Cyklostezky bez sesednutí z kola neprojedete, stěžuje si opozice

  • 10
Prostějov nedávno dokončil poslední chybějící úsek cyklostezky, která obepíná severozápad města. Stejně jako na jiných místech na sebe ovšem jednotlivé části přímo nenavazují. Nová cyklostezka přišla na 3,6 milionu korun.

Nová cyklostezka se smíšeným provozem začala fungovat u prostějovské nemocnice a zahrnuje i protihlukovou stěnu. Celá akce přišla na víc než 17 milionů. 

„Cena samotné cyklostezky s délkou 270 metrů byla 3,6 milionu korun. Jedná se o poslední chybějící úsek cyklostezek severozápadního kvadrantu vnějšího městského okruhu mezi Kosteleckou a Plumlovskou ulicí o celkové délce 1,7 kilometru,“ uvedl primátor Prostějova František Jura.

Stezka propojuje dvě klíčové prostějovské výpadovky, jenže stejně jako na jiných místech v Prostějově, ani u nemocnice na sebe jednotlivé úseky plynule nenavazují.

Dlouhodobě na tento problém upozorňuje například opoziční zastupitel a člen dopravní komise Petr Ošťádal. „Kdo jezdí po Prostějově na kole, tak ví, že cyklostezka obvykle končí u první křižovatky. Zářným příkladem je nově vybudovaná stezka pro cyklisty a pěší v ulici J. Lady,“ upozornil zastupitel.

Trasa mohla bezpečně propojit velké sídliště Anglická s okolím nemocnice a pokračovat až k zimnímu stadionu. Jenže příležitost zůstala nevyužitá.

„Nová stezka byla vyprojektována tak, že na kole nepřejedete ani Plumlovskou výpadovku a ani jedno z ramen kruhového objezdu u nemocnice. Bude tedy třeba buď porušovat předpisy, nebo neustále naskakovat a seskakovat z kola jako při cyklokrosu,“ popisuje situaci Ošťádal. 

Podobných míst je přitom v Prostějově více, například na konci Brněnské, Olomoucké nebo v Melantrichově ulici. 

„Nedávno jsem se znovu dívala na filmy o našem městě a jeho rozvoji ve 20. století. Především první polovina ukazuje, jak byl Prostějov budován koncepčně. Dnes po nás zůstane zmatečný systém stezek a nějaké ty květinkové louky,“ přidala se ke kritice například i Prostějovanka Maria Řičánková.

S některými majiteli pozemků se nelze domluvit

Vedení radnice namítá, že propojení jednotlivých úseků často znemožňují komplikované vlastnické a majetkoprávní vztahy, a upozorňuje, že síť městských cyklostezek zdaleka není hotová. Začátkem letošního roku mohli cyklisté na území Prostějova využívat přes 33 kilometrů cest, dalších přes 20 kilometrů je v přípravě.

Z páteřních tras zatím úplně chybí stezka do Určic a spojení vnitřního okruhu, dále propojení trasy na Plumlov, dokončení stezky k autobusovému nádraží a pokračování do místní čtvrti Vrahovice.

Podle náměstkyně primátora Aleny Raškové, která má na starosti dopravu, město vychází z koncepce budování cyklistických tras.

„Jsou zahrnuty hlavní směry z centra města ven, na Hloučelu a do okolí. Hlavním problémem však je, že pozemky, po kterých chceme cyklostezky vést, ne vždy patří městu a občas se s majiteli pozemků velice špatně vyjednává,“ říká.

Jako příklad uvádí třeba trasu v Olomoucké ulici, kde by logicky cyklostezka měla být na pravé straně, protože by se cyklisté snadněji dostali k obchodnímu centru a nemuseli křižovat jednu z nejfrekventovanějších výpadovek.

Plány obcí a měst a kraje se často nepotkají

„My jsme ale vůbec nebyli schopní se s majiteli domluvit a u J. Lady to bylo podobné. Svou roli také hraje bezpečnost a to, že silnice a křižovatky patří kraji,“ dodává náměstkyně. V plánu je nyní podle ní stavba cyklostezky v průmyslové zóně a připravuje se také trasa na Určice, kde by měl být i chodník k azylovému centru.

Krajský cyklokoordinátor Petr Smítal dodal, že rozdrobené úseky cyklostezek nejsou problémem jenom Prostějova. 

„Vždy záleží na typu příslušné křižovatky a požadavcích na bezpečnost provozu. Silnice jsou často ve vlastnictví kraje, ale cyklodopravu řeší města a obce a plány se prostě nesetkají,“ popisuje Smítal.

„Když se vyskytne problém, obce postaví aspoň ten liniový, jednodušší úsek. Nejsme ještě tak daleko jako v zahraniční. Třeba v Rakousku, když se dělá křižovatka, už se uvažuje, jak vyřešit cyklostezku, i když tam ještě žádná není,“ vysvětlil cyklokoordinátor.