Ačkoli internetový vyhledávač spoj ukazoval, cestující se už ve čtvrtek večerního autobusu na jedenáctikilometrové trase z Pavlova do Mohelnice nedočkali. Autobus běžně vyjíždí od pavlovské radnice v 19.40 hodin.
„Spoj je bez náhrady odřeknut,“ informoval web Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje. Mnoho řidičů na Mohelnicku je totiž v pracovní neschopnosti.
Potíže se šoféry se dotkly i noční linky z Mohelnice, kdy na některé zastávky na trase musel mimořádně zajet jiný autobus.
„Spoj byl přetrasován pro zajištění odvozu zaměstnanců mohelnických podniků z odpolední směny,“ uvedl hejtmanův náměstek pro dopravu Michal Zácha.
Hejtmanství s dopravci jedná a snaží se zachovat co nejvíc spojů. Úsilí ale brání onemocnění nebo povinnost trávit čas v karanténě.
„Chápeme, že se pro cestující jedná o mimořádnou situaci, která nás mrzí. Dopravci se výsledky testů řidičů stejně jako nařízení karantén dozvídají postupně, takže dříve jsme reagovat nemohli. Nicméně provoz dalších linek, kde podobná omezení hrozila, se podařilo zajistit,“ dodal Zácha.
Dopravce povolává brigádníky
Zrušený spoj obsluhující Pavlov, Loštice a Mohelnici vypravuje za normální situace společnost Arriva.
„Aktuálně máme na Mohelnicku nemocných 21 procent řidičů, zajištěn nebude jeden spoj. Operativně pracujeme s plánováním směn a dovolených i povoláváním brigádníků,“ sdělil mluvčí dopravce Jan Holub.
V předchozích letech nebyla podle něj situace tak napjatá, protože kvůli dlouhodobému uzavření škol jezdil dopravce v prázdninovém režimu, což nevyžaduje tolik řidičů.
„S objednavateli dopravy jsme v kontaktu a o personální situaci je informujeme. Uvítali bychom přechod na prázdninový režim se zachováním školních spojů i nyní,“ nastínil Holub.
Už v pondělí musel kvůli personálním potížím sáhnout do jízdních řádů i olomoucký dopravní podnik. Interval tramvaje číslo 3 byl nucen v pracovních dnech zvednout ze čtvrt na půl hodiny.
Výlukové lince X zase v ranní přepravní špičce narostl od pondělí do pátku interval o minutu a dopoledne se zvýšil ze 7,5 minuty na deset.
Chybí každý desátý řidič
Dopravní podnik města Olomouce měl ke včerejšku v pracovní neschopnosti patnáct řidičů autobusů a devět řidičů tramvají, což je asi desetina jejich celkového počtu. Nejde jen o dopady koronaviru, ale také o ošetřovné, karantény nebo další onemocnění.
„Úprava jízdních řádů bude platit do odvolání. Situace je nyní stabilizovaná a další omezení v tuto chvíli nepředpokládáme,“ vzkázala mluvčí podniku Anna Sýkorová.
Společnost v poslední době intenzivně hledá posily do autobusů a tramvají. I přes benefity, jako jsou jízdní výhody pro rodinu, stabilizační odměny nebo zvýhodněné mobilní tarify, inzeráty trvají.
„Na DPMO tak jako na další dopravní podniky dopadá obecný nedostatek pracovníků, zvláště v specializovaných technických profesích,“ sdělila Sýkorová.
Řidiči autobusů a tramvají musejí totiž kromě řidičského oprávnění na daná vozidla totiž projít také velmi přísnými zdravotními prohlídkami a psychotesty.
„Jedná se o náročnou práci v nepřetržitém provozu a řidiči jí musejí přizpůsobit i rodinný život,“ podotkla Sýkorová.
Řidiči chybí všude
Řidiče shánějí i další dopravci zařazení do krajského dopravního systému. Zájem o ně potvrzuje i úřad práce.
„Na konci prosince nabízeli zaměstnavatelé naším prostřednictvím celkem sedmnáct volných míst pro řidiče autobusů – a to jak v MHD, tak hlavně pro dálkovou přepravu osob,“ uvedl analytik krajské pobočky Úřadu práce Jaroslav Mikšaník.
Upozornil však, že skutečná poptávka může být vyšší, protože společnosti mohou volná místa inzerovat i jinou cestou.
Kraje se dotkla i omezení, která kvůli epidemické situaci zavedly v dálkové dopravě České dráhy. Od pondělí do 28. února jezdí některá pendolina jen ve vybrané dny.