Auty přetížený Přerov začíná být nebezpečný, ukázala mapa nehod

  4:55aktualizováno  4:55
Pořádně zbystřit by měli řidiči, kteří na svých cestách projíždí přes Přerov a jeho okolí, především pak pokud jedou po silnici I/55. Právě tady se totiž podle specializované mapy nachází nejrizikovější místa na cestách v Olomouckém regionu, kde se v posledních letech stalo nejvíc vážných dopravních nehod.

Kolony nejsou v Přerově ničím výjimečným, při uzavírkách ale někdy dochází i k dopravním kolapsům (na snímku situace při částečné uzavírce Polní ulice v listopadu). | foto: Luděk Peřina, ČTK

Mapu rizikových míst sestavila pojišťovna Allianz na základě údajů o dopravních nehodách evidovaných policií. Shrnuje místa nejčastějších havárií s vážnými následky v období let 2013 až 2015 na dálnicích a silnicích I. třídy.

Z prvních pěti vybraných míst se tři nacházejí přímo na okrajích Přerova, celkem se zde během tří let stalo 16 vážných nehod, při kterých dva lidé zemřeli a patnáct bylo zraněno.

„Podmínkou pro zařazení konkrétního místa do automapy bylo, že na dané silnici se za poslední tři roky přihodily minimálně dvě na sobě nezávislé vážné dopravní nehody s těžkými zdravotními následky nebo úmrtím a současně mezi těmito tragickými místy nebyla vzdálenost větší než 100 metrů. Nehodové lokality byly dále porovnány podle četnosti dalších drobnějších nehod v daném místě,“ popsal mluvčí pojišťovny Václav Bálek.

Z výsledků vyplynulo, že nejrizikovějším místem regionu je křižovatka v přerovské Hulínské ulici na jižním okraji města u místní části Lověšice. Silnice slouží jako výpadovka na Otrokovice a především směrem k Říkovicím, kde je nájezd na D1, která tu prozatím končí. Při pěti vážných nehodách tu jeden člověk zemřel, dva byli zraněni těžce a pět lehce.

Na silnice od Přerova k nájezdu na D1 bylo za tři roky 32 nehod

Rizikový je ovšem podle údajů policie prakticky celý úsek až k nájezdu na dálnici.

„Je téměř rovný a to řidiče láká k rychlejší a riskantnější jízdě. Celkem se zde v daném období stalo 32 nehod, s celkovou bilancí dva mrtví a 25 zraněných. Nejčastějšími příčinami bylo nedání přednosti v jízdě, nezvládnutí řízení, nevěnování se jízdě a nedodržení bezpečné vzdálenosti, pět nehod pak zavinila zvěř,“ shrnula přerovská policejní mluvčí Miluše Zajícová.

Jen o necelý kilometr blíž k centru se navíc nachází další rizikové místo, které obsadilo v žebříčku pátou příčku - křižovatka v ulici 9. května u areálu firmy Montáže Přerov. Zde bylo při šesti nehodách zraněno šest lidí.

Trojici kritických přerovských míst pak doplňuje na druhé straně města konec rovinky od Kokor na cestě směrem od Olomouce, kde si pět nehod vyžádalo mimo jiné jeden lidský život.

Nerizikovější místa v Přerově dle Allianz Automapy.

Nerizikovější místa v Přerově dle Allianz Automapy.

Mapy poskytuje freytag & berndt vydavatel nejrozsáhlejšího obrazového vlastivědného průvodce o naší zemi Český atlas.

Dva rizikové úseky tak leží přímo na silnici I/55, třetí je na odbočce z ní. Právě tuto silnici totiž zahlcují denně tisíce osobních i nákladních aut, pro které měl přitom už dávno vyrůst čtyřproudový obchvat Krčmaně (více čtěte zde) a zbylá část D1 kolem Přerova. Podle místních i odborníků tak anketa jen potvrzuje, že objem dopravy už dosáhl kritické úrovně.

„Silnice I/55 nyní slouží zejména pro dálkovou a mezistátní dopravu. S rostoucí intenzitou provozu je rizikovost uvedených míst skutečně vysoká, což navíc zhoršuje skutečnost, že ve dvou případech se jedná o ‚vnitřní‘ úseky, kde se provoz kumuluje, neboť je využívají i místní,“ říká mluvčí magistrátu Lenka Chalupová.

„Bylo to z delšího časového horizontu očekávatelné. Většinou hraje roli kombinace spěchu, nepřiměřené rychlosti a v některých případech i nesprávný způsob jízdy. Pokud se navíc třeba uzavře jedna ulice kvůli opravám, tak ve zbytku města kvůli nedostačující kapacitě objízdných tras narůstá hustota provozu nad rozumnou mez,“ dodává dopravní expert a koordinátor organizace BESIP pro Olomoucký kraj Miroslav Charouz.

Pomoci může jen dálnice, její dostavba ale potrvá ještě roky

Jeho slova názorně ilustrovala druhá polovina listopadu, kdy byla v Přerově jednosměrná uzavírka klíčové Polní ulice. Kolony se hlavně zpočátku táhly celým městem (psali jsme zde).

Dostavba D1 přitom ještě minimálně několik let potrvá. Na úseku od Lipníku nad Bečvou už dělníci pracují, hotový však bude nejdřív v roce 2018. Poslední kus D1 mezi Přerovem a Říkovicemi se pak měl začít stavět v půli příštího roku, zda tomu tak ale bude, je nejisté, protože dosud neskončily výkupy pozemků, byť se posunuly kupředu (podrobnosti zde).

Na tom, že dopravní zátěž Přerova po dokončení dálnice výrazně klesne, se přitom všichni shodují.

„Je pravděpodobné, že dokončení D1 se odrazí na snížení nehodovosti nejen v daném úseku, ale také v samotném městě, které je nyní zatíženo právě nákladní tranzitní dopravou,“ uvedla Zajícová.

„Chybějící dálnice a k ní promyšleně připojené ostatní silnice situaci dramaticky zlepší. Přerov je bohužel ukázkou toho, kam vede rostoucí průmysl ve městě v kombinaci s tranzitní přepravou,“ řekl Charouz.

Nejčtenější

Olomoucký elektrobus je až příliš moderní, cestujícím v rukavicích neotevře

V pravidelném provozu olomoucké městské hromadné dopravy začal sloužit první...

Nečekaný zádrhel řeší olomoucký dopravní podnik. Někteří cestující mají v těchto dnech problém dostat se do nového...

Hledaný muž v ženských šatech prchal 14 hodin kanály až do vyčerpání

Hledaný muž převlečený za ženu se dal před policisty na útěk nejdříve potokem a...

Náročné pronásledování, které se nakonec změnilo spíš v záchrannou akci, absolvovali v úterý policisté s hasiči v...

Cyklokrosová mafie, hřímá Hekele. O českou medaili přišel v depu

Emil Hekele v depu na cyklokrosovém mistrovství České republiky v Holých Vrších.

Do cíle mistrovství republiky v cyklokrosu už nezbývalo ani pět kilometrů a Emil Hekele se při průjezdu do...

Muži se s majákem vydávali za policisty, po zastaveném řidiči chtěli pokutu

Falešným policistům nechyběl ani modrý maják.

Neobvyklý případ falešných policistů vyšetřovali ti skuteční v Olomouci. Dva muže, kteří s pomocí majáku zastavili auto...

Cestu z Mohelnice do Moravské Třebové blokovala srážka dvou kamionů a auta

Na vytížené silnici I/35 se u Studené Loučky srazily dva kamiony a osobní auto....

Jednu z klíčových spojnic Moravy a Čech zablokovala na téměř sedm hodin vážná nehoda. Stala se na silnici I/35 poblíž...

Další z rubriky

Mladík prohodil lahev sklem policejního vozu, střepy zranily řidiče

Na policejní auto v Hranicích na Přerovsku hodil opilý mladík lahev od alkoholu...

Na policejní auto v Hranicích na Přerovsku zaútočil třiadvacetiletý mladík. Bočním sklem prohodil lahev od becherovky a...

Javorovou alej v Prostějově po deseti letech pokácejí kvůli cyklostezce

Pohled na javory tvořící alej, kterou si před deseti lety u příležitosti výročí...

Před deseti lety, v den 90. výročí vzniku Československa, zasadili nadšenci a ochránci přírody z Prostějova mezi...

Hledaný muž v ženských šatech prchal 14 hodin kanály až do vyčerpání

Hledaný muž převlečený za ženu se dal před policisty na útěk nejdříve potokem a...

Náročné pronásledování, které se nakonec změnilo spíš v záchrannou akci, absolvovali v úterý policisté s hasiči v...

3 nejčastější úrazy dětí a první pomoc: Víte, jak se zachovat?
3 nejčastější úrazy dětí a první pomoc: Víte, jak se zachovat?

Hlídáte je jako ostříž, ale stačí vteřinka nepozornosti a neštěstí je na světě. Pád na hlavičku, opaření nebo vdechnutí předmětu patří mezi nejčastější úrazy dětí. Jak je správně ošetřit, aby následky byly co nejmírnější?

Najdete na iDNES.cz