Subaru Crosstrek - Pro všechna dobrodružství

[Pro všechna dobrodružství]

Zcela nové Subaru Crosstrek je připravené vydat se s vámi na všechna možná dobrodružství. Kompaktní vůz skvěle poslouží ve městě i mimo zpevněnou vozovku. S legendárním symetrickým pohonem všech kol se nemusíte bát, že se nedostanete do cíle. Ostatně, pohon 4×4 a proslulé motory typu boxer jsou přímou součástí DNA značky Subaru.

Advertorial, vytvořeno ve spolupráci se 

[Vyzkoušejte si Subaru Crosstrek]

Přihlaste se na testovací jízdu v novém Subaru Crosstrek.

[CROSSTREK NA VLASTNÍ KŮŽI]

Vaše zpráva byla úspěšně odeslána.

„Nové Subaru Crosstrek je přesně tím, co byste očekávali od nástupce modelu XV – zachovává si jeho celkovou koncepci, pojetí a vyvážení mezi komfortem, terénními schopnosti a kvalitou jízdy po silnici. Vše ale posouvá různými zdánlivými detaily na zcela novou úroveň, takže před sebou máte pořád starého známého, ovšem pohodlnějšího, jehož řízení vás bude více bavit, ať se pohybuje po jakémkoliv povrchu. Život s ním je opět o něco příjemnější. Vlastně se dá říct, že mimořádně příjemný, protože Crosstrek opravdu dokázal zkřížit silnici s terénem a každodenní univerzálnosti dodat jiskru.“

František Dvořák

Redaktor Auto.iDNES.cz

[Proč je crossover nejlepší]

Subaru Crosstrek si bere to nejlepší z kompaktních hatchbacků a vozů typu SUV. Navazuje na předchozí model XV, ale historie crossoverů u Subaru je mnohem delší. U Subaru se musíme ponořit o více než půlstoletí zpět, kdy značka přišla s prvním upraveným modelem Leone se zvýšeným podvozkem a pohonem všech kol. Výhodou tohoto řešení je kompaktní karoserie typu hatchback, kombinovaná se zvýšeným podvozkem a pohonem všech kol.

„Subaru se snažilo zachovat typickou hravost opírající se o výrazně tvarované plastové lemy blatníků i spodních částí nárazníků a prahů. Crosstrek je přináší v dřívější podobě, což vhodně doplňuje výrazná maska opticky vystupující z přídě. Dynamičtější charakter se Crosstreku podařilo vtisknout také řešením boků, a to zejména výrazným a hlubokým prolisem ve spodní části předních dveří. Více křivek a linií je patrných také na zádi s výraznějšími skupinovými svítilnami.“

František Dvořák

Redaktor Auto.iDNES.cz

[Legendární 4×4]

V prefektuře Mijagi na ostrově Honšú v zimě opravdu hodně sněží. Koncem šedesátých let dorazil k místnímu prodejci Subaru manažer společnosti Tohoku Electric. Požádal ho, zda by bylo možné vybavit tehdy nové Subaru 1000 pohonem všech kol tak, aby se z něj stalo služební auto do severojaponské nepohody. Technici se s problémem lidově řečeno příliš nemazali. Na konec převodovky přidali spojovací hřídel a zadní diferenciál z Datsunu Bluebird 510, a k tomu zvýšili světlou výšku o 20 milimetrů. Tak se zrodil symetrický pohon 4×4, který se od roku 1971 objevuje v sériových vozech Subaru v různých modifikacích dodnes.

„Obecně stále platí, že Subaru Crosstrek v terénu překonává takřka všechna běžná SUV. A nyní je tento rozdíl ještě o něco větší. Zlepšila se manévrovatelnost v náročném terénu a na různě kluzkém podkladu, protože terénní režim X-Mode má nyní možnost lépe sladit regulaci jednotlivých systémů. V mezních jízdních situacích, případně při jízdě v terénu je zřejmá jemnější regulace pomocí elektronických systémů podvozku. Mnohem citlivější je například činnost asistentu rozjezdu do kopce, ale také funkce kontrolovaného sjíždění svahů fungující nyní i při couvání.“

František Dvořák

Redaktor Auto.iDNES.cz

[Pod kapotou e-boxer]

Stejně jako pohon 4×4 je pro vozy Subaru tradičním řešením použití motoru typu boxer. Ten se vyznačuje plochou stavbou s protiběžnými písty. Má to významné výhody, například v nízkém těžišti, což vylepšuje jízdní vlastnosti auta. V modelu Crosstrek má motor objem 2.0 litry, ale není v tom sám. Jak nejnovější trendy žádají, je spřažený s elektromotorem. Crosstrek tak v nízké zátěži a při rozjezdu pohání jen elektromotor. To má samozřejmě příznivý vliv na výkon, spotřebu a emise. Hybridní systém získává energii z rekuperace, třeba při brždění.

„Subaru Crosstrek přichází v jedné jediné verzi – s dvoulitrovým elektrifikovaným čtyřválcovým motorem e-Boxer, který prošel úpravami. Když se s Crosstrekem svezete, vnímáte celkově lepší sladění pohonné jednotky, a to zejména v nižších rychlostech. Solidní síla ve středním pásmu je příjemná pro každodenní cesty.“

František Dvořák

Redaktor Auto.iDNES.cz

[Druhé oči]

Některé značky přišly se senzorickými kamerami teprve před několika lety. Subaru svůj systém EyeSight postupně vylepšuje už 30 let. V modelu Crosstrek dvě kamery doplnila třetí, takže systémy auta mají nyní mnohem lepší přehled o dění před vozem. Systém využívá například adaptivní tempomat, který tak funguje velmi jemně, plynule a přesně.

„Spolu se spolehlivým vedením v jízdním pruhu patří tento systém při jízdách po dálnicích nebo také v kolonách či na silnicích první a druhé třídy k nejlepším svého druhu, a to včetně vozů prémiových značek.“

František Dvořák

Redaktor Auto.iDNES.cz

[Historické okénko]

Úplně na počátku příběhu Subaru byl první výrobce letadel v Japonsku, společnost Nakajima Aircraft Company, kterou v roce 1918 založil původně námořní inženýr Chikuhei Nakajima. Spolu s Mitsubishi Heavy Industries v dalších desetiletích vyprojektovala a postavila páteř japonského letectva. Torpédové bombardéry z továren Nakajima Aircraft Company zpustošily Pearl Harbor a na moři potopily tři americké letadlové lodě. Firma vyráběla i slavné stíhačky. Po prohrané válce však v japonském průmyslu nezůstal kámen na kameni. Nakajima byla rozdělena na malé společnosti. Až v roce 1953 dostalo šest těchto malých firem povolení zformovat nový výrobní koncern pod známým názvem Fuji Heavy Industries. A jeho prvním ředitelem byl jmenován Kenji Kita. Ten viděl ohromnou příležitost ve výrobě aut. A svou vizi naplnil.

Kita stojí i za názvem Subaru, jak se v Japonsku říká oblíbené hvězdokupě Plejády. V dětství byly Plejády jeho nejmilovanější hvězdy. Kromě toho slovo v japonštině znamená vládnout či také shromáždit – a šest hvězd dokonale symbolizovalo spojení šesti firem pod hlavičkou Fuji Heavy Industries.

V roce 2017 se společnost Fuji Heavy Industries přejmenovala na Subaru Corporation. Kitovo milované jméno tak nakonec září v čele celé společnosti.