Kvůli stavbě lyžařského areálu jsme museli absolvovat sedm let úředničiny

  9:13aktualizováno  9:13
Obří skiareál v Koutech nad Desnou přivítá první lyžaře již tuto zimu. A má i velké vize do budoucna, kdy by chtěl hostit závody světového poháru. Nechybělo přitom mnoho a areál v Jeseníkách kvůli byrokracii vůbec nevznikl.

David Kestl, jednatel společnosti, která staví a bude provozovat největší lyžařský areál v Česku v Koutech nad Desnou. | foto: Petr Janeček, MAFRA

Tepve pohled od horní stanice lanovky, která bude největší a nejmodernější v Česku, dá odpověď na to, jaký lyžařský areál v Koutech nad Desnou vlastně vzniká. Otestovat dva a půl kilometru dlouhou sjezdovku s převýšením pět set padesát metrů budou moci lyžaři už tuto zimu.

Lyžařské středisko, pro které u nás nenajdete srovnání, tak úplně změní pohled na Jeseníky. Přiblíží je totiž špičkovým alpským střediskům a zájem lidí o zimním pobyt v něm je už od léta velký (více čtěte zde).

"Stavět areál, který lyžování v Jeseníkách nikam neposune, nemělo smysl. Naopak povznést tu lyžování mnohem výš byla obrovská výzva," říká David Kestl, jednatel rodinné firmy K3 Sport, která koutecké zimní středisko buduje.

Převést myšlenku do praxe ale nebylo vůbec snadné a firma musela překonat neskutečnou byrokracii, než mohla stavba loni na podzim vůbec začít.

Kdy jste začali přemýšlet o takovém areálu?
Bylo to zhruba před osmi lety. Jsme tři bratři, celý život se věnujeme lyžování a je to také náš byznys. Chtěli jsme dokázat, že v Jeseníkách může takový areál vzniknout. Začali jsme proto pátrat po vhodné lokalitě. Vyhovět ale požadavkům na dopravní dostupnost, ochranu přírody a navíc dosáhnout špičkových parametrů náš výběr velmi zúžilo. V podstatě jediným místem, které bylo možné využít, byly svahy z Koutů směrem k horní nádrži přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé stráně.

Přání je jedna věc, byrokratická realita zase jiná...
Bylo to hodně únavné a vyčerpávající, víc než nyní samotná stavba areálu. Skoro sedm let úředničiny. Bylo zapotřebí získat kladné posudky hodnotící vliv na životní prostředí. Museli jsme prosadit přeložku silnice první třídy vedoucí přes plánované zázemí areálu, domluvit se s Lesy České republiky na kácení stromů na budoucích sjezdovkách. Splnit sto padesát podmínek ochranářů včetně zajištění migrace jelena evropského přes areál a přelovení chráněných ryb v Desné, ze které budeme brát vodu pro zasněžování, už ve srovnání s papírováním nebylo nic nezvládnutelného.

Pohled na nový lyžařský areál v Koutech nad Desnou.

Pohled na nový lyžařský areál v Koutech nad Desnou. foto: www.kouty.com

Mohli jste v byrokratickém kolotoči něco podcenit či zanedbat?
Nemám ten pocit. Věnovali jsme se tomu opravdu intenzivně. Plnili jsme postupně vše, co jsme plnit měli. Bohužel lhůty jsou nastavené tak, že všechno to vyřizování se protáhlo na dlouhá léta.

Hrozilo někdy, že areál nebude, že se zkrátka vzdáte?
Těch momentů byla celá řada. Bylo opravdu potřeba se zakousnout a vydržet. Několikrát jsme byli tak otrávení, že jsme s tím chtěli seknout. Lidé z branže i odborníci na cestovní ruch nám říkali, že tohle by venku nikdo nemohl vydržet. Vytrvalost a houževnatost se nám nakonec vyplatily a směřujeme ke zdárnému konci. Teď jsem rád, že jsme to ustáli.

Lyžařské středisko v číslech

Rarity: největší skiareál na Moravě, první šestisedačková lanovka v ČR

Náklady: 500 milionů korun, z toho 100 milionů dotace EU

Pracovní místa: nejméně pro sto lidí

Vybavenost: lanovka (kapacita 3 200 osob za hodinu), 2 vleky (kapacita 1 200 osob za hodinu), dětské pásy (500 dětí za hodinu), sjezdovky (2 500 a 2 300 metrů)

Převýšení: 550 metrů

Služby: vlastní parkoviště pro pět set aut a dvě desítky autobusů

Jak byste charakterizoval zdejší terény?
Nejsou to klasické dálnice, sjezdovky jsou členité, často mění sklon. Také délkou 2 300 a 2 500 metrů při slušném převýšení jsou u nás v republice nadprůměrné. Lyžaři určitě ocení také výhledy na jesenické panorama.

Můžete se chlubit nejmodernější přepravní technikou. Co umí první šestisedačková lanovka v republice?
Sama vyveze nahoru 3 200 lidí za hodinu, při rychlosti pět metrů za sekundu trvá jízda zhruba sedm minut. K tomu jsou tu dva vleky s kapacitu po dvanácti stech lyžařích a dopravní pásy v dětském parku, jež vyvezou 500 dětí v hodině.

Co když v zimě nebude sníh?
Zasněžovací systém je v celém areálu. Rozvody vody mají přes šest kilometrů, máme třicet výkonných sněžných děl. Při příznivém počasí budeme schopni vysněžit sjezdovky do pěti dnů.

Sjezdařům děláte pomyšlení. Mysleli jste taky na běžkaře?
Velkým lákadlem pro ně bude udržovaná běžecká trať v masivu Mravenečníku dlouhá patnáct kilometrů, která začíná u horní stanice lanovky. Jde o členitý, nicméně dobře zvládnutelný okruh. Do budoucna plánujeme po dohodě s ČEZ ještě jakýsi stadion kolem horní nádrže přečerpávací elektrárny.

Jak jste vyřešili zázemí?
O ubytování se postarají zdejší podnikatelé, další služby nabídneme přímo v areálu. Ve spodní části areálu vzniká taky jakési náměstíčko s pódiem, kde chceme pořádat koncerty a další akce.

Mapka nového lyžařského areálu v Koutech nad Desnou.

Mapka nového lyžařského areálu v Koutech nad Desnou. foto: foto: www.kouty.com

Co léto? Nebude areál spát?
Provoz plánujeme celoroční. Třeba pro bikery připravujeme takzvané singl treky. Vyvezeme je nahoru lanovkou a oni potom budou sjíždět úzkými a členitými cestičkami dolů. Ve spodní části budou klasické letní atrakce jako horské minikáry, koloběžky nebo travní lyžování.

Jaké máte plány do budoucna?
Pokud bude vysoká návštěvnost, máme připravené plány na další kilometrovou sjezdovku a čtyřsedačkovou lanovku. Protože areál má parametry požadované světovou lyžařskou federací, budeme tu chtít uspořádat závody světového poháru. Věřím, že do pěti let tu budou závodit nejlepší ženy světa.

Nejčtenější

V den útoku na Kvitovou musel být na stavbě, tvrdí kolega obžalovaného

Obžalovaného Radima Žondru přivádí ke Krajskému soudu v Brně, který se zabývá...

Brněnský krajský soud pokračuje v projednávání případu napadení tenistky Petry Kvitové. Obžalovaným je Radim Žondra,...

Olomoucký elektrobus je až příliš moderní, cestujícím v rukavicích neotevře

V pravidelném provozu olomoucké městské hromadné dopravy začal sloužit první...

Nečekaný zádrhel řeší olomoucký dopravní podnik. Někteří cestující mají v těchto dnech problém dostat se do nového...

Zničená stopa či mrtvý divočák. Jeseníky zažívají spory běžkařů s myslivci

Ilustrační snímek

Na jedné straně myslivci, kteří v lesích hospodaří a loví, na druhé straně běžkaři, kteří chtějí mít na lesních cestách...

Moravské derby ovládla Kometa, Olomouc doma porazila po nájezdech

Souboj o kotouč mezi Tomášem Bartejsem z Brna (vlevo) a olomouckým Davidem...

Předehrávka 42. kola hokejové Tipsport extraligy proti sobě po dvou týdnech postavila znovu Brno a Olomouc. I tentokrát...

Noční ulicí zněla rozbrušovačka, zloději kradli katalyzátor z felicie

Zloději uřezali rozbrušovačkou v jedné z olomouckých ulic ze zaparkované...

O tom, že ani vlastnictví výrazně staršího auta není zárukou nezájmu zlodějů, se přesvědčil majitel Škody Felicie. Svůj...

Další z rubriky

V Losinách roste zájem o pozemky i ubytování, otevřou tu termální park

Vizualizace budoucí podoby termálního balneoparku ve Velkých Losinách

Už za necelého půl roku se otevře první termální akvapark v České republice, který roste v Lázních Velké Losiny na...

Elektrárnu Dlouhé Stráně zvolili čtenáři unikátním turistickým cílem

Horní nádrž přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé stráně na vrcholu stejnojmenné...

V hlasování o nejzajímavější unikátní turistický cíl v regionech zvítězila přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé Stráně...

Lázně v Lipové míří do konkurzu, spolumajitelka stále odmítá prodej

Lázně Dolní Lipová

Směr ke konkurzu, který může znamenat definitivní konec klenotu s téměř dvousetletou historií, nabraly zkrachovalé...

Najdete na iDNES.cz