Do okolí místa havárie cisternového vlaku a přilehlého jezera je kvůli likvidaci následků nehody od začátku dubna zakázán vstup, omezení se vztahovalo i na železniční dopravu. Hejtman tento týden své nařízení upravil a ze zákazu vyjmul posádky a cestující osobní a nákladní železniční dopravy projíždějící touto oblastí.
Podle nařízení vedení Správy železnic (SŽ) budou moci vlaky třísetmetrovým úsekem projíždět bez zastavení maximální rychlostí 50 kilometrů za hodinu.
Ve skafandru chodí k jámám plným benzenu. Lhal bych, že se nebojím, přiznává![]() |
„Při průjezdu zónou zajistí dopravce zamezení přístupu vnějšího vzduchu do prostor pro cestující a služebních prostor vlaku například vypnutím klimatizace,“ stojí v rozhodnutí SŽ.
Podle údajů z on-line měření kvality ovzduší hodnoty benzenu přímo v Hustopečích kolísají. Odborníci nicméně ubezpečili, že neohrožují zdraví obyvatel.
Bylo nutné odtěžit zeminu pod kolejemi
Mohutný požár cisteren s benzenem ve stanici Hustopeče poškodil koleje, výhybky i trolejové vedení. Experti po nehodě původně předpokládali, že vlaky se na trať vrátí podstatně dříve.
Z místa kontaminovaného toxickou látkou ale museli hasiči nejprve odklidit za přísných bezpečnostních podmínek havarované cisterny, z nichž odčerpali benzen.
Poté z prostoru kvůli navazujícím sanačním pracím odstranili i veškerou železniční infrastrukturu a odborníci odtěžili kontaminovanou zeminu. SŽ následně obnovila železniční spodek a svršek a opravila trolejové vedení i zabezpečovací zařízení.
Nákladní vlak převážející v cisternách 1 020 tun toxického benzenu vykolejil u Hustopečí nad Bečvou 28. února. Většina cisteren s touto extrémně toxickou látkou byla při havárii poškozena a benzen z nich začal nekontrolovaně unikat do půdy. Následně se vzňal a intenzivně hořel.
Podle hasičů šlo o největší popsanou mimořádnou událost s benzenem v Evropě a zřejmě i na celém světě, která se navíc odehrála mimo průmyslový areál a vyžádala si jejich bezprecedentní nasazení.
28. února 2025 |