Nejčastější prohřešky proti finanční gramotnosti. Je jich celkem sedm
Finanční gramotnost, tedy schopnost spravovat své finance s rozumem, má svá pravidla. Řada lidí tato pravidla sice zná, ale vůbec se jimi neřídí. Proč to tak je a o co si tito lidé koledují,...
Efekt ukotvení umí tahat peníze z kapes. Propadáme mu nejen při nákupech
Jako efekt ukotvení je označován jeden z častých myšlenkových klamů, který ovlivňuje i naše nákupní nebo finanční rozhodování. Působí v obchodě, marketingu, ale také při vyjednávání nebo investování....
Státní korupčníci vyžadující úplatky se dají rozpoznat. Co je prozrazuje?
Pro lidi, kteří mají sklon ke korupci, jsou vysoká místa ve státních institucích velmi přitažlivá. Často se na ně slétají doslova jako vosy na med. Kromě toho, že požadují úplatky, mají tito lidé i...
Snaha pomáhat druhým je záslužná. Jsou však situace, kdy už škodí
Pomáhat druhým je nám vrozené. Tato pomoc však nemusí být užitečná vždy. Jsou totiž situace, kdy je nezbytné a žádoucí od pomoci upustit. A to v zájmu obou stran. Jak poznat, že se tento čas blíží...
Ve firmě se konečně přidávalo. Kdy je to fér a kdy nespravedlnost
Možná to znáte i vy, konečně dostanete přidáno a navýšení je docela velké. Jenomže stejně přidáno dostanou i ti, kdo se moc nepřetrhnou. „To není fér!“ říkáte si. V takových situacích se totiž „do...
Proč Češi za některé zboží platí víc než spotřebitelé v zahraničí
Při pohledu na některé cenovky v obchodech se už delší dobu nechce věřit. I přes rostoucí ceny přesto určité zboží stále kupujeme a zaplatíme za něj víc, než je nutné. A někdy i víc než spotřebitelé...
Efekt rozjetého vlaku. Jak nepodlehnout „stádnímu jednání“, líčí psycholog Urban
Přistihli jste se někdy, že děláte něco jen proto, že to dělají všichni ostatní? Například kupujete něco, co nepotřebujete, jen proto, že to přece kupují všichni? Pokud ano, pak jste se stali obětí...
Co je „prokletí znalostí“ a kdo tímto problémem trpí a štve druhé
Jsou inteligentní, vzdělaní a vypracují se na nejrůznější posty. Mají však jeden vážný problém. Když mají druhým něco vysvětlit nebo sdělit, neumí to. Přitom si to vůbec neuvědomují. Takové situace...
Upozorňují na sebe drahým zbožím. Proč někteří propadají okázalé spotřebě
Ekonomie většinou tvrdí, že lidské chování včetně rozhodování o nákupech, výdajích i spotřebě je v zásadě rozumné. Psychologie k tomu dodává, že téměř nic není vzdálenější pravdě. U velké části...
Jak úspěšně naplnit každoroční předsevzetí a změnit své zlozvyky
Přelom roku bývá obdobím, kdy se lidé zamýšlejí, zda by své chování či zlozvyky neměli změnit. Nejčastěji jde o změny zvyklostí, které nám příliš nepomáhají ani neprospívají. Naplnění těchto...
Kdy a jak uplatnit tiché umění mlčet, radí psycholog
Řada lidí je přesvědčena, že nejlepším způsobem, jak získat druhé, je zaplavit je přívalem slov. Tato představa však velmi často nefunguje. V mnoha případech platí, že když chceme zapůsobit, uděláme...
Šest metod, jak umět přesvědčovat lidi a dosáhnout svého
Všimli jste si, jak snadno dokážou někteří lidé dosáhnout, co chtějí? Většinou je proto, že o svém požadavku umějí druhé poměrně snadno přesvědčit. Metody, které k tomu používají, nebývají přitom...
Proč často ztrácíme svůj drahocenný čas. Pozor na osm zlozvyků
Většina lidí si stěžuje na nedostatek času. Jsou přesvědčeni, že by ho potřebovali více, ať již pro sebe, k dokončení nejrůznějších úkolů a povinností, nebo pro svou rodinu. Čas je však v našem...
Jak jednat s lidmi, kteří odmítají přiznat chybu? Nepřít se, zaútočí, líčí psycholog
Každý dělá chyby. Ale když ji uděláme, je normální ji přiznat a pak se snažit ji napravit. Lidé trpící velmi křehkým a zranitelným egem však svůj omyl ani tváří v tvář drtivým důkazům přiznat...
Proč se opakovaná lež stává pravdou a jak iluzi takové pravdy čelit
Opakujte lež dostatečně často a lidé jí nakonec uvěří. Toto tvrzení, připisované nechvalně známému nacistovi Josephu Goebbelsovi, je pravdivé a bylo potvrzeno řadou výzkumů. Psychologie ho nazývá...
Jak poznat, že máte před sebou manipulátora, a nestát se jeho loutkou
Někteří lidé mají potřebu s druhými manipulovat a používají k tomu nejrůznější taktiky. Kdo nechce být jejich loutkou a plnit jejich nejrůznější přání, měl by se takovým manipulacím umět bránit. Jak...
Nebezpečí zvané „groupthink“ narůstá. Oč jde a jak ho rozpoznat
Stalo se vám, že jste vedli tým, ve kterém vládly velmi dobré vztahy, ale členové se při jednání týmu zdráhali vyjádřit své odlišné názory? Nebo jste na schůzi uvažovali o tom, zda vystoupit, a...
Proč někteří lidé, a především narcisté, milují konspirační teorie
Psychologové se dlouho zabývali otázkou, jaké osobní předpoklady člověka předurčují k tomu, aby uvěřil spikleneckým teoriím. Nyní se již zdá být jasno. Řada nezávislých výzkumů ukázala, že krom lidí...
Léčba nakupováním: proč a jak funguje „maloobchodní terapie“
Za maloobchodní terapii označuje psychologie nakupování, jehož hlavním cílem není koupit si něco, co potřebujeme, ale koupit si něco, abychom se cítili lépe. Tato terapie skutečně funguje. Její...
Psycholog radí, co dělat, abyste na druhé působili přesvědčivěji
Když chceme někoho přesvědčit, snažíme se většinou uvést co nejvíce důvodů, které podporují náš názor. Tento postup ale není příliš úspěšný. Důvody, které považujeme zpravidla za pádné, totiž na...
Jak fungují influenceři. Psycholog vysvětluje techniky ovlivňování
Influenceři dnes ovlivňují názory, postoje i chuť k nakupování značného počtu lidí. Tito ovlivňovači působí na sociálních sítích tak, že jejich marketingový nátlak na spotřebitele je skrytý. O jaké...
Osvědčená pravidla, kterými můžete zkrotit svůj domácí rozpočet
Výdaje domácností, podobně jako států, spadají do dvou hlavních skupin. Tvoří je ty, které jsou nutné či povinné, a ty, které nutné nejsou. Problémem domácností, na rozdíl od států, však většinou...
Čím se liší dobré a špatné půjčky
Jsou lidé, kteří by se v životě nikdy nezadlužili. A pak i ti, kteří si svůj život nedokážou bez dluhů představit. Obě skupiny, přes své odlišné postoje k půjčkám, mají mnohdy jednu věc společnou....
Lidí se syndromem Petera Pana přibývá. Jak je poznat a (ne)pustit k sobě
Syndrom Petera Pana je označením pro chování dospělých lidí, kteří nikdy plně nedozráli. Brání se přijmout dospělé role, vyhýbají se odpovědnosti za své jednání a domáhají pomoci druhých. Dokážou ale...
Pět hlavních pravidel, která rozhodují o spokojenosti zákazníků
Každého zákazníka uspokojit nelze. Spokojení zákazníci se však vracejí, přivádějí zákazníky nové a často jsou za to, co kupují, ochotni zaplatit i trochu více. Chytří obchodníci a firmy poskytující...
Praktické rady, jak čelit emocionálnímu vydírání a rozpoznat vyděrače
Emocionální vydírání je formou manipulace, která apeluje na naše city. Zpočátku může být takové vydírání skryté a na prvý pohled možná i nevinné. Když mu ale podlehneme, stává se velmi nepříjemné, a...
Proč a jak investovat do umění a co ovlivňuje hodnotu díla
Umělecká díla zpravidla nevznikají s cílem vytvořit nástroj investování. Často však tuto schopnost mají. Předpokladem je, že se při tomto investování řídíme určitými pravidly. Co brát do úvahy,...
KOMENTÁŘ: Proč stát nelze řídit jako domácnost či firmu
Kdo má představu, že k ekonomice se dá přistupovat stejně, jako to děláme v domácnosti nebo ve firmách, žije v iluzi. Ekonomové takový přístup nazývají ekonomickou iluzí. Ekonomika jako celek je...
Komentář: Korunu, nebo euro? Jakou měnu bychom si měli přát
Iluze o nebezpečí spojeném s přijetím společné evropské měny, patří k těm, se kterými se lze setkat na obou stranách pravolevého spektra. Společné většinou bývají i argumenty, o které se tato iluze...
Jak zvýšit svůj „tah na branku“ a zapracovat na úspěchu i kariéře
Důvod, proč někteří lidé „nestíhají“, práce jim zabírá zbytečně moc času a zdržují občas i své okolí, nespočívá v tom, že jsou neschopní. Často jim chybí jen osobní efektivita. Tedy schopnost řídit...
Svou kulturu má každá firma. Co ji ale kazí a jak vytvářet tu zdravou
Odpovídající firemní kultura není jen vizitkou managementu, ale i důležitým nástrojem řízení. Zvyšuje výkonnost zaměstnanců a podporuje jejich spokojenost, stabilitu i loajalitu. Jakou kulturu firma...
Proč firmy a instituce nepřiznávají, že chybu udělalo vedení
Když dojde ve firmách a organizacích k vážným událostem i s fatálními následky, velmi často se veřejnost dozví, že šlo o chybu lidského činitele. Nejčastější příčinou jsou však dlouhodobé řídicí...
Kdy lidé odmítají fakta a proč pravda často prohrává, vysvětluje psycholog
Schopnost hledat či nacházet pravdu stojí v uvažování lidí většinou až na druhém místě. Proč lidé odmítají fakta? Jednoduše proto, že chceme být především členy určité skupiny. Proč to tak je a proč...
Proč lidé věří lžím? Důvody jsou hlavně tři, přibližuje psycholog
Když se máme správně rozhodovat, musíme se řídit pravdivými informacemi. Schopnost rozpoznat nepravdu a poznat i lidi, kteří ji kolem sebe šíří, je tak jedním z nejdůležitějších předpokladů osobní...
Jak umět říkat druhým „ne“ a necítit se přitom provinile
Dvě jednoduchá písmena, jedno jednoduché slovo: „Ne!“ Vyslovit ho však bývá často obtížné. Pro mnohé je odmítnutí spojeno s pocitem viny, obavami, že druhé zklamou nebo dokonce naštvou, či se...
Proč přisuzujeme druhým lidem nepříznivé vlastnosti, které nemají
Řada lidí často přisuzuje druhým nejrůznější negativní vlastnosti, které ve skutečnosti nemají. Dokonce mají i sklon obviňovat druhé z jednání, kterého se nedopustili. Jde o častý obranný...