Novou tramvaj dopravci zaevidovali pod číslem 125. Podle zástupců Dopravního podniku města Olomouc ji do konce roku doplní dalších osm vozů a za každý z nich dopravní podnik vyřadí jeden starší typ. „Většinu nákladů pokryje příspěvek z fondů Evropské unie,“ uvedl místopředseda představenstva DPMO Pavel Zatloukal.
Mezitím už bude dokončena modernizace trati na Novou Ulici, která se stane nejrychlejším úsekem ve městě s rychlostí nad 50 kilometrů v hodině.
Jakmile se této „chytré tramvaji“ připlete do kolejí chodec, nebo jiná překážka, okamžitě začne pípat a na obrazovce před řidičem se objeví červený výstražný symbol.
„Do olomouckých ulic vyrazí vůz v druhé polovině února a cestující ho budou moci potkat na všech linkách,“ poznamenala mluvčí Dopravního podniku města Olomouc Anna Sýkorová.
Nové tramvaje jsou nízkopodlažní s oboustranným odbavováním cestujících. Tento typ vozu však už cestující v Olomouci znají, jedná se o stejné tramvaje, které jezdí na lince 3 a 5. Jeho předností je především takzvaná obousměrnost, protože na konečné zastávce U Kapličky chybí točna tramvají.
Nové vozy mají klimatizaci nebo USB zásuvky a budou vybaveny novinkami v oblasti technologií a bezpečnosti.
„Jsou to tramvaje, které primárně potřebujeme na provoz trati na Nové Sady, kde není na konci smyčka na obracení vozů. Tento typ tramvají je výhodou i při rekonstrukcích tratí. Díky oboustranným soupravám bylo možné zachovat částečný tramvajový provoz v centru města při budování mostu na Masarykově třídě,“ uvedl Jaroslav Michalík, předseda představenstva DPMO.
Novou chytrou tramvaj v Olomouci na koleje posadil jeřáb![]() |
„Vozy budou vybaveny klimatizací, automatickým systémem sčítání cestujících a také vyhřívanými sedačkami, které jsme minulý rok zkušebně instalovali do dvou vozů a cestující si je chválí,“ řekl Michalík.
Tramvaje EVO1/o jsou vybaveny sedmi dveřmi, čtyřmi na pravé straně a třemi na levé straně tramvaje s možností otevření ve směru jízdy pouze na pravé straně.
„Kapacita tramvají EVO1/o je 27 sedících a 85 stojících cestujících. Interiér chrání nástřik nanotechnologií proti zápachu a bakteriím a ochranná folie proti vandalismu,“ doplnil Zatloukal.
O jako Olomouc
První nově dodaná tramvaj typu EVO1/O (písmeno O znamená Olomouc) ve městě od prosince čekala, až bude moct vyrazit do ostrého provozu.
„Tyto tramvaje mají jezdit v páru, ale jelikož v současné době nemáme druhou do soupravy, předpokládám, že vůz bude nasazován o víkendech jako sólo na trati do Neředína. Oboustranná souprava bude poté primárně nasazována na trasu Střední Novosadská, tedy ke konečné zastávce U Kapličky, kde končíme úvratí,“ řekl ředitel Michalík.
Zpožděnou dodávku od výrobce Pragoimex z Krnova způsobily loňské povodně, které podnik zasáhly. Poslední tramvaj má do Olomouce dorazit v září nebo říjnu.
Pořizovací cena devíti vozů je 314,5 milionů korun, tedy téměř 35 milionů za jednu tramvaj. „Náklady na servis vozů po dobu čtyř let budou 14,7 milionů korun. 81 procent nákladů z pořizovací ceny pokryje dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP),“ dodal Zatloukal.
Provozní fígly
S bezpečností dopravy souvisí novinka v podobě antikolizního systému. Ten má bránit nehodám a snižovat tak zároveň náklady na opravy tramvají.
„Když se vůz přiblíží ke kolizní situaci, zhruba vteřinu a půl předtím dostane řidič varování. Vždy má vždycky možnost systém přetížit a řešit situaci aktivně po svém. Ale pokud nereaguje, nebrzdí dostatečně nebo vůbec, případně je indisponován, tramvaj relativně sofistikovaným brzdovým manévrem zastaví. Minimalizujeme tím vliv na cestující. K tomu se ještě spustí zvonec,“ přiblížil za vývojáře systému technický ředitel pro digitalizaci ve Škoda Group Jan Hušák.
Laserový senzor zvládá tmu, oslnění, sníh i déšť. Doplňuje jej i videosenzor, jednotka sledující chování vozu a satelitní navigace. Vstupy ze senzorů zpracovává drážní počítač „škodovácké“ výroby používaný i ve vlacích.
„Není takový problém poznat, jestli máme překážku před tramvají nebo ne, ale odlišit, co je překážka, která může způsobit kolizi. Mimo to v centru města, kde parkují auta velmi úzce, dokáže systém relativně jistě odlišit, zda se tam tramvaj vejde, či nikoli,“ dodal Hušák.
Velké objekty jako tramvaje a auta rozpozná přední senzor na 100 metrů, na poloviční vzdálenost člověka. Zvládne pokrýt zhruba 125 stupňů a tím pomáhá řidiči pohlídat i prostor za oblouky, kam nemusí být vidět.