depa ke kontrole a servisu. Podvozek je nutné rozebrat, zkontrolovat, vyměnit předepsané díly a poté znovu smontovat.
„Při pravidelné servisní prohlídce je podvozek rozebrán do posledního šroubku. Všechny jeho části jsou pečlivě zkontrolovány a díly vykazující opotřebení vyměněny. Prohlížejí se sváry a pružiny. Některé díly se vyměňují ve stanovených intervalech vždy,“ upozornil ředitel Oblastního centra údržby Východ Českých drah Martin Elstner.
Po servisu technici podvozek opět smontují a přichází na řadu hodinářská práce měřicího lisu, který na podvozek tlačí silou až šedesát tun a za pomoci laseru jej zatěžuje a lisuje do správné polohy.
„Důležitý je každý milimetr. Ve chvíli, kdy jsou splněny všechny parametry norem, vrací se podvozek pod vagon,“ přiblížila mluvčí Rajnochová.
23. listopadu 2021 |