Středa 28. října 2020, Den vzniku samostatného československého státu
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 28. října 2020 Státní svátek.

Nadšenci oživují opuštěnou trať do Tovačova, vyjede Hurvínek a Krokodýl

  13:01
Naposledy jezdily pravidelné osobní vlaky mezi Kojetínem a Tovačovem v roce 1981. Nyní je nadšenci na jedenáctikilometrovou trať vrací zpět. V rámci akce nazvané Hanácké léto zatím jen o sobotách, kdy budou jezdit historické soupravy, v plánech však cílí dokonce na výraznější obnovu osobní dopravy na této dráze.

Na padesát jízd historických vlaků přijelo v uplynulých letech po opuštěné trati do Tovačova. | foto: archiv R. Kolmačky

Cílem letní akce začínající v sobotu je propojit provozem pravidelných historických vlaků dopravně špatně dostupnou, ale přitom turisticky atraktivní oblast střední Hané.

„Vznikne tak nové přímé dopravní propojení dnes krajskou a dříve okresní hranicí rozdělených oblastí Tovačovska, Kojetínska a Kroměřížska, kde často ani místní obyvatelé netuší, jak atraktivní cíle mají doslova za humny,“ říká koordinátor akce Rostislav Kolmačka ze spolku Kroměřížská dráha.

Provoz osobní dopravy na trati mezi Tovačovem a Kojetínem se zastavil v roce 1981, kdy tuto železnici plně ovládla jen nákladní přeprava. Spolku Kroměřížská dráha se tam ale v minulosti podařilo uspořádat na padesát jízd historických vlaků.

Během prvního ročníku „pravidelného“ provozu budou vlaky mezi městy na střední Hané pendlovat deset sobot počínaje 29. červnem. Jízdní řád i přehled akcí na střední Hané lze najít na webu Kroměřížské dráhy.

„V dalších letech bychom ale rádi provoz vlaků na trati rozšiřovali, aby mohlo být Tovačovsko objeveno turisty jako atraktivní místo pro strávení letní dovolené,“ nastínil Kolmačka.

„Myslíme si, že trať z Kojetína do Tovačova má všechny předpoklady k tomu, aby se stala minimálně plnohodnotnou muzejní tratí s pravidelným provozem historických vozidel, která už sama o sobě přilákají do této oblasti nové návštěvníky z celé republiky, případně i ze zahraničí,“ dodal.

Cestující budou letos vozit historické motoráčky, pro které se vžily přezdívky Hurvínek a Krokodýl. Chybět nebude zavazadlový oddíl, aby bylo možné vlakem přepravovat i jízdní kola a kočárky. Podle organizátorů jsou totiž rodiny s dětmi, turisté a cyklisté hlavními cílovými skupinami akce.

Fotogalerie

Nápad rozjet na trati pravidelný sobotní provoz osobních vlaků se líbí i samotným městům. Například Tovačov a Kojetín na akci přispěly desítkami tisíc korun.

„Čekáme, že předně budou uspokojeni naši obyvatelé, kteří se tak dostanou třeba na zámek do Tovačova, ale také věříme, že trať přitáhne i návštěvníky do Kojetína. Město to může zviditelnit a rozhodně má co nabídnout,“ uvedl místostarosta Kojetína Miloslav Oulehla.

Vlaky, které budou zastavovat také v Uhřičicích a Lobodicích, mohou lidé využít například na cestu na lobodický Hudební festival StruhaFest, procházku po bojišti z roku 1866 v Tovačově, festival barokní kultury Hortus Magicus v Kroměříži, Kojetínské hody nebo večerní oživené prohlídky na zámku Tovačov.

Oblíbené červené motoráčky řady M131.1 zvané Hurvínek vyráběla vagonka Tatra Studénka v letech 1948 až 1956. Z továrny v té době vyjelo celkem 549 vozů, z nichž je dodnes asi dvacet zachováno v provozním stavu pro historické účely. Větších rychlíkových motorových vozů M286.0 a 1 „Krokodýl“ vyrobili ve Studénce v letech 1962–1968 jen 89 kusů.

„Ke konci provozu byly tyto elegantní motorové vozy typické právě pro tratě na střední a jižní Moravě. Dodnes je v provozním stavu dochováno pět kusů,“ popsal Kolmačka.

Nyní trať opět výrazněji slouží nákladní dopravě

Regionální dráha z Kojetína do Tovačova je dlouhá necelých jedenáct kilometrů. V železniční stanici Kojetín odbočuje z celostátní trati Brno – Přerov a spojuje s Kojetínem obce Uhřičice, Lobodice a město Tovačov. Poté, co po roce 1989 začala na trati uvadat nákladní doprava, sílí zájem o obnovení pravidelné osobní dopravy.

K tomu mělo dojít už v roce 1995, kdy se ale aktivitu nepodařilo dotáhnout do úspěšného konce. Od roku 2007 provozuje alespoň příležitostnou osobní dopravu na trati spolek Kroměřížská dráha, který zvláštními vlaky přepraví přes čtyři tisíce cestujících.

Trať v posledních letech znovu nabývá na významu poté, co firma Topos Prefa Tovačov dopravuje své výrobky namísto kamiony nákladními železničními vagony. Pokud jde o osobní dopravu, vkládají zastánci této regionální dráhy největší naděje do dokončení zdvoukolejnění a modernizace přilehlé celostátní trati Brno – Přerov.

Jejich cílem je přivést i trať Kojetín – Tovačov v horizontu let 2025 až 2030 do stavu moderní regionální dráhy. K tomu má přispět vybudování nástupišť dle soudobých požadavků v Tovačově, Tovačově-Anníně u závodu Goldbeck, Lobodicích, Uhřičicích a ideálně i na severu Kojetína a také zajištění dostatečného počtu spojů s přípoji v Kojetíně na vlaky přilehlých hlavních tratí.

„Lze tak výrazně motivovat veřejnost k upřednostnění hromadné dopravy před dopravou individuální,“ napsali do společné deklarace zástupci Tovačova, mikroregionu Střední Haná, spolku Kroměřížská dráha a firmy Goldbeck Prefabeton.

Oslavy deseti let existence Kroměřížské dráhy v květnu 2017:

20. května 2017

  • Nejčtenější

Pátrání po viníkovi otravy řeky Bečvy vázne, inspekce začala mlčet

V kauze řeky Bečvy otrávené kyanidy i po měsíci pořád spíše přibývá otazníků. Viník stále není znám, současně Česká...

Do řeky Bečvy se opět dostaly neznámé chemikálie, věc projedná Sněmovna

Do řeky Bečvy se opět dostaly neznámé chemikálie, o problému odpoledne informovalo město Valašské Meziříčí. Podle...

Policie rozpustila večírek, provozovatel ho pořádal „jen pro členy klubu“

V noci na sobotu policie v obci Kokory na Přerovsku rozpustila večírek desítky lidí, kteří se bavili v místním podniku....

Dům jim zničila exploze u souseda, nový si postavili za šest měsíců

Špatná manipulace s takzvanými složemi pro výrobu zábavní pyrotechniky poškodila v obci na Prostějovsku více než...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Soud na základě žalob ekologů zrušil územní rozhodnutí pro poslední úsek D1

Poslední úsek dálnice D1, jehož stavba má začít nejpozději příští rok na podzim, přišel o územní rozhodnutí. Stalo se...

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

Kniha popisuje tragický konec Jana Zajíce, přináší nová fakta od spolužáka

Finanční příspěvky od budoucích čtenářů a sponzorů umožnily vydat knihu o studentovi šumperské průmyslovky Janu...

Zatímco jsi spal. Sestry budou v Přerově psát pacientům v kómatu deník

Co se dělo, zatímco jsem spal? I s touto otázkou opouštějí nemocnice lidé, kteří měli to štěstí a probudili se z...

Piráti a Starostové, Spojenci a ODS se dohodli na rozdělení moci v kraji

Piráti a STAN, Spojenci a ODS po třech týdnech od voleb dokončili koaliční smlouvu a dohodli se na rozdělení postů v...

Cyklisty zastaví u Prostějova malé bludiště, kvůli jejich bezpečnosti

Na konci nové cyklostezky v lesoparku Hloučela u Prostějova směrem k Plumlovské přehradě čeká na milovníky kol...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...