O novém depu v Olomouci mluví řada politiků, zatím však bez výsledku. Současní radní nedávno oznámili, že pro novou tramvajovou a autobusovou vozovnu vybrali parcely v městské části Neředín v místě bývalých sovětských kasáren u třídy Míru na okraji města.
Samotné vybudování depa je ale ještě daleko. Radnice musí nejprve mimo jiné změnit územní plán a získat některé tamní pozemky. Ne všechny městu v dané lokalitě patří.
Současné tramvajové depo v Olomouci stojí v Koželužské ulici od konce 19. století, vozovna autobusů funguje od 70. let téměř v centru v ulici Dolní Hejčínská. Ani na jednom místě není prostor pro větší úpravy a především u tramvají pro nutné rozšíření.
„Jejich provoz také zatěžuje okolí a životní prostředí v centru. Proto se už řadu let uvažuje o jejich přestěhování na jednu společnou vhodnější lokalitu. Navíc by toto velmi cenné území v centru Olomouce mělo určitě sloužit jinému a kvalitnějšímu využití, než je provoz a opravy vozidel MHD,“ popsal primátor Miroslav Žbánek.
Hledání místa pro nový areál dopravního podniku zabralo olomouckým úředníkům i politikům řádově už několik volebních období. Donedávna se uvažovalo o parcelách v Rolsberské ulici či v trojúhelníku mezi železniční tratí na Přerov a Prostějov a městskou částí Holice.
„Nakonec se ukázalo, že je třeba hledat jinde. Například trojúhelník mezi dvěma železničními tratěmi a Holicí by byl velmi obtížně dostupný pro tramvaje a také jeho vlastnické poměry jsou pro město nevýhodné,“ podotkla mluvčí radnice Radka Štědrá.
Pozemky u nákupního centra Globus politici shodili ze stolu
Novým místem pro tramvaje a autobusy se radní zabývají opakovaně. Naposledy měli na stole takzvanou vyhledávací studii, její autoři měli pro město vytipovat vhodné lokality. Politici vybírali ze tří možností.
Konkrétně šlo o dvě lokality v místech bývalých sovětských kasáren v Neředíně a pak pozemky u nákupního centra Globus. Nakonec se radní přiklonili k jedné z ploch v někdejším vojenském areálu.
„Jde o relativně nejlépe dopravně dostupné místo, navíc valnou část pozemků tady už nyní vlastní město. Budoucí provoz dílen a vozovny by ani nerušil okolí, jako je tomu u vozoven v centru,“ uvedla mluvčí.
K samotné stavbě depa však vede ještě dlouhá cesta. Aby o ní bylo možné na vybraných pozemcích jen uvažovat, je potřeba změnit územní plán. Radnice také začne jednat s majiteli zbývajících parcel o jejich odkoupení a je i nutné sepsat studii o podobě budoucího areálu vozovny. „Tyto kroky a další postup budou předmětem jednání zastupitelstva,“ dodala Štědrá.