Diskuse o podobě plakátu se strhla především na facebookovém profilu festivalu.
„Ubohý způsob jak zaujmout - to by tak vyhlášena akce jako DF neměla mít zapotřebí,“ kritizovala například uživatelka podepsaná jako Anie Lokajíčková.
„Tenhle vizuál je úplně, ale úplně mimo. Prvoplánová snaha snad ani ne šokovat, snad jen zaujmout. Za mě hloupé, úplně od tématu a tohle nemá Džemfest zapotřebí,“ přidal se také třeba Viktor Šebesta.
„Mně to přijde už dost přes čáru,“ souhlasí i Ivana Bartošová.
Plakát už je v nominaci na anticenu pro sexistické reklamy
Reklama už si během několika dní po zveřejnění vysloužila nominaci na anticenu Sexistické prasátečko, kterou už několik let uděluje brněnská nezávislá organizace Nesehnutí.
„Nahá žena slouží pouze k upoutání pozornosti na akci, která s nahým tělem nijak nesouvisí. Také text odkazuje k aktivitám, které s festivalem jako takovým nemají nic společného,“ uvedla jedna z organizátorek anticen Kristýna Pešáková.
„Něco jiného by bylo, kdy šlo o reklamu třeba na erotický klub nebo antikoncepci, ale v případě hudebního festivalu jde jen o prvoplánové využití nahoty a principu ‚sex sells‘ (marketingové heslo „sex prodává“ - pozn. red.),“ dodala.
Organizátoři: Reklamy jsou provokativní, ale jde nám o vtip
Zástupci festivalu s tím nesouhlasí. „Je potřeba to vnímat v kontextu historie festivalu a jeho plakátů. Není to snaha se zviditelnit něčím kontroverzním, ale styl naší akce je připravit na léto určitý ‚úlet‘, který v sobě nese vtip. Někoho to pobaví, jiného urazí,“ řekl hlavní pořadatel Ondřej Polák.
„Podle nás je možná propagace festivalu trochu kontroverzní, ale zároveň to má v sobě i nějakou inteligenci a vtip. Nejde o žádnou prasárnu na první signální. Jsme rádi, že to mezi lidmi koluje a už vznikla i parodie,“ dodal.
Šumperský festival nezvolil silně provokativní reklamu se sexuálním podtextem poprvé, například před pěti lety vyvolal nesouhlasné reakce části lidí vyobrazení dvou lesbických dívek, které ze sebe olizovaly džem.
„Při vymýšlení reklamy se snažíme pobavit sebe a doufáme, že se pak budou bavit také fanoušci festivalu. I když byly plakáty v minulých letech někdy provokativní, v první řadě nám jde o vtip, který v sobě nesou,“ uvedl další z organizátorů Tomáš Patný.
Plakát má i pozitivní ohlasy. Stávají se z nás puritáni, varují
Letošní plakát podle něj sklidil i řadu pozitivních reakcí. „Roznášeli jsme plakáty na různá místa a všude vyvolávaly zájem a pobavení. Dokonce i u starších lidí, například paní uvaděčky v šumperském kině se při pohledu na plakát rozesmály a podotkly, že je to přesně ze života,“ nastínil Patný.
„Po zveřejnění plakátu na Facebooku ho někteří zahrnuli negativními ohlasy, například se lidem nelíbí, že plakátem zpochybňujeme sexuální stabilitu žen, což je samozřejmě hloupost,“ dodal.
Na stranu pořadatelů se přidala i řada diskutérů. „Asi se z nás pomalu stávají puritáni. Mě to třeba pobavilo. A určitě máme selský rozum, kterým můžeme posoudit, že to nemůžeme brát vážně. Je to nadsázka a především sranda,“ napsal například uživatel Filip LanDchi Langr.
„Je to super - muzika a sex šly vždycky ruku v ruce,“ přidal se Moymeer Xarxees Vaníček.
Festival Džemfest, který se koná od roku 2000 vždy v polovině října v Šumperku, se těší v regionu popularitě. Uplynulé ročníky s kapacitou 1 600 lidí na hlavní scéně byly vyprodané. Předloni získal Cenu Olomouckého kraje za přínos v oblasti kultury a o rok dříve získal ve stejné kategorii Cenu města Šumperka.