Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvKatastrofa tohoto typu je bezprecedentní. „Havárii tohoto typu a takového rozsahu čelíme v České republice poprvé,“ uvedl ředitel ČIŽP Petr Bejček.
Nejvíce ohroženo je podle inspekce zhruba sedmnáctihektarové jezero číslo 6, ve kterém se již projevují zvýšené obsahy benzenu. Ten je zatím zachytáván při okraji nádrže pomocí sorpčních hadů, které instalovali hasiči. „Výtok z nádrže je od začátku havárie monitorován a hodnoty benzenu jsou aktuálně nízké a pod limity znečištění,“ uvedla Loužecká.
Zahájení sanace zemin v místě havárie je závislé na konečném odstranění cisteren a železničního svršku. „Všechny zainteresované subjekty se teď musí mobilizovat a udělat maximum pro zmírnění následků této katastrofy, která je naprosto bezprecedentní,“ uvedl Petr Bejček.
Od počátku havárie sledují pracovníci Povodí Moravy také řeku Bečvu. Podle generálního ředitele Davida Fína jsou výsledky analýz koncentrací benzenu v pěti odběrných profilech na řece Bečvě stále výrazně pod limitní hodnotou pro povrchové vody.
Sanace až po likvidaci nehody
Zahájení sanace zemin v místě havárie je závislé na konečném odstranění cisteren a železničního svršku. „Všechny zainteresované subjekty se teď musí mobilizovat a udělat maximum pro zmírnění následků této katastrofy, která je naprosto bezprecedentní,“ uvedl Petr Bejček.
Od počátku havárie sledují pracovníci Povodí Moravy také řeku Bečvu. Podle generálního ředitele Davida Fína jsou výsledky analýz koncentrací benzenu v pěti odběrných profilech na řece Bečvě stále výrazně pod limitní hodnotou pro povrchové vody.
V podzemních vodách toxický benzen přetrvá léta. Hraje se o čas, říkají rybáři![]() |
ČIŽP oslovila zdravotníky se žádostí o monitoring pitné vody v okolních studnách. Hygienici by měli provést odběry vzorků a jejich analýzu v nejbližších dnech.
Hasiči přečerpali v Hustopečích benzen z posledních dvou cisteren, čeká je odvoz zbývajících 12 poškozených cisteren. Využijí automobilový jeřáb.
Důležité bylo vybudování sond pro sledování stavu podzemní vody. „Speciální útvar z Hlučína vyhloubil za pomoci pásového rypadla 12 sond v prostoru mezi tratí a jezerem, sloužit budou pro monitoring případné kontaminace podzemních vod,“ řekla mluvčí krajských hasičů Lucie Balážová.
„V Hustopečích zbývá přečerpat dvě cisterny, jedna z nich je již otevřena. Během úterka byly odřezány tři stožáry trakčního vedení, dnes se bude pokračovat. Řeší se také nahřátí chemikálie a urychlení odvětrávání cisteren,“ uvedl mluvčí drážních hasičů Martin Kavka.
Krajské hasiče v terénu opět podpoří také jejich Cobra team. „Speciálním zařízením na řezání vodním paprskem bude navrtávat další cisterny k odvětrání,“ přiblížila Balážová.
Dálkově ovládané zařízení Cobra pomocí vodního paprsku rozprašuje vodu a vytváří velmi jemnou vodní mlhu, která má schopnost zchlazovat prostor požáru a hasit oheň.
„Systém CCS Cobra a jeho patentovaná metoda studeného řezání umožňuje řezání v nebezpečném prostředí. Při řezání nedochází ke zvyšování teploty a jedná se o nejbezpečnější známou metodu řezání pro použití ve výbušném prostředí,“ uvedla Balážová.
Cobra tak podle ní může být použita například pro řezání ropných nádrží, plynových potrubí, letadel, námořních tankerů a podobně.
„Hasiči zasahují v přetlakových protichemických oblecích, jejich práci v nebezpečné zóně monitorují drony a připravena je protipožární ochrana cisternou TITAN. Očistu zajišťuje dekontaminační stanoviště. Pokračujeme v odčerpávání benzenu z dalších dvou cisteren,“ doplnila.
28. února 2025 |
Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvZáchranný útvar z Hlučína dokončil u místa havárie cisteren 12 hlubinných sond do hloubky přibližně dvou metrů až na podzemní vodu.
Odborníci jejich prostřednictvím budou posuzovat případnou kontaminaci podzemních vod benzenem, který při požáru unikl. Kontrolní vzorky budou na místě odebírat inspektoři z České inspekce životního prostředí.
Požár cisterenVlak, který v pátek vykolejil, převážel v 17 cisternách více než 1 000 tun toxického benzenu, 15 z nich po vykolejení vzplálo. Nikdo nebyl zraněn, příčiny požáru se stále vyšetřují. Škoda na životním prostředí byla odhadnuta na sto milionů korun, dalších přibližně 125 milionů korun je škoda na infrastruktuře a vlaku. Chemička DEZA, ze které benzen cisternový vlak vezl k odběratelům, odhadla škodu na několik desítek milionů korun. |
„Pokud se toxická látka v místě potvrdí, začne se okamžitě odčerpávat a sanovat,“ řekl soudní znalec a hydrogeolog Milan Geršl, který má sanační opatření na starosti.
Pracovat je podle něho nutné rychle, látka se nesmí dostat dál do geologických struktur, kde se nemá jak rozkládat a setrvat zde může i desítky let.
Hasiči budou ve středu také instalovat další norné stěny do přilehlého rybníka. „Probíhá pravidelná detekce ovzduší i povrchové vody. Stále platí preventivní opatření, aby lidé nevětrali. Výsledky jsou nadále negativní,“ dodala Balážová.
3. března 2025 |