Hasičský vůz havaroval loni 24. srpna cestou k zásahu u Libivé na Šumpersku. Rozsáhlé vyšetřování nehody trvalo půl roku, policisté si mimo jiné vyžádali znalecké posudky z oborů soudního lékařství či silniční dopravy.
„Příčinou nehody byla nepřiměřená rychlost jízdy, kterou řidič cisterny nepřizpůsobil svým schopnostem, vlastnostem vozu a nákladu, stavu silnice, počasí a jiným okolnostem, které je možno předvídat,“ uvedla šumperská policejní mluvčí Jiřina Vybíhalová.
„Na mokré silnici tak hasičský vůz dostal smyk, přejel do protisměru, kde se bočně střetl s protijedoucím osobním vozem Volkswagen Polo a následně sjel do příkopu, kde havaroval,“ dodala.
Řidiče cisterny policisté obvinili z trestných činů usmrcení z nedbalosti a těžkého ublížení na zdraví z nedbalosti, za které mu hrozí až šest let vězení.
Tragická nehoda cisterny |
Čtyřčlenná osádka vyjela ve zhruba dva roky staré cisterně ze stanice v Zábřehu k nahlášené dopravní nehodě u Mohelnice.
Obětí havárie cisterny se stal velitel družstva Jiří Rýznar, který u hasičů sloužil třicet let. Později byl vyznamenán in memoriam při slavnostním udělení medailí Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje. Nyní obviněný řidič tehdy utrpěl vážná zranění, zbylí dva hasiči vyvázli s lehčími poraněními.
„Lehké zranění utrpěl také řidič vozidla volkswagenu, který se úhybným manévrem a najetím na krajnici snažil hasičskému vozu uvolnit průjezd. Společně s ním ve voze cestovala také spolujezdkyně, která naštěstí vyvázla bez zranění. Hmotná škoda způsobená při nehodě je vyčíslena na více než čtyři a půl milionu korun,“ doplnila Vybíhalová.
Rodinám zemřelého a vážně zraněného poslali lidé dva miliony
Po nehodě hasiči vyhlásili veřejnou sbírku na pomoc rodině zemřelého hasiče a také právě vážně zraněnému řidiči cisterny, který se ještě stále léčí a kvůli následkům zranění se k práci u hasičů už nebude moci vrátit. Lidé přispěli na každý z účtů více než milionem korun.
Havárii cisterny u Libivé prověřovala i vyšetřovací komise samotných hasičů, se svými závěry ovšem čeká na skončení práce policie a případný soudní verdikt.
„Tato nehoda je politováníhodnou událostí, která byla ovlivněna řadou nepříznivých faktorů, jako například zvýšená psychická zátěž řidiče při jízdě k zásahu, špatné povětrnostní podmínky či profil terénu,“ uvedl mluvčí Zdeněk Hošák.
„Práce hasiče-strojníka je náročná, zodpovědná a vysoce riziková. Věříme, že i soud, který bude v případě našeho kolegy rozhodovat, důkladně zváží všechny polehčující okolnosti daného případu,“ dodal.
Hasiči se podle něj snaží riziko nehod zásahových vozů snižovat mimo jiné pravidelnými školeními, kondičními jízdami a kurzy bezpečné jízdy na speciálních cvičištích.
„Nicméně přestože sbor dělá maximum pro eliminaci rizik, nelze vzniku takovýchto dopravních nehod zcela zabránit,“ doplnil Hošák.
1. září 2018 |