Důležitou silnici zavřel na Šumpersku sesuv roky ignorovaného svahu

  • 14
Téměř čtvrt století byl ignorován, teď si důrazně řekl o pozornost a někteří lidé ze Šumperska kvůli tomu musí třeba při cestě do práce absolvovat nemalou zajížďku. Řeč je o svahu nad řekou Moravou, po němž vede silnice druhé třídy z Hanušovic směrem na Bohdíkov. Kvůli jeho sesouvání musela být důležitá trasa, kterou denně využívají tisíce aut, uzavřena.

Například zaměstnance hanušovického pivovaru z Bohdíkova či Rudy nad Moravou čeká nyní při jízdě do práce místo zhruba pěti kilometrů přibližně třicetikilometrová cesta, protože musí jet na opačnou stranu až do Šumperka a odtud zpět na sever oklikou přes Kopřivnou. Uzavření silnice netěší ani samotný pivovar.

„My tu trasu využíváme pro dodávky piva. Teď musíme přes Kopřivnou, což sice při cestě dál do vnitrozemí ve výsledku není výrazně delší, ale kamiony tam čeká plno nepříjemných zatáček,“ nastínil ředitel pivovaru Vladimír Zíka.

„Navíc takto musí naši řidiči projet celý Šumperk, což je další komplikace. Takže pro nás je opravdu důležité, aby došlo co nejrychleji k opravě,“ dodal.

Komplikace přinesla uzavírka podle starosty Hanušovic Marka Kostky třeba také tamním obyvatelům, kteří pracují například v olšanských papírnách. Přitom město volalo po opravě narušeného svahu už dlouho.

„Ta investice se pořád odsouvala. Teď se konečně začíná něco dít,“ řekl Kostka.

Geolog Oldřich Janík, který svah posuzoval, uvedl, že ho narušila už povodeň v roce 1997. Od té doby se situace zhoršovala.

„Je to rizikové místo nad nárazovým břehem řeky Moravy. Břeh se při povodních posunul směrem do svahu a dochází k jeho stále větší erozi,“ shrnul.

Začne se nejspíš zprovozněním jednoho pruhu

Poškození, které už dále neumožňuje bezpečný provoz, v místě silničáři objevili počátkem února. Poté navíc prudké oteplení spojené s táním sněhu a nadměrné zatížení nákladními auty urychlily sesuv krajnice, a silnice proto byla narychlo uzavřena. Řešení ale nebude jednoduché.

„Zajištění svahu bude technologicky velmi náročné. Termín zprůjezdnění zatím nelze stanovit, ale snahou je práce maximálně urychlit,“ slibuje Michal Zácha, náměstek hejtmana pro oblast dopravy.

Technický náměstek Správy silnic Olomouckého kraje Ivo Černý uvedl, že zvažovaným možným rychlým, byť částečným řešením, je pro začátek zprůjezdnit alespoň jeden pruh, do kterého by semafory střídavě pouštěly oba směry.

„Připravujeme takové řešení, aby umožnilo průjezd a přitom se mohlo stát součástí celkové investice, která bude poměrně náročná a nákladná,“ přiblížil Černý.

Svah musí být ukotven až do skalního podloží

V první fázi bude svah zajištěn takzvaným zápřahovým pažením. „Jde o zapuštění ocelových profilů až do skalního podloží. Tyto profily se ukotví bočním směrem,“ popsal Černý.

Svislé profily budou podle geologa Janíka dlouhé přibližně deset metrů, „kotvy“ vedoucí do svahu pak dokonce až dvojnásobné, zavrtané pod úhlem třiceti stupňů. Zároveň dojde ke snížení sklonu svahu.

„Toto řešení by ho mělo dostatečně stabilizovat,“ vysvětlil.

Řeka Morava protékající kolem představuje komplikaci, protože je potřeba zachovat profil koryta umožňující i zvýšené průtoky při vydatnějších deštích. Jak zasáhnout do koryta a neomezit jeho kapacitu, silničáři řeší s vodohospodářskými odborníky z Povodí Moravy.

„Aktuálně probíhají jednání o tom, co vše bude nutné udělat, aby se práce na sanaci mohly uskutečnit. Je nezbytné splnit podmínky vyplývající z vodního zákona a další legislativy. Především by nemělo dojí ke zhoršení odtokových poměrů a znečištění toku,“ sdělil mluvčí státního podniku Petr Chmelař.

Jednu z důležitých cest spojujících sever Olomouckého kraje s vnitrozemím zavřel sesuv svahu mezi Hanušovicemi a Bohdíkovem.

Jednu z důležitých cest spojujících sever Olomouckého kraje s vnitrozemím zavřel sesuv svahu mezi Hanušovicemi a Bohdíkovem.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz