Úterý 28. ledna 2020, svátek má Otýlie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Jak Neumannová zhodnotí zlato?

Kateřina Neumannová - Běžkyně na lyžích Kateřina Neumannová s olympijskými kovy z tratí v Pragelatu: zlatem ze závodu na 30 km volnou technikou a skiatlonu na 15 km. | foto: Michal RůžičkaMF DNES

28 2006
Praha - Jeden a půl milionu korun. Nezdaněných. Tuhle částku dostane lyžařka Kateřina Neumannová od Českého olympijského výboru. Jako odměnu za zlato a stříbro z her v Turíně. Je to hodně, nebo málo? Zkusme srovnání: tenista Radek Štěpánek vydělal v neděli finálovým vítězstvím na turnaji ATP v nizozemském Rotterdamu téměř čtyřnásobek téhle sumy.

A fotbalovému gólmanovi Petru Čechovi zajišťuje luxusní smlouva v londýnské Chelsea denně v přepočtu přes 700 tisíc korun. Z tohoto pohledu je Neumannová sněhovou královnou chudičkého panství.

Jenže tak černobílé to není.

Kateřina Neumannová, to je osvědčená marketingová značka. A po Turíně bude ještě třpytivější. "Zlatá olympijská medaile je vstupenkou do absolutní sportovně marketingové extratřídy," říká odborník na sportovní marketing Karel Tejkal.

Doteď se roční příjem Neumannové odhadoval na 5 milionů korun. Podle expertů je jisté, že se několikanásobně zvýší. "K tomu, co má, přidá v příštích čtyřech letech 40 milionů korun," odhaduje Jiří Hamza, uznávaný manažer.

Stojí za vzestupem Zlaté lyže v Novém Městě na Moravě i ženského basketbalu v Česku. "Bude to nejzhodnocenější olympijská medaile u nás," tvrdí.

Tenhle primát zatím drží akrobat Aleš Valenta. Díky zlatu ze Salt Lake City zbohatl odhadem o 12 milionů korun. Postupně, podle uzavřených smluv. Propagoval mobilního operátora i žvýkačky.

Ale zatímco Valentu znal před olympiádou v roce 2002 málokdo, Neumannová je už dlouho celebrita. Ve svém telefonu má i číslo na prezidenta Klause. "Dokázala by se prodat sama. A je žena, což je marketingově zajímavější," míní Hamza.

Kolik berou Češi

(V milionech korun ročně)

Fotbal: Petr Čech 260
Hokej: Jaromír Jágr 196
Basketbal: Jiří Welsch 50
Tenis: Tomáš Berdych 23
Lyžování: Kateřina Neumannová 5
Atletika: Roman Šebrle 5

V jedné věci měl Valenta výhodu. Byl "neprofláknutou" tváří. Neumannová, která už poskytla své jméno například bankovnímu ústavu či telekomunikačnímu gigantovi, je na konci kariéry. "Kdyby teď skončila, udělá velkou chybu," konstatuje Hamza.

Z finančního hlediska je nutné, aby ještě minimálně rok závodila. Smlouvy, které uzavře, budou výhodnější. Určitě budou stačit na to, aby splatila svůj penzion na Zadově.

Luxusní dům se čtyřmi apartmány a impozantním výhledem do šumavské krajiny otevřela loni v září. Stál téměř 30 milionů korun. "Jsem zadlužená až po uši," uvedla tehdy.

Ale bydlet v apartmánu, který patří olympijské vítězce a hrdince národa, to je lákadlo. Nejen pro českou klientelu.

Firmy platí za víkend s olympijským vítězem miliony

Boží Dar - Zlatá medaile neznamená mít miliony v bance, přesto je pozvánkou mezi bohaté. Stačí maličkost: uzavřít výhodné smlouvy. "Kateřina Neumannová má kvalitní manažerský tým, o jehož úspěchu nepochybuju," tvrdí Karel Tejkal, který na poli marketingu zastupoval olympijského vítěze Šebrleho a dnes se stará o stříbrného běžce Bauera.

Kolik může Neumannová vydělat?
Těžko odhadnout, olympijská medaile není ve sféře marketingu ceníkovou položkou. Záleží, jak má šikovnou agenturu, co je ochotna sama obětovat. Platí totiž: pokud chci vydělat, musím být viděn. Spousta hodin a dnů pro sponzory, reklamní akce. Jen natočení reklamy znamená vynechat třeba tři dny tréninku. To není jen tak.

Jak to zvládal desetibojařský šampion Šebrle po zlatých Aténách?
Nepodřídil se všemu, vybíral si. Přitom byly firmy, které za víkendovou akci s olympijským vítězem nabízely šestimístné sumy.

Roční výdělek Neumannové se odhadoval na 5 milionů. Polepší si?
Nepochybně. Zlato z olympiády je vstupenkou mezi celebrity.

Jak se tedy zlatá medaile prodává?
Určitě se nevynoří zástup firem, které se o medailisty perou. Aby mohl sportovec vydělat, musí mít šikovnou agenturu, musí být charizmatický, musí umět komunikovat, usmívat se. Nemůže přijet na domluvenou sponzorskou akci a tvářit se kysele. Musí být milý a pozorný. A to nedokáže každý.

Nepřipadají si sportovci na podobných akcích spíš jako šašci?
Pokud jim někdo uzavře smlouvu, podle které musí dělat šaškoviny, tak ano. Ale Kateřina je v pozici, že si může a bude vybírat.

A co "váš" Lukáš Bauer, stříbrný běžec z Turína?
Zrovna jsem ho vezl z letiště a povídal: Na jaře chci s rodinou k moři. Ale pokud v té době přijde lákavá nabídka na reklamu, zkusím ho přesvědčit, že se vyplatí zůstat a natočit ji.

Myslíte, že Neumannová vydělá víc než zlatý akrobat Valenta před čtyřmi lety? Mluvilo se o 12 milionech.
Má k tomu našlápnuto. Pro Česko znamená víc než Jágr nebo Nedvěd. Katka prochází napříč celou společností, zajímá muže i ženy, je to šťastná matka, skvělá sportovkyně.

Nebylo by chybou, kdyby na jaře ukončila kariéru?
Bylo by laciné, aby jí někdo z ulice radil, co má dělat. Sama se rozhodne.

  • Nejčtenější

Dcera Verešové září na snowboardu. Z mládežnické olympiády už má zlato

Žádné soutěže krásy, žádné přehlídky, žádné focení... Dcera slavné modelky Andrey Verešové válí na snowboardu. A jak!...

Premium

Volá Tokio, kdo chce letět? Plíšková váhá, Kvitová prahne po zlatu

Šest míst pro české tenistky v olympijských soutěžích v japonském hlavním městě. Které by účast v Tokiu braly okamžitě?...

Česká televize získala práva na olympijské hry z Pekingu i Paříže

Česká televize získala práva na další olympijský cyklus. Bude vysílat vedle Eurosportu nejen letošní hry v Tokiu, ale...

Lyžař Švancer vybojoval na olympiádě mládeže v Lausanne zlato v Big Airu

Česká výprava se v závěru zimních olympijských her mládeže dočkala zlaté medaile. Postaral se o to patnáctiletý lyžař...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Bělehrad! Kvůli koronaviru se kvalifikace basketbalistek překládá

Mezinárodní basketbalová federace FIBA přeložila kvůli novému typu koronaviru olympijský kvalifikační turnaj žen, který...

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

Čechy bral hokej, hry nezajímaly Američany

Americká televizní společnost NBC zaplatila za vysílání zimních olympijských her 16,5 miliardy korun, přesto diváky na...

Neumannová: Líp to dopadnout nemohlo

V očích měla únavu. Přátelé hodovali na její počest v pizzerii, ale ona jen vodou zapila antibiotika. V domku nedaleko...

Zápas se Švédskem? To měl Hnilička zlost

Zvláštní olympiádu prožil liberecký hokejový brankář Milan Hnilička. Do Turína odjížděl jako druhý náhradník, nakonec...

Švédové při oslavách porušili olympijská pravidla

Švédští hokejisté při oslavách zlatých medailí porušili olympijská pravidla. Při triumfálním návratu do Stockholmu...

OTESTOVÁNO: Jak děti bavily věcičky od Fischer Price?
OTESTOVÁNO: Jak děti bavily věcičky od Fischer Price?

Čtrnáct maminek z řad blogerek otestovalo věci pro děti a miminka od značky Fisher-Price. Jak si usínáčky (vydra a ježek), houpátka, sedátka a tři druhy deček vedly v testu přísných kritiků – jejich dětí?

Najdete na iDNES.cz