„Z pohledu bezpečnosti je jejich největším přínosem pasivní antikolizní systém Mobileye, který sleduje prostor v blízkosti vozidla a může tak zabránit kolizi s cyklistou či chodcem. Sleduje i jízdní pruhy, hlídá vzdálenost od vozidla jedoucího před ním, omezení rychlosti nebo dokáže rozpoznat dopravní značky. Autobusy mají i funkci přisvětlení v zatáčkách či automatické rozsvěcování světlometů podle denní doby,“ vyjmenovala mluvčí olomouckého dopravního podniku Martina Krčová.
Podle řidičů městské firmy mají nové vozy velice dobré vybavení. „Jsou super. Nejvíc se mi líbí světla, jak krásně svítí a přisvítí do zatáček. Každý z kolegů si autobusy pochvaluje,“ svěřil se řidič Michal Janalík.
Podle něho funguje antikolizní systém jednoduše. Když se objeví překážka, ať už v podobě chodce nebo auta, systém začne vydávat zvukové signály a na displeji řidič uvidí, o jaký druh bariéry se jedná.
Stejně systém reaguje i v případě neúmyslného opuštění jízdního pruhu.
„Vnímám to jako výrazný posun v bezpečnosti. Řidiči totiž musí sledovat jak cestující v autobuse, tak provoz vedle sebe i před sebou a v tomhle jim systém určitě pomůže. Ale kolem autobusů se lidé pohybují skoro pořád, hodně je dobíhají a myslím si, že se budou vyskytovat i plané poplachy,“ zhodnotil krajský koordinátor BESIP Miroslav Charouz.
Dodal, že sám má podobný systém v autě už mnoho let.
Jezdí na většině linek
Bezpečnostní systém oceňují i cestující. „Pokud funguje, jak má, tak může zabránit momentům, kdy řidič nevidí nebo ztratí na sekundu kontrolu,“ přemítal třeba student Adam Dlouhý při čekání na autobus.
Podobný názor má i Jarmila Kučerová, která z nového autobusu vystoupila. „Pokud to má zachránit život, tak je to v pořádku,“ řekla.
Lidem nové autobusy poskytují také větší komfort v podobě celovozové klimatizace, čitelnějších vnějších informačních panelů a větších vnitřních LCD monitorů nebo míst pro nabíjení mobilních zařízení přes USB. Vyjíždějí na většinu autobusových linek, které dopravní podnik provozuje.
Díky nákupu nových vozů mohl vyřadit ty staré. Nebylo by pro ně už využití, a navíc by blokovaly parkovací místa.
„Na webu a na sociálních sítích jsme vyvěsili nabídky na odprodej dvou krátkých autobusů a jednoho kloubového. O vozy projevily zájem další společnosti,“ informovala mluvčí Krčová.
Nahradily je zatím dva autobusy Solaris Urbino 12 a dva Solaris Urbino 18. „Jedná se o první část z deseti vozidel, která mají být dodána na základě smlouvy uzavřené letos na jaře,“ řekl předseda představenstva podniku Jaroslav Michalík. Celková hodnota smlouvy, na základě které byly tyto vozy dodány, je 72,3 milionu korun bez DPH.
Z výroční zprávy z roku 2020 vyplývá, že kvůli pandemii skončilo hospodaření firmy s devítimilionovou ztrátou. Na nové autobusy měla ale vyhrazené peníze. „Nákup jsme měli už dlouho v plánu, proto jsme na něj v rozpočtu vyčlenili peníze a žádná komplikace to pro nás nebyla,“ uzavřela Krčová.