Pondělí 25. října 2021, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 25. října 2021 Beáta

Nadšenci oživují opuštěnou trať do Tovačova, vyjede Hurvínek a Krokodýl

  13:01
Naposledy jezdily pravidelné osobní vlaky mezi Kojetínem a Tovačovem v roce 1981. Nyní je nadšenci na jedenáctikilometrovou trať vrací zpět. V rámci akce nazvané Hanácké léto zatím jen o sobotách, kdy budou jezdit historické soupravy, v plánech však cílí dokonce na výraznější obnovu osobní dopravy na této dráze.

Na padesát jízd historických vlaků přijelo v uplynulých letech po opuštěné trati do Tovačova. | foto: archiv R. Kolmačky

Cílem letní akce začínající v sobotu je propojit provozem pravidelných historických vlaků dopravně špatně dostupnou, ale přitom turisticky atraktivní oblast střední Hané.

„Vznikne tak nové přímé dopravní propojení dnes krajskou a dříve okresní hranicí rozdělených oblastí Tovačovska, Kojetínska a Kroměřížska, kde často ani místní obyvatelé netuší, jak atraktivní cíle mají doslova za humny,“ říká koordinátor akce Rostislav Kolmačka ze spolku Kroměřížská dráha.

Provoz osobní dopravy na trati mezi Tovačovem a Kojetínem se zastavil v roce 1981, kdy tuto železnici plně ovládla jen nákladní přeprava. Spolku Kroměřížská dráha se tam ale v minulosti podařilo uspořádat na padesát jízd historických vlaků.

Během prvního ročníku „pravidelného“ provozu budou vlaky mezi městy na střední Hané pendlovat deset sobot počínaje 29. červnem. Jízdní řád i přehled akcí na střední Hané lze najít na webu Kroměřížské dráhy.

„V dalších letech bychom ale rádi provoz vlaků na trati rozšiřovali, aby mohlo být Tovačovsko objeveno turisty jako atraktivní místo pro strávení letní dovolené,“ nastínil Kolmačka.

„Myslíme si, že trať z Kojetína do Tovačova má všechny předpoklady k tomu, aby se stala minimálně plnohodnotnou muzejní tratí s pravidelným provozem historických vozidel, která už sama o sobě přilákají do této oblasti nové návštěvníky z celé republiky, případně i ze zahraničí,“ dodal.

Cestující budou letos vozit historické motoráčky, pro které se vžily přezdívky Hurvínek a Krokodýl. Chybět nebude zavazadlový oddíl, aby bylo možné vlakem přepravovat i jízdní kola a kočárky. Podle organizátorů jsou totiž rodiny s dětmi, turisté a cyklisté hlavními cílovými skupinami akce.

Fotogalerie

Nápad rozjet na trati pravidelný sobotní provoz osobních vlaků se líbí i samotným městům. Například Tovačov a Kojetín na akci přispěly desítkami tisíc korun.

„Čekáme, že předně budou uspokojeni naši obyvatelé, kteří se tak dostanou třeba na zámek do Tovačova, ale také věříme, že trať přitáhne i návštěvníky do Kojetína. Město to může zviditelnit a rozhodně má co nabídnout,“ uvedl místostarosta Kojetína Miloslav Oulehla.

Vlaky, které budou zastavovat také v Uhřičicích a Lobodicích, mohou lidé využít například na cestu na lobodický Hudební festival StruhaFest, procházku po bojišti z roku 1866 v Tovačově, festival barokní kultury Hortus Magicus v Kroměříži, Kojetínské hody nebo večerní oživené prohlídky na zámku Tovačov.

Oblíbené červené motoráčky řady M131.1 zvané Hurvínek vyráběla vagonka Tatra Studénka v letech 1948 až 1956. Z továrny v té době vyjelo celkem 549 vozů, z nichž je dodnes asi dvacet zachováno v provozním stavu pro historické účely. Větších rychlíkových motorových vozů M286.0 a 1 „Krokodýl“ vyrobili ve Studénce v letech 1962–1968 jen 89 kusů.

„Ke konci provozu byly tyto elegantní motorové vozy typické právě pro tratě na střední a jižní Moravě. Dodnes je v provozním stavu dochováno pět kusů,“ popsal Kolmačka.

Nyní trať opět výrazněji slouží nákladní dopravě

Regionální dráha z Kojetína do Tovačova je dlouhá necelých jedenáct kilometrů. V železniční stanici Kojetín odbočuje z celostátní trati Brno – Přerov a spojuje s Kojetínem obce Uhřičice, Lobodice a město Tovačov. Poté, co po roce 1989 začala na trati uvadat nákladní doprava, sílí zájem o obnovení pravidelné osobní dopravy.

K tomu mělo dojít už v roce 1995, kdy se ale aktivitu nepodařilo dotáhnout do úspěšného konce. Od roku 2007 provozuje alespoň příležitostnou osobní dopravu na trati spolek Kroměřížská dráha, který zvláštními vlaky přepraví přes čtyři tisíce cestujících.

Trať v posledních letech znovu nabývá na významu poté, co firma Topos Prefa Tovačov dopravuje své výrobky namísto kamiony nákladními železničními vagony. Pokud jde o osobní dopravu, vkládají zastánci této regionální dráhy největší naděje do dokončení zdvoukolejnění a modernizace přilehlé celostátní trati Brno – Přerov.

Jejich cílem je přivést i trať Kojetín – Tovačov v horizontu let 2025 až 2030 do stavu moderní regionální dráhy. K tomu má přispět vybudování nástupišť dle soudobých požadavků v Tovačově, Tovačově-Anníně u závodu Goldbeck, Lobodicích, Uhřičicích a ideálně i na severu Kojetína a také zajištění dostatečného počtu spojů s přípoji v Kojetíně na vlaky přilehlých hlavních tratí.

„Lze tak výrazně motivovat veřejnost k upřednostnění hromadné dopravy před dopravou individuální,“ napsali do společné deklarace zástupci Tovačova, mikroregionu Střední Haná, spolku Kroměřížská dráha a firmy Goldbeck Prefabeton.

Oslavy deseti let existence Kroměřížské dráhy v květnu 2017:

20. května 2017

Parlamentní volby v roce 2021 se konaly v pátek 8. října a v sobotu 9. října. Ve volbách jsme vybírali dvě stovky poslanců Sněmovny ve 14 volebních krajích.

Výsledky podle města a obcíOlomoucProstějovPřerovŠumperkJeseník, další

  • Nejčtenější

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Nový pokus v Hranickém krasu. Nejhlubší zatopená jeskyně světa bude ještě hlubší

Premium Nedávno uplynulo pět let od chvíle, kdy se Hranická propast stala se 404 metry nejhlubší zatopenou sladkovodní jeskyní...

Pod školou zůstal tajný kryt železničářů, za války by odtud řídili vlaky

Když se ve světě rozhořela studená válka, rostl i strach komunistů z útoku Západu. Na Šumperk proto padla volba, aby...

Kamion sjel do příkopu, poškodil 20 metrů plotu a převrátil se na dům

Opřený o dům s levými koly ve vzduchu, tak skončil kamion, který v pondělí boural v osadě Široký Brod na Jesenicku. Vůz...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Olomouc sužují neukáznění cyklisté a koloběžkáři, jezdí i v podchodech

Už více než tisíc přestupků cyklistů či koloběžkářů letos řešili olomoučtí strážníci. Při nedávné kontrole rozdali za...

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Další žralok našel útočiště v Olomouci, brněnské akvárium přerostl

Z olomoucké zoo na Svatém Kopečku se stává záchranná stanice pro žraločí samice v nouzi. Nedávno se tam ujali samice...

Vstoupil Slováckému expresu do cesty, muž srážku nepřežil

Rychlík srazil v neděli dopoledne mezi Říkovicemi na Přerovsku a Hulínem na Kroměřížsku člověka, který srážku nepřežil....

Bioplynová stanice zbavuje Olomouc zbytků jídla, kostí i masa

Přeplněným černým popelnicím v Olomouci uleví zvláštní nádoby určené na gastroodpad. Lidé se v nich mohou zbavovat...

V servisu začalo hořet auto, mechanik se popálil a škoda je milion a půl

Při požáru autoservisu v Holické ulici v Olomouci si popálil ruce mechanik. Oheň se postupně rozšířil na celou dílnu a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Pavel Liška se omluvil za reklamy pro dodavatele elektřiny a plynu

Pavel Liška měl potřebu se vyjádřit ke svému dlouholetému účinkování v reklamách pro dodavatele plynu a elektřiny...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Střelba proti kameře je běžná, ale herec za nehodu nemůže, tvrdí Dvořák

Zpráva, že americký herec Alec Baldwin při natáčení westernu zastřelil kameramanku a postřelil režiséra, vyvolala...