Sigma nebyla vždy modrou lavinou, nastupovala i v červené či oranžové

  14:59aktualizováno  14:59
Olomoucké Sigmě se přezdívá modrá lavina a její klubové barvy jsou modrá a bílá. Nebylo tomu tak ale vždy a v minulosti mohli fanoušci vidět své hráče například v oranžových, červených nebo zelenočerných dresech. Historie dresů klubu navíc pamatuje i řadu dalších rarit.

Olomoucká Sigma v minulosti nastoupila v mnoha barevných variantách včetně červené nebo oranžové. | foto: archiv Sigma Olomouc, koláž iDNES.cz

Pamětníci si ještě určitě vzpomenou na dobu, kdy fotbalisté na hřišti běhali v neznačkových košilích a trenýrkách. S těmi sice hráči začínali od založení klubu v roce 1919, vydrželo jim to ale až do poměrně nedávné doby.

Se svým hlavním dodavatelem dresů, společností Adidas, totiž bude klub slavit za dva roky teprve stříbrnou svatbu, tedy pětadvacetileté výročí. V každém vztahu se totiž někdy objeví trhliny, a ty se nevyhnuly ani Adidasu se Sigmou. Krátkodobě totiž klub svého výrobce změnil.

Ale zpět k pohledu do historie. V almanachu k šedesátému výročí založení se píše, že hráči nastupovali ve svých vlastních věcech. "Košile, trenýrky, punčochy a boty, jaké kdo měl. Šikovný organizátor Karel Tatíček dal v tiskárně natisknout na plátěné obdélníky FK H (FK Hejčín – pozn. red.), chlapci si je přišpendlili na košile a otázka dresu byla vyřešena."

1. Historické dresy olomoucké Sigmy - rok 1932.
2. Historické dresy (nedatovaný historický snímek).

Takto kdysi nastupovali ke svým zápasům předchůdci dnešních hráčů Sigmy. Vlevo snímek z léta 1932, kdy klub ještě nesl název SK Hejčín Olomouc, vpravo nedatovaný historický snímek.

Vše se změnilo až v roce 1983, kdy Sigmu, která má ve znaku pět modrých proužků, zaujala firma, kterou charakterizují proužky tři. V roce 1986 ale přišly první problémy mezi Adidasem a Sigmou.

Dresy od Benettonu měla Sigma jako jediná v lize

Olomouc totiž přešla k unikátnímu partnerovi – Benettonu. Tato značka neoblékala žádný jiný ligový tým, v tom je do dnešního dne spolupráce Sigmy s Benettonem jedinečná.

12. Historický dres Benetton červenobílý z let 1986 až 1990.
14. Historické dresy Benetton modrobílé s proužky - kolektivní foto.
13. Historický dres Benetton modrobílý z let 1986 až 1990.

Sigma se mohla na konci osmdesátých let jako jediný klub v republice pyšnit dresy od Benettonu.

"Jo, dresy Benetton. Jako první v republice. Z toho jsme byli nadšeni. Měli jsme něco jiného než všichni ostatní," vzpomíná bývalý obránce a kapitán Sigmy Ladislav Kučerňák

Mimo modrobílé a světle modré barvy hraje v té době Sigma i v červenobílé sadě. Benetton byl i u klubové premiéry v evropském poháru s IFK Göteborg v září 1986. V sezoně 1989/1990 se také na prsou hráčů Sigmy vůbec poprvé objevila reklama – bylo to logo a nápis Benetton.

16. Historické dresy Adidas (sezóna 1990- 1991).
17. Historické modré dresy Patrick 1991 - zápas proti Realu Madrid.

V sezóně 1990/1991 se Sigma vrátila k Adidasu (vlevo), už o rok později ale nastupovali její hráči v dresech Patrick (na snímku vpravo zápas s Realem Madrid).

V sezoně 1990/1991 se pak Sigma vrátila k Adidasu, ale ne na dlouho. Už v následujícím ročníku nastupovali hráči Sigmy nejen v evropských pohárech v soubojích s Torpedem Moskva, Hamburgerem SV a Realem Madrid v dresech značky Patrick. Od sezony 1992/1993 se ale Sigma vrátila natrvalo k Adidasu.

Klubovými barvami byla původně černá a bílá

Ani s klubovými barvami na tom nebyla Sigma vždy stejně, původní barvy klubu byly totiž černá a bílá. Modrá se dostala do znaku až se vstupem společnosti Sigma do klubu. Hráči Olomouce ale nastupovali třeba i v oranžových nebo červených dresech.

Vývoj novodobého znaku olomoucké Sigmy.

Autorem novodobého znaku Sigmy je Miloš Holec. Modrá a bílá se do něj dostala až se vstupem koncernu Sigma. Hvězda v černé barvě se opírá o tradice SK Hejčín a Moravských železáren, kruhový znak je symbol spojení a pět pruhů značí pět postupů od 1. A třídy do 1. ligy. foto: www.sigmafotbal.cz

Ty oblékal například střelec Ľubomír Reiter a definitivně skončily v šatníku Sigmy v roce 2005, protože červená neměla s klubem nic společného. V sezoně 1997/1998 hrála Sigma dokonce v zelenočerných dresech s horizontálními pruhy. Stejně jako nebyly stabilní barvy, neměl své místo na dresech jisté ani znak klubu. Natrvalo se na prsa hráčů dostal v roce 1998.

ANKETA: KTERÝ Z DRESŮ SIGMY SE VÁM LÍBÍ NEJVÍC?

Vedení Sigmy se před několika lety rozhodlo pořádat aukce dresů, kopaček a dalších věcí spojených se Sigmou. Od roku 2008 se vydražily věci za více než 450 tisíc korun, ty z velké části putovaly olomouckým neziskovým organizacím.

Mezi fanoušky se přes aukce dostalo už 71 dresů. Nejvyšší částku, téměř 15 tisíc korun, vynesl v roce 2009 dres Tomáše Hořavy. Jedna z rarit, červený dres Benettonu, se prodala za 6 tisíc.

Místo jmen mají dnes hráči na dresech sponzory

Reklama na dresech hráčů už patří neodmyslitelně ke každému z evropských a světových týmů. Olomouckou Sigmu podporuje řada partnerů a ti chtějí být vidět. "Také bych rád vídal na zádech hráčů jejich jména, ale dnes vám nikdo zadarmo nic nedá a tomu se musí přizpůsobit i umísťování reklamy na dresy," uvedl marketingový manažer Olomouce Martin Rak na dotazy ohledně reklamy.

O umísťování reklam na dresy si rozhoduje v sezoně klub sám. Výjimkou jsou evropské poháry, UEFA totiž vydává každý rok manuál, kde reklamu na dresech reguluje. "Třeba v zápasech Evropské ligy jsme mohli použít jen logo generálního partnera, takže se na zádech hráčů objevila i jejich jména", vysvětluje Rak.

Olomouc - Everton, hlavičkuje hostující útočník Jo.
Hráči olomoucké Sigmy - zleva Tomáš Hořava, Jakub Petr a Tomáš Janotka.

Rozdíl mezi evropskými poháry a ligou - v prvním případě mohou mít hráči na dresu jen logo hlavního partnera, takže na zádech nesou své jméno. V lize je na stejném místě další sponzor.

Že tato pravidla ne všechny kluby pochopí ale dokazuje příhoda z roku 2005. Ve druhém kole Intertoto Cupu tehdy přijel na trávník Olomouce polský Pogoň Štětín a do zápasu chtěl nastoupit v dresech polepených reklamou.

"Když jsem viděl ty dresy plné reklam, říkal jsem jim, že tohle delegáti utkání nedovolí. Oni mi tenkrát odpověděli, že tak nastoupili už v prvním kole. Dodneška nechápu, jak jim to mohlo projít, ale u nás jim to neprošlo", vzpomíná Rak.

Nové dresy hráčům navrhnou fanoušci

Fotbalová Sigma láká fanoušky na Andrův stadion útočnou hrou, pořádá pro ně setkání s hráči, tréninky mezi paneláky a mnoho dalších akcí. Dalším krokem má být i vytvoření dresů. "V budoucnu bychom chtěli dát prostor fanouškům, aby se podíleli na grafickém návrhu dresu", říká Rak.

Pro hráče jsou na sezonu připraveny tři barevné kombinace dresů. Modrá a bílá podle klubových barev a černá podle hvězdy ve znaku klubu. Každá barevná kombinace je vyrobena třikrát s krátkými a dlouhými rukávy. O tom, v jakém rukávu hráč nastoupí, si rozhoduje každý borec sám.

NEOHROŽENÝ POSTUP. Olomoucký Tomáš Hořava postupuje s míčem.
26. Současný bílý dres.
25. Současný černý dres.

V současnosti Sigma nastupuje v modrých, bílých a výjimečně černých dresech. Na snímcích je má Tomáš Hořava (snímek černého dresu je ze sezóny 2008/2009, ostatní jsou z aktuálního ročníku).

Při utkáních má při volbě barevné kombinace dresů přednost domácí tým, takže se musí hosté podřídit. Konce zápasů jsou často spojeny s výměnou dresů mezi protihráči. V nepohárové sezoně je to ale na českých stadionech spíše raritou.

"Hráčům nezakazujeme, aby si dresy měnili nebo je dali fanouškům, ale dres si musí potom zaplatit," vysvětluje Rak.

Nejčtenější

Auto v Přerově srazilo dvě mladé dívky přebíhající silnici. Obě zemřely

Ilustrační snímek

Auto srazilo v sobotu večer v Přerově dvě mladé dívky, které přebíhaly silnici. Obě na následky zranění zemřely. Bližší...

Primátor a exnáměstek hejtmana je roky součástí impéria sportovního bosse

Vlivný prostějovský sportovní boss Miroslav Černošek (vlevo) a tamní primátor a...

František Jura, primátor Prostějova za ANO a někdejší náměstek hejtmana, který měl v Olomouckém kraji na starosti i...

Pana Brücknera bych si k nám do Juventusu vzal, říká Nedvěd

Pavel Nedvěd v objetí s trenérem Karlem Brücknerem.

Když spoluhráč pokazil akci, vztekal se. Jindy zatleskal. Běhal, nabízel se, rozehrával. Vážně je Pavlu Nedvědovi 47...

Krajská firma na svoz odpadků vás poškodí, zrazuje obce nadnárodní koncern

Ilustrační snímek

Nadnárodní gigant FCC ze Španělska napadl řešení likvidace odpadů, které kvůli nové legislativě připravuje Olomoucký...

Dva okresy ponořila do tmy uvolněná cedulka, která vyzkratovala rozvodnu

Elektrický proud. Ilustrační foto.

Kuriózní příčinu měl krátkodobý ovšem nebývale rozsáhlý výpadek dodávky elektrické energie pro většinu Olomoucka a...

Další z rubriky

Jak Olomouci pomohl novic, opavský gólman selhal a sudí poslechl video

Brankář Opavy Vojtěch Šrom skáče po míči v utkání proti Olomouci.

Fotbalistům Olomouce proti urputnému bloku Opavy chyběl nápad i více pohybu. Pak španělská posila Pablo González...

Přestárlí? Budeme rychlí! vzkazují soupeřům hokejisté Olomouce

Zbyněk Irgl

Hokejová Olomouc jde do sezony s třinácti třicátníky. Zkušenost má být její přednost, ne slabina.

Vyřazení z extraligy juniorů? Nedáme se, zní z Přerova

Filip Dvořák (vlevo) a Tomáš Sýkora z Přerova se radují z trefy proti Kladnu.

Místo o body na ledě se v hokejové extralize juniorů vede válka v zákulisí. Trvá už pět měsíců a jen tak neskončí....

Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?
Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?

Někteří je vnímají jako výstřelek pro alternativně založené maminky. Fyzioterapeuti zase prohlašují, že nic lepšího pro nohy neexistuje. My jsme se je rozhodli otestovat na dvou kolegyních z kanceláře a zjistit, kde je pravda.

Najdete na iDNES.cz