Po středečním – očekávaném, ale senzačně vybojovaném – úspěchu na pětikilometrové trati ji pochválil i prezident Mezinárodního olympijského výboru Jacques Rogge, který v hale v Richmondu její zlatou jízdu sledoval. "Je to definitivně bruslařská královna," prohlásil Rogge.
Další prezident, Václav Klaus, ji pozval na Hrad. A miliony lidí aplaudovaly u televizních obrazovek. Martina Sáblíková má na bruslích splněno. A Česko má novou hrdinku, která na sebe po neúspěchu hokejistů v zápase s Finy strhává veškerou pozornost.
Sáblíková z trochu jiného úhlu: už teď je milionářka. Ještě se ani nevrátila z her a může počítat s nejméně pěti miliony korun.
Počty jsou následující: za tři medaile dostane od olympijského výboru 3,4 milionu, tedy víc než kdykoliv kterýkoliv český olympionik. K tomu přibudou bonusy od partnerů, které jsou za medaile předem přesně stanoveny ve smlouvě. Stálých sponzorů má Sáblíková zatím sedm a u každého jde řádově o statisíce.
Už před olympiádou navíc dostala zhruba milion za to, že se nechala nafotit do reklamy ČEZ. To byl jen začátek. Pravé divadlo nastane až teď. "Jsem přesvědčen, že se objeví dvě nebo tři nové firmy, které budou mít o Martinu zájem," říká David Trávníček ze společnosti Sport Invest, která se o vítězku stará.
"Pokud ovšem nepřijde někdo, kdo řekne, že ji chce jako tvář celou jen pro sebe. To by bylo za peníze, které by Martinu zajistily na zbytek života. Pětadvacet milionů za rok," velmi zhruba odhaduje Trávníček.
Tým kolem Sáblíkové se na tuhle chvíli chystal čtyři roky. Pár minut po dojezdu zlatého závodu na pět kilometrů už vydal zprávu, kdy se závodnice vrací do Česka a kdy a kde se přivítá s fanoušky. Její kouč Petr Novák měl zase dávno dopředu dohodnuté, kdo o Sáblíkové napíše knihu.
Úspěch se zkrátka musí prodat co nejdřív, to je zákon trhu. A hlavně je nutné úspěch pořád přiživovat, ukazovat se na veřejnosti a na společenských akcích. "Sáblíková má v tomhle jednu velkou výhodu," tvrdí odborník na sportovní marketing Miroslav Černošek.
"Její úspěch nebude doznívat tak rychle jako u jiných sportovců. Na její místo se nikdo netlačí: hokejisté zklamali, fotbalisté na mistrovství světa nepostoupili a v atletice je letos jen mistrovství Evropy," míní.
Zástupci společnosti SportInvest měli už před olympiádou vytipované nové eventuální sponzory, hlavně z oblasti energetiky. "Ale musíme počítat s tím, že rozpočty na marketing spadly. Někde až na polovinu," popisuje Trávníček.
Navíc se dnes těžko nějaká firma pustí do dlouholetých smluv s garantovanými příjmy, jako to bylo před osmi lety v případě zlatého akrobata Aleše Valenty. Ani tomu tehdy sponzoři "netrhali ruce". "Jednání s novými sponzory se táhla měsíce," vzpomíná dnes Valenta.
Rychlobruslařský svaz doufá, že na úspěchu Sáblíkové "vydělá" i tento sport jako celek. "Zájem sponzorů o rychlobruslení byl dlouhodobě menší, což se s úspěchy Martiny výrazně změnilo," potvrzuje šéf rychlobruslařského svazu Ondřej Brada.
Sáblíková vozí na kombinéze sedm míst, kam lze umístit loga. Nejdražší jsou na hrudi a ramenou. Můžou se však objevit zájemci, kteří nebudou chtít logo, ale třeba jen využít její tvář do reklamy. Což nepůjde pod milion korun.
Firmy to budou, vzhledem k pověsti Sáblíkové, spíše konzervativní. Takové, které si zakládají na heslech jako jistota, kvalita, vytrvalost. Jedna věc Sáblíkové v honbě za výdělky hodně pomůže – plán jejího kouče, že by se více věnovala i letním sportům, zejména cyklistice.
"Cyklistika její cenu znásobí," je si jistý Miroslav Černošek. "V rychlobruslení můžete prodat jen její příběh, ne sport samotný. Ale na kole jezdí skoro každý. Takže se lidi budou ptát: Jaké ta Martina má kolo? Jakou přilbu? Jaké jí potravinové doplňky?"
Je tu i jedno velké ale. Zatímco Valenta byl do showbyznysu jak dělaný (což sponzoři mají rádi), Sáblíková taková není. Doteď byla jen hvězdou sportovních stránek, což se rychle změní. "Najednou se začnou rozebírat její vztahy, bude se hodnotit, jak chodí oblečená do společnosti a jaké má auto," popisuje Černošek.
"Bude hrozně záležet, jak tohle zvládne."