Vítězem výběrového řízení na leteckou záchrannou službu v Olomouckém kraji se stala slovenská Air Transport Europe. | foto: Profimedia.cz

Boj o olomouckou leteckou záchranku vyhráli Slováci, podle Čechů neprávem

  • 11
I nadále zůstává nejistá odpověď na otázku, kdo bude od nového roku provozovat leteckou záchrannou službu v Olomouckém kraji. Ve výběrovém řízení vyhrála slovenská společnost Air Transport Europe, podle českého soupeře ale neprávem a ten po neúspěšném odvolání chystá stížnost k antimonopolnímu úřadu.

Komise vybrala vítěze tendru už v září, kvůli podaným námitkám ale ministerstvo nechtělo až do jejich vyřešení výsledek oficiálně zveřejnit.

„Námitky DSA ministerstvo zdravotnictví zamítlo, vítězem veřejné zakázky pro stanoviště v Olomouci je Air Transport Europe,“ shrnul nyní mluvčí ministerstva zdravotnictví Ladislav Šticha s tím, že výtky české firmy k výběrovému řízení a rozhodnutí komise měly více než sto stran.

„Týkaly se téměř všech aspektů výběrového řízení a vítěze, například používaných vrtulníků či personálu, dále třeba složení výběrové komise nebo zadávací dokumentace,“ nastínil Šticha.

Podpisu smlouvy pro období let 2017 až 2020 teď může zabránit jen podání námitky k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), na což má DSA deset dní. Firma už potvrdila, že tak učiní.

„Návrhy k ÚOHS už připravujeme. Bližší informace a prohlášení vysvětlující důvody, kvůli kterým rozhodnutí napadáme, poskytneme příští týden. Obecně spočívají v tom, že zadavatel při posuzování nabídek nerespektoval vlastní zadávací podmínky a svými neodbornými závěry vybral vítězné nabídky v rozporu se zákonem. Prokázal zejména hrubou neznalost civilních leteckých předpisů,“ uvedl místopředseda představenstva DSA Daniel Tuček.

DSA: Vítěz má největší nehodovost letecké záchranky v Unii

Firma v uplynulých týdnech dokonce zpochybnila bezpečnost techniky vítězného konkurenta.

„Společnost ATE má největší nehodovost vrtulníků letecké záchranné služby v Evropské unii, za posledních 10 let tři katastrofy a celkem 11 mrtvých,“ řekl Tuček už dříve Olomouckému deníku.

Vítězná Air Transport Europe, která nyní používá stroje Agusta A109K2, to odmítá.

„Naše vrtulníky splnily všechna požadovaná kritéria a podmínky, jsme připraveni a schopni vykonávat leteckou záchranu službu v plném rozsahu,“ řekla mluvčí společnosti Zuzana Hopjaková s tím, že ATE zatím nedostala oficiální vyrozumění o výsledku soutěže ani o zamítnutí podaných námitek.

Podle ČTK o odložení konečného rozhodnutí o provozovatelích letecké záchranné služby žádala ministerstvo zdravotnictví v minulých týdnech i Asociace zdravotnických záchranných služeb ČR a Společnost urgentní medicíny a medicíny katastrof. Podle nich by měly být nejprve prošetřeny okolnosti poslední nehody záchranářského vrtulníku firmy ATE, kterou na začátku září nepřežil nikdo ze čtyř lidí na palubě včetně přepravovaného pacienta (více čtěte zde).

Tendr na olomoucké stanoviště je součástí balíku výběrových řízení pro šest krajů, v dalších čtyřech bude leteckou záchranku zajišťovat armáda a policie. Dosavadní provozovatel v Olomouckém kraji Alfa-Helicopter se výběrového řízení neúčastnil, firma už dříve oznámila, že končí. Letos přitom ještě vylepšovala vybavení, když pilotům pořídila brýle pro noční vidění.

Podívejte se, jak vypadá let s brýlemi pro noční vidění:

29. března 2016