Na Přečerpávací vodní elektrárně Dlouhé stráně sloužící pro vyrovnávání špiček v energetické spotřebě ze dne na den vypovědělo službu oběžné kolo čerpadla oleje pro chlazení závěsného ložiska a bylo třeba ho rychle nahradit.
Na dodání klíčového dílu o rozměrech 165x82 milimetrů a hmotnosti 3,2 kilogramu by ale energetici běžně čekali až čtyři měsíce.
Dlouhé stráně tak poprvé využily náhradní díl vyrobený kovovým 3D tiskem. Byl hotový sedmkrát rychleji než při klasické výrobě.
„Skupina ČEZ má ve 3D tisku zázemí ve společnosti ŠKODA JS, která díky inovativním postupům zareagovala velmi rychle,“ uvedl mluvčí ČEZ Vladislav Sobol.
Podle ředitele vodních elektráren ČEZ Róberta Heczka bylo čerpadlo za srovnatelných výrobních nákladů už za 14 dní znovu v provozu.
Čtyři NEJ Dlouhých strání
|
„Dlouhé stráně jsou v případě potřeby schopné po několik hodin dodávat české energetické soustavě stovky MW regulačního výkonu, takže velkou roli měl doslova každý ušetřený den,“ doplnil Heczko.
K výrobě kovových dílů na 3D tiskárně o hmotnosti od jednotek do stovek kilogramů využívá ČEZ právě spolupráce se společností ŠKODA JS.
Při 3D tisku využívají odborníci ŠKODA JS hned tři odlišné technologie. Všechny pracují s různou formou nataveného materiálu, ale liší se prostředky využívanými k tvarování.
„Výběr technologie 3D tisku se odvíjí od materiálu a požadavků na daný díl. Poté si s využitím 3D skenování připravíme data a můžeme začít tisknout. Jednodušší díly zvládneme vyrobit v řádu několika hodin,“ popsal František Krček, generální ředitel ŠKODA JS.
Podle odborníků jsou 3D tiskárny vhodným doplňkem ke klasickým CNC strojům. „Například hřídel je pořád lepší a levnější vyrobit pomocí obráběcích strojů. U tvarově hodně složitých dílů, jako je například ozubené kolo pro převodovku, je lepší využít 3D technologie,“ doplnil Krček.