Jaký byl váš premiérový olympijský závod kariéry, Leo?
Krásný a těžký zároveň. Dopředu jsme věděli, že to bude závod profilem na mě, a kluci mi pomohli, jak jen mohli. Zkusili jsme rozjet tempo na kostkách a povedlo se nám aspoň roztrhat peloton. Jen je škoda, že potom tempo opadlo, protože hodně lidí ztratilo síly. Ukázali jsme ale, že jsme jeli jako tým. Kluci odvedli maximum, co mohli.
Vám se zpočátku jelo dobře?
Parádně. Ale chybí mi po zranění závody, mám letos jen dvacet závodních dnů. Dojedu na pět a půl hodiny závodu a pak mi úplně odchází nohy. Jsem z toho smutný. Cítil jsem se výborně, ale není tam výkonnost na celý závod. Kdybych se měl živit jako jezdec jednorázových závodů, neuživil bych se.
Ke krizi, kvůli které jste začal ztrácet kontakt s prořídlým hlavním polem, došlo až ve stoupání předposledního kola? Tehdy jste se propadal na konec pole.
Potom jsem si ještě najel dopředu. Ale pak se to zrychlilo a nohy mi vypnuly.
Závod jste posléze nedokončil. Proč?
Domluvili jsme se s trenérem Konečným, že vzhledem k pošetření sil na časovku nemá cenu dojíždět kolem 30. místa. Teď budu všechno směřovat k časovce.
Bude složité dát se před ní dohromady?
To by neměl být problém. Regeneruji rychle. Chce to jen vyladit a být v tréninku co nejvíc na časovkářské koze, dobře spát, dobře jíst. Časovka bude jiný závod, na hodinu. Pojede se tempo. Dnešek proto nebyl směrem k časovce indikátorem. Když se podívám na letošní mistrovství republiky, tam jsem taky shořel v hromadném závodě, ale časovku jsem vyhrál. I když tam bylo pořadí závodů opačné.
Závod dnes ovlivnila i série pádů, v závěru vyřadila ze hry o zlato i Vincenza Nibaliho. Byly sjezdy mimořádně obtížné?
Jsou tu jinak klopené zatáčky, nikoliv ven, ale dovnitř. Jsou dost prudké, hodně ostré. Silnice tady staví také z jiného asfaltu, používají na ně odlišné směsi než v Evropě. Sjezdy jsou proto úplně jiné, než jsme zvyklí. Navíc v tom pralese jsou hodně vlhká místa a mohlo to snadno podklouznout. I proto tu dávali ve sjezdech nad propasti sítě a na obrubníky molitany. Ale ten Nibaliho pád, to byl velký průšvih.
Má být olympijský závod tak extrémně těžký?
Udělat na skoro 250 kilometrech takhle těžkou trať je něco specifického, ale proč ne? Díky tomu výrazně vzrostla i hodnota olympijského zlata. Všichni specialisté se na hry připravovali, Froome a spousta dalších sem jeli v předstihu testovat trať. Což jen ukazuje, jak je olympiáda nyní pro cyklisty významným závodem.