"Kvůli plánované opravě vtokového objektu jsme museli vypustit horní nádrž. Přitom jsme zjistili, že v plášti jsou bodové poruchy. Celková odstávka se kvůli jejich odstranění prodloužila," sdělila mluvčí ČEZ pro severní Moravu Alice Lutišanová.
Materiály použité na stavbě před pěti lety teď ČEZ podrobuje detailním analýzám a zkouškám. Jejich výsledky bude společnost znát na podzim.
Letecký snímek horní nádrže přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé Stráně.
Původní těsnící plášť vydržel jen deset let, než se v něm objevily tisíce trhlin, kterými prosakovalo velké množství vody. Použitý štěrk ve speciální asfaltové směsi nebyl vhodný pro extrémní namáhání při pravidelném napouštění a vypouštění nádrže.
Nový plášť vyrobila před pěti lety renomovaná švýcarská společnost Walo. Kvůli tomu, aby se podobným poruchám zabránilo, hledala dlouho dodavatele vhodného kameniva. Dokonce je testovala v podmínkách simulujících změny počasí v Jeseníkách.
Vybírala z deseti kamenolomů, mezi nimi byly dva dokonce až z Norska. Přesto proti předpokladům došlo k dalším poruchám v plášti už po pěti letech. Zatím ale není jasné, co přesně poruchy v plášti způsobilo.