Nová linka v olomouckém podniku Koyo Bearings na výrobu válečkových ložisek pro...

Nová linka v olomouckém podniku Koyo Bearings na výrobu válečkových ložisek pro firmu Porsche | foto: Koyo Bearings

Robot ověří u ložisek pro Porsche přesnost na desetinu tloušťky vlasu

  • 4
Každých dvanáct sekund smontuje v olomoucké společnosti Koyo Bearings unikátní soustava strojů jedno ložisko, jež bude sloužit ve voze značky Porsche. Zda je výrobek v pořádku, prověřuje na konci nové linky za více než padesát milionů korun speciální robot. Řídí se zvukem ve vysokých otáčkách.

Novou výrobní linku navrhli sami zaměstnanci, de facto jde o soustavu jedenácti strojů propojených automatickými dopravníky. V závodu na okraji Olomouce funguje od tohoto týdne.

„Obsluhu tvoří jen jeden zaměstnanec, přitom dokáže vyrobit 600 tisíc ložisek ročně, která poputují do Německa k zákazníkovi Porsche. Stroje jsou z České republiky, Slovenska a Japonska,“ vypočítává Tomáš Roček, PR manažer Koyo Bearings.

Přesnost výroby se podle něj pohybuje v jednotkách mikronů, což znamená přibližně desetinu tloušťky lidského vlasu.

Všechny rozměry dílů, z nichž se ložisko nakonec skládá, linka sama během výroby automaticky kontroluje. Jednotlivé součástky na závěr roztřídí podle velikosti do tří kategorií, samotné ložisko dá dohromady montážní robot. Ten má na starosti i jeho kontrolu.

Koyo Bearings

Společnost Koyo sídlí v Olomouci, je součástí japonské nadnárodní JTEKT Corporation. Ta se řadí mezi přední světové dodavatele pro automobilový průmysl v oblasti řízení, výroby ložisek, komponent do automobilů a výrobě strojů a zařízení. Výrobní závod Koyo zaměstnává 530 kmenových zaměstnanců.

„Ložisko nasadí na hřídel s předepsanými otáčkami simulující skutečný provoz a vyhodnotí podle úrovně hluku, jestli splňuje předepsané parametry,“ dodává Roček.

Olomoucké Koyo tak díky této nejnovější technologii smontuje ložisko každých dvanáct sekund.

Firma, která se zabývá výrobou ložisek nejen do osobních aut, ale i do kamionů a zemědělských strojů, dá letos na nákupy nové techniky 170 milionů korun.