„Analýza důkladného vzorkování prokázala, že v zemině zůstalo pouze velmi malé množství benzenu. Naprostá většina se nachází na hladině podzemní vody. Proto je nyní prioritou masivní čerpání kontaminovaných podzemních vod a jejich filtrace přes aktivní uhlí. Jedná se o nejrychlejší a aktuálně nejúčinnější dostupné řešení,“ uvedla mluvčí ČIŽP Miriam Loužecká.
Odborníci mají v plánu do konce tohoto týdne provést v ohnisku kontaminace, tedy na místě původního kolejiště, zkušební odtěžení a odvoz zeminy k biologickému čištění.
„Za plné součinnosti hasičského záchranného sboru a sanační společnosti budou v průběhu těžby i převozu měřeny koncentrace benzenu v ovzduší, aby bylo možné vyhodnotit, zda je s ohledem na bezpečnostní a zdravotní rizika těžbu vůbec možné provést,“ doplnila mluvčí ČIŽP.
Projekt dalších etap sanace předloží odborná firma, jež má likvidaci ekologické havárie na místě na starosti, na začátku příštího týdne. Obsahovat bude podle inspekce konkrétní návrh dlouhodobých opatření včetně případné odtěžení kontaminované zeminy, jejího přesného rozsahu a technologického postupu dalšího nakládání s materiálem.
Projekt musí poté schválit ČIŽP společně se Správou železnic. „Sanační práce tohoto rozměru, s tak enormní kontaminací a tak blízko vodních ploch a řeky, jsou ve světovém měřítku ojedinělé,“ podotkla Loužecká.
V oblasti kvůli havárii cisteren platí od pátku stav nebezpečí. Jeho vyhlášení podle inspekce umožnilo omezení pohybu lidí v bezprostředním okolí vodní nádrže číslo šest a k minimalizaci rizika ohrožení zdraví lidí.
Hejtman kvůli likvidaci následků nehody vlaku s benzenem vyhlásil stav nebezpečí![]() |
Stav nebezpečí podle ČIŽP také zjednodušuje a urychluje přípravu či realizaci klíčových sanačních opatření, která by za běžných legislativních podmínek vyžadovala delší schvalovací a povolovací procesy.
Vyšetřování také možného poškození životního prostředí
Nehodou se podle policejní mluvčí Miluše Zajícová zabývají policisté ze služby kriminální policie a vyšetřování.
„Zajišťují zásadní podklady týkající se provozu na drážním tělese, transportu převážené látky a ostatních nezbytných faktorů, jež by mohly mít vliv na železniční událost. Ke spolupráci přizvali soudní znalce, kteří mohou svými posudky přispět k objasnění průběhu události a zjištění dalších okolností, jež k nehodě vedly,“ nastínila.
Kromě podezření z trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti policie vyšetřování rozšířila i o podezření z poškození a ohrožení životního prostřední z nedbalosti.
28. února 2025 |
Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvStíhán za tento trestný čin může být ten, kdo z hrubé nedbalosti poškodí nebo ohrozí půdu, vodu, ovzduší nebo jinou složku životního prostředí, a to ve větším rozsahu nebo na větším území, nebo takovým způsobem, že tím může způsobit těžkou újmu na zdraví nebo smrt. Trestný čin pamatuje i na to, kdy je k odstranění následků takového jednání třeba vynaložit náklady ve značném rozsahu.
Pachateli za obecné ohrožení z nedbalosti v případě způsobené vysoké škody hrozí až osm let vězení. U trestného činu proti životnímu prostředí je sazba nižší.
Škody za stamiliony
Podle mluvčí Správy železnic (SŽ) Nely Eberl Friebové není dosud vyčíslení škod ukončeno, a to s ohledem na odklízení následků nehody. Hrubý odhad škod na infrastruktuře je zhruba 75 až 100 milionů korun, uvedla.
„Přesnější kalkulaci budeme mít k dispozici po ukončení všech prací. Náklady budou zahrnovat i nasazení techniky, poškozený železniční svršek a technologie na trati, likvidaci kontaminované zeminy, mzdy zaměstnanců a podobně,“ řekla ČTK mluvčí SŽ.
Uplatňovat náhradu škody bude SŽ podle ní standardní cestou. „Po vyšetření příčin a okolností vzniku mimořádné události ze strany Policie ČR, Drážní inspekce a SŽ budou náklady uplatněny na viníkovi, případně u jeho pojistitele z titulu pojištění odpovědnosti za škodu,“ doplnila mluvčí.
Nikdo nebude jíst ryby smrdící fenolem, komentují experti první otravu u Hustopečí![]() |
Škoda na vlakové soupravě byla již dříve odhadnuta na 50 milionů korun, není v tom započítán náklad. Chemička DEZA z Valašského Meziříčí, která převážený benzen vyrobila, škody vyčíslila již dříve na několik desítek milionů korun. Další škoda ve stovkách milionů korun bude na životním prostředí. Její výše se bude odvíjet podle zástupců České inspekce životního prostředí od rozsahu sanačních opatření. Za přepravu cisteren s benzenem zodpovídal soukromý železniční dopravce.
Vlak s cisternami převážejícími více než tisíc tun toxického benzenu vykolejil u Hustopečí 28. února poté, co najel do výhybky více než dvojnásobkem povolené rychlosti. Dočasné rychlostní omezení souviselo s opravami na trati v nedalekých Hranicích, souprava kvůli nim musela v Hustopečích na dlouhém rovném úseku přejet výhybkou na jinou kolej.
Podle aktuálních odhadů uniklo větší množství benzenu, než se dosud předpokládalo – a to až 400 metrů krychlových, což odpovídá asi 350 tunám látky. Velká část se dostala až na hladinu podzemních vod. Sanace podle nynějších odhadů potrvá několik let.
11. března 2025 |