Zakázka na opravu šumperského Domu umění budí pochyby. Firma s řadou zkušeností z velkých projektů byla totiž vyloučena, protože výběrová komise její nabídku označila za rizikovou.
Vše navíc provází podivné okolnosti, neboť velkou roli hrála údajná stanoviska odborných organizací, jež však popřely, že by se jakkoli vyjadřovaly.
Rozhodnutí vyloučit pražskou projekční společnost DigiTry Art Technologies odůvodnila komise mimořádně nízkou nabídnutou cenou.
Chápu, že když je jedna nabídka v poloviční hodnotě než druhá, může to působit podezřele. Nicméně to ještě neznamená, že za tu nižší cenu není firma schopna zakázku provést v požadovaném termínu a kvalitě.
právnička Jana Hamplová
Vítěz, ostravská společnost Atelier 38, tak získal zakázku prakticky „bez boje“ s nabídkou provést projekční práce za 21 milionů korun. To je oproti vyloučenému konkurentovi více než dvojnásobek.
„Musím říct, že jsem v šoku. Dosud jsme se nesetkali s tím, že bychom byli takto vyloučeni z účasti v soutěži,“ nechápe Patrik Babínek, jednatel DigiTry Art Technologies.
Dobré reference
Firma se přitom v soutěži prezentovala třeba projektem na výpravní budovu pražského hlavního nádraží, zakázku v hodnotě 311 milionů vyprojektovala za 8,4 milionu.
Další velkou referenční stavbou byla rekonstrukce a dostavba lapidária v areálu výstaviště v Praze 7. Stavbu za téměř 600 milionů vyprojektovala za 15,7 milionu.
Celkově má pražská společnost v posledních letech za sebou projekční práce na sedmi významných zakázkách se stavebními náklady ve stovkách milionů.
„Máme pořád stejnou cenotvorbu a často jsme v soutěžích s cenou níž než jiní uchazeči. Nikdy jsme však kvůli tomu nebyli vyloučeni, svou práci jsme vždy odvedli řádně a včas,“ shrnul Babínek.
Kvalita a termín
Ze zápisu hodnotící komise vyplývají obavy, že by vyloučená firma nebyla schopna za nabídnutých deset milionů projekční práce udělat v potřebné kvalitě a termínu.
„Účastník v případě, že bude vybrán, reálně nestihne projektovou dokumentaci kvalitně zpracovat v předpokládaném časovém úseku, protože časovou náročnost výrazně podhodnotil, což může vést k tomu, že nebude práci věnovat takovou pozornost, jaká je u rekonstrukce potřeba, a projektová dokumentace pak bude v praxi obsahovat obrovské množství nedostatků, které v průběhu realizace stavby mohou vést k nutnosti víceprací a mohou celý projekt výrazně prodražit,“ uvedla komise.
Zdůvodnění se navíc odvolává na posudky České komory architektů (ČKA) a České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT). „Obě instituce v obecné rovině potvrdily, že nabídková cena je podezřele nízká,“ konstatovala komise.
Odborné organizace ovšem popírají, že by se k soutěži vyjadřovaly. Podle dokumentů, jež má redakce k dispozici, na dotaz vyloučené firmy oficiálně odpověděly, že žádnou cenovou nabídku v souvislosti s šumperským Domem kultury neposuzovaly.
„Ohledně veřejné zakázky s názvem Rekonstrukce Domu kultury jsme nezpracovávali žádné stanovisko,“ napsala za ČKA Daniela Rybková. A stejně se vyjádřil rovněž Radek Hnízdil z ČKAIT.
„Je zvláštní, spíše za hranou, argumentovat neexistujícími až smyšlenými stanovisky respektovaných institucí,“ diví se Babínek.
Šumperská opozice průběh soutěže zkritizovala. „Je jasné, že je to od začátku špatně. Vyloučit firmu s takovými referencemi na základě smyšleného stanoviska je skandální. Město zbytečně zaplatí dvojnásobnou částku,“ řekl opoziční zastupitel Radovan Auer (Šumperáci).
Podle něho je třeba rekonstrukci maximálně urychlit. „Budova je ve velmi špatném stavu. Mám ale pocit, že dosavadní kroky vedení města spíš investici odsouvají dál do budoucna. Jsme teprve na začátku a už hrozí soudní tahanice,“ obává se Auer.
Vyloučení pražské firmy odmítl i jeden ze členů hodnotící komise, radní Michael Kohajda (Pro Šumperk – KDU-ČSL a NK).
„Firma podala u této významné zakázky v hodnotě kolem 200 milionů relevantní nabídku v úrovni zhruba 5 až 7 procent realizačních nákladů, což je uznávaná hranice. Navíc jsou její reference velmi příznivé. Proto jsem nemohl hlasovat pro vyloučení,“ vysvětlil. Ze stejného důvodu nehlasoval o výsledku soutěže ani na zasedání rady města.
Firma zvažuje antimonopolní úřad
Právnička Jana Hamplová, která se specializuje na správní právo, považuje postup města za zvláštní.
„Chápu, že když je jedna nabídka v poloviční hodnotě než druhá, může to působit podezřele. Nicméně to ještě neznamená, že za tu nižší cenu není firma schopna zakázku provést v požadovaném termínu a kvalitě,“ upozorňuje.
Podle ní měla radnice vyloučení víc zvažovat. „Prokázat nepřiměřenost ceny je velmi obtížné. Pokud nejsou argumenty dostatečně průkazné, může vyloučení z veřejné zakázky vést k dlouhým tahanicím a ve finále ke škodám pro město,“ shrnula Hamplová.
Zakázky má na radnici v gesci místostarosta Jakub Jirgl (ANO), který byl i členem výběrové komise v projekční soutěži na Dům kultury.
„Zaznamenali jsme námitky, nicméně musím říct, že výsledky soutěže jsou podloženy argumenty včetně vyjádření ČKA a ČKAIT,“ sdělil Jirgl s tím, že stanoviska obou institucí k ceně vyloučeného účastníka přišla elektronickou poštou.
„Viděl je každý člen výběrové komise a jsou k dispozici. Zajistil je administrátor soutěže,“ řekl Jirgl.
Že stanoviska byla k dispozici, potvrdil i další člen komise Kohajda. „Pořád ale trvám na tom, že DigiTry Art Technologies neměla být vyloučena,“ zdůraznil.
Pražská společnost teď vyčkává, jak město na její námitky zareaguje. „Pokud s nimi neuspějeme, obrátíme se na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a zvážíme i právní kroky,“ nastínil jednatel Babínek.