Vlaky Regionova (na snímku) musí podle Drážní inspekce projít úpravou, protože při nehodách ohrožují cestující. České dráhy zvažují, že kromě nových souprav nechají upravit i ty, které už po kolejích jezdí.

Vlaky Regionova (na snímku) musí podle Drážní inspekce projít úpravou, protože při nehodách ohrožují cestující. České dráhy zvažují, že kromě nových souprav nechají upravit i ty, které už po kolejích jezdí. | foto: České dráhy

Dráhy zvažují kvůli bezpečnosti úpravy i u regionov, které už jezdí

  • 2
Podle Drážní inspekce, která zkoumala chování vlaků Regionova při nehodách, musí dojít kvůli bezpečnosti k jejich úpravě. Jejich šumperský výrobce Pars ale možná bude muset předělat i ty, které už po kolejích jezdí. České dráhy o tomto kroku už uvažují.

"Zabýváme se i možnými úpravami již vyrobených souprav Regionova tak, aby byla zvýšena bezpečnost cestujících. Některé z nich byly zahájeny již před předáním dokumentů od Drážní inspekce na základě vlastních zjištění firmy," potvrdil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Právě Drážní inspekce zjistila, že některé prvky souprav mohou být při nehodě pro cestující nebezpečné. "Při nehodách v Kamenných Žehrovicích a Vodňanech došlo k podobným poškozením. Proto jsme navrhli úpravy, které přispějí k větší bezpečnosti," vysvětlil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Po nárazu nemohl například strojvedoucí odejít ze stanoviště, protože mu dveře zablokovala vyhnutá ruční brzda. Další nebezpečí hrozilo cestujícím z prosklených přepážek.

"Doporučili jsme úpravy vstupu na stanoviště strojvedoucího a také řešení první řady sedadel v sousedním oddíle. Tam by mělo dojít k úpravě přepážky, která odděluje nástupní prostor do zvýšeného oddílu vozu, což by mělo bránit destrukci skleněných výplní a tím případným řezným zraněním cestujících," vysvětlil Drápal. Inspekce navrhla rovněž úpravy krytů sloupků sedadel za odolnější, aby cestující nebyli ohroženi utrženými kousky.

Podle Šťáhlavského České dráhy na návrhy inspekce ihned reagovaly. "S okamžitou platností budou zahrnuta do technických podmínek při zadávání zakázek, protože maximální bezpečnost cestujících je velmi důležitá," sdělil.

Regionovy dostanou nové šrouby, změní se i konstrukce stropu

Také výrobce vlaků Pars nova už doporučení Drážní inspekce řeší. "I přestože vozidla splňují veškeré nezbytné legislativní požadavky, začali jsme s úpravami, které zvyšují pasivní bezpečnost a v některých případech jdou i nad rámec navržených změn," sdělila mluvčí Pars nova Michaela Linhartová.

U prosklených příček jde o úpravu kostry stropu a stropní desky, která má minimalizovat možnost rozbití skel. U nových vozů budou pevnější šrouby upevňující nárazníky, Linhartová ale upozorňuje, že dosud používané šrouby splňují všechny normy.

Prostor před vstupem na stanoviště strojvedoucího je nově označen žlutou podlahovou krytinou a piktogramem, aby bylo jasné, kde je zakázáno se zdržovat nebo odkládat zavazadla.

"Co se týče prosklených příček, ty jsou vyplněny kaleným bezpečnostním sklem, které se v případě nehody roztříští na tisíce malých kousíčků. Tato skla, která odpovídají všem atestům a splňují všechny normy, jsou určena pro dopravní prostředky a jsou využívána i v jiných kolejových vozidlech," řekla Linhartová.

Regionovy jsou pořád mnohem bezpečnější než staré motoráky

Mluvčí Českých drah upozornil, že regionovy jsou i přes připomínky Drážní inspekce stále bezpečnější než původní staré motoráky, ze kterých se v Šumperku vyrábí.

"Celková odolnost soupravy Regionova a pasivní ochrana strojvedoucího a cestujících je v případě střetu vyšší oproti vozům, ze kterých při modernizaci vznikla," uvedl Šťáhlavský.

"Tato pasivní ochrana a nové silnější a účinnější vyztužení čela vozu tedy zajišťují strojvedoucímu i cestujícím výrazně vyšší stupeň bezpečnosti oproti starším motorovým vozům řady 810, ze kterých jsou tyto soupravy vyráběny," dodal s tím, že regionovy prošly všemi povinnými schvalovacími procesy u Drážního úřadu, bez kterých nesmí žádný dopravce jakýkoliv typ soupravy používat.

,