Labyrint letiště

Moderní mezinárodní letiště je složitý organismus, ve kterém musí bezchybně probíhat souhra lidí a technologií. Vyvinout tyto technologie a poskládat je do funkčního celku dokáže jen špičková společnost. Jednou z mála světových firem, které dokážou dodat celé letiště na klíč jako investiční celek v hodnotě blížící se jedné miliardě korun, je CSG Aerospace.

Ve vzduchu (Air Traffic Control)

  • Přehledový radar primární

    Primární radary jsou zástupci klasické technologie, kdy se vyslaný paprsek odráží od objektů ve vzduchu, a přináší tak informaci o směru, vzdálenosti, rychlosti a výšce letadla. Radary v rámci CSG Aerospace vyvíjejí a vyrábějí pardubické společnosti ELDIS a RETIA.

  • Přehledový radar sekundární

    Sekundární radary zachycují signál z takzvaných odpovídačů. To jsou zařízení přímo na palubě letadla, díky nimž je každý stroj ve vzduchu přesně identifikován. Radary v rámci CSG Aerospace vyvíjejí a vyrábějí pardubické společnosti ELDIS a RETIA.

  • Radar přibližovací

    Přibližovací radary umožňují přesně navádět letadla při přiblížení k přistávací dráze i během přistání samého. U moderních zařízení jsou radarové paprsky vychylovány ve vertikální i horizontální rovině elektronicky. Radary v rámci CSG Aerospace vyvíjejí a vyrábějí pardubické společnosti ELDIS a RETIA.

  • Řídicí věž

    Řídicí věž je srdcem a zároveň mozkem leteckého provozu. Tady se sbíhají informace z radarů, od pilotů letounů, vydávají se pokyny posádkám strojů nebo například obslužným složkám letiště. Ve světě „leteckých řídicích softwarových systémů“, bez kterých si nelze představit letecký provoz, pohyb na letištích ani činnost řídicích věží, se jako doma cítí pražské společnosti CS SOFT a ATRAK patřící rovněž do CSG Aerospace. Jsou to především softwarové systémy pro řízení letového provozu (mezinárodně označované jako ATC – Air Traffic Control), pro management leteckého provozu (ATM – Air Traffic Management) a informační systémy pro řízení letového provozu včetně, v nichž CS SOFT a ATRAK patří ke světové špičce.

  • ReDat

    Záznamový systém ReDat je pro celý systém řízení letového provozu pozemní obdobou černých skříněk zabudovaných do letadel. Na rozdíl od nich však ReDat nezaznamenává jen hlasovou a datovou komunikaci, má navíc i analytickou část. Díky ní je možné vyhodnocovat zaznamenaná data i komunikaci a vyvozovat z nich závěry. ReDat se tak dostává ke slovu především při vyšetřování mimořádných událostí či katastrof, ale také může přispívat k lepšímu výcviku operátorů, k zefektivnění fungování letištních služeb. ReDat vyvinula pardubická RETIA.

  • ReGUARD

    První český víceúčelový 3D radar má dosah až 18 kilometrů a dokáže monitorovat cíle do výšky 3 kilometrů. Je určen především pro detekci a současné sledování pozemních a pomalých nízko letících cílů s malou odraznou plochou. Hodí se tak i k vyhledávání a sledování dronů, může být tedy například i součástí komplexních systémů protidronové ochrany letišť.

Jak se řídí letadla?

První prázdninový měsíc roku 2019, tedy před příchodem pandemie covidu-19, přes území Česka přeletělo 90 tisíc letadel. A zatímco dole na silnicích se mezitím stalo přes 8,5 tisíce nehod, při nichž zemřelo 55 lidí, nahoře na nebi se nestala žádná. Cestující za to vděčí mimo jiné propracovanému systému řízení letového provozu. Jak dnes funguje? A jak se letecká doprava řídila v „pravěku“?

Na zemi (Air Traffic Management)

  • Servis

    Přistáním letadla na zemi začíná ten pravý cirkus. Stroj potřebuje doplnit palivo, uklidit, doplnit catering, očistit…

  • Tatry

    Kopřivnická automobilka Tatra Trucks vyrábí nákladní vozy pro nejrůznější účely. Doménou Tatry je vedle sériové produkce i stavba speciálních vozů podle požadavku uživatelů, a právě na letištích se uplatňuje celá řada unikátních automobilů a speciálních vozidel. Už v minulosti například na ruzyňském letišti sloužily tahače letadel na podvozku Tatra, tatrovky mohou plnit funkci palivových cisteren, nosičů energetických zdrojů, logistických vozidel, strojů pro čištění a údržbu letadel, fungovat jako vozy pro údržbu a opravy vzletových a pojížděcích drah i stojánek, nákladní vozy mají své místo i v cateringu. Mnoho tatrovek nosí barvy hasičů a záchranářských složek.

  • Letadlo

    Přistáním končí hlavní úloha letadla, totiž přepravit cestující či náklad z jednoho letiště na druhé. Je však třeba letoun také nasměrovat do správného kouta letiště, postarat se o to, aby cestující vystoupili v konkrétním terminálu, náklad putoval do určeného skladu nebo aby stroj zaparkoval na vhodné stojánce. K tomu jsou dnes nezbytné komplexní softwarové systémy, bez nichž by letiště plné letadel, lidí, techniky, ale také východů a vchodů nemohlo fungovat. Systému organizace všeho dění na letišti se mezinárodně říká Air Traffic Management, zkráceně ATM. Stejné označení se používá i pro softwarové systémy, které řídicí centra letišť využívají. Vývojem a implementací ATM systémů na letištích se zabývá pražská firma CS SOFT a dělá je každému letišti na míru.

  • Řídící věž

    Každý ATM systém, který řídicí věži umožňuje zvládat provoz na letišti, má mnoho funkcí. „Umí“ monitorovat a koordinovat lety letadel v blízkosti letiště, řídit jejich přistání a vzlety či pohyb dopravních letounů po letišti. Musí ale zvládnout řídit i pohyb pozemní obslužné techniky, určovat pořadí letadel na přistání i při vzletu, povolovat předletové přípravy a vzlety, určovat, u kterého hubu letadla vyloží své pasažéry, řídit nakládku a vykládku zavazadel i zboží, nařizovat technickou kontrolu letadel a jejich ošetření, tankování. Vývojem a implementací ATM systémů na letištích se zabývá pražská firma CS SOFT.

  • Letištní služby

    Zavazadla, letenky a spol. V rámci divize CSG Aerospace firmu CS SOFT doplňuje společnost ATRAK, která se specializuje na software letištních služeb. Bez nich by nemohly fungovat procesy odbavení cestujících či fakturační neboli billing systémy. ATRAK také vyvíjí a dodává software využívaný při odbavení letadel (handling) a stejně tak softwarové aplikace, jež mají na starosti transport a třídění zavazadel a jiné.

  • Měření

    Pro provoz na letištích je klíčová mobilní měřicí a diagnostická technika, často montovaná na nákladní vozy či do mobilních kontejnerů. Tedy i zde je uplatnění pro tatrovky. V rámci holdingu Czechoslovak Group se na mobilní kontejnerové platformy specializují společnosti v rámci MSM GROUP, ale třeba i přeloučské podniky TRUCK SERVICE GROUP a KARBOX.

Servis

Opravy a údržba civilních i vojenských letadel, výcvik pilotů i leteckých mechaniků, výcvik a přezkušování řídících letového provozu na vlastním simulátoru. Divize CSG Aerospace dokáže zákazníkům poskytnout kompletní služby, i když jsou letadla na zemi. Zajistí, aby byla v pořádku a vždy bezpečně vzlétla i přistála.

  • Dopravní letadla

    Na údržbu a opravu letadel se již od roku 1993 specializují letecké opravny JOB AIR Technic. Disponují jedním z největších opravárenských hangárů ve střední Evropě. V provozu je od roku 2008 a je dimenzovaný na velká letadla pro mezikontinentální lety. V roce 2020 otevřel podnik na mošnovském letišti ještě druhý hangár, a tak mohou mít opravny v údržbě současně až osm úzkotrupých letounů s jednou uličkou mezi sedadly (narrow body), přičemž větší hangár je dimenzovaný též na údržbu širokotrupých (wide body) letounů se dvěma uličkami typu Airbus A330.

  • Vrtulníky

    Na údržbu, opravy, modernizaci a integraci avioniky ve vrtulnících a civilních i vojenských letadlech se zaměřuje společnost ČESKÁ LETECKÁ SERVISNÍ (ČLS) . Toto špičkové pracoviště sídlící na letišti v Praze-Kbelích se zabývá též úpravou a modernizací interiérů kabin.

Lidé

  • Piloti

    Na výcvik pilotů se specializuje centrum SLOVAK TRAINING ACADEMY (STA) sídlící ve slovenských Košicích, jehož provozovatelem je společnost EUROPEAN AIR SERVICES (EAS), která je také součástí divize CSG Aerospace. Ve své flotile má více než dvacet strojů včetně několika legendárních vrtulníků Sikorsky UH-60 Black Hawk, přičemž STA je jediným civilním provozovatelem tohoto typu helikoptéry v Evropě. Vlastní též letecké simulátory vrtulníků. Kromě výcviku pilotů vrtulníků se věnuje údržbě strojů a podobně jako JOB AIR Technic také výcviku leteckých mechaniků.

  • Řídící letového provozu

    Vývojářská firma CS SOFT se zaměřuje i na výcvik budoucích řídících letového provozu. Protože většinu situací nelze zkoušet v reálném světě, vyvíjí CS SOFT vlastní simulátory. Jedná se jak o 2D simulátor, který kopíruje pracovní stanici řídícího letového provozu na oblastním a přibližovacím stanovišti, tak o 3D věžní simulátor, který kromě radarového vybavení doplňuje také vizualizace imitující skutečný výhled z letištní věže.

  • Letečtí mechanici

    JOB AIR Technic se kromě oprav letadel zaměřuje na výcvik leteckých mechaniků. Technici údržby jsou školeni prostřednictvím základního školení údržby v souladu s požadavky EASA Part 66 TA1 (B 1.1 a B 2) ve vlastní organizaci pro výcvik údržby (MTO – Maintenance Training Organisation). Především je ale výcvikové oddělení JOB AIR Technic plně schválenou školicí organizací EASA part 147. Technici údržby letadel jsou interně proškolováni kombinací teoretického a praktického výcviku pro následující typy letadel: Boeing 737 CL (CFM56), Boeing 737 NG (CFM56), Airbus A318, A319, A320, A321 (CFM 56; V2500). Budoucí letecké mechaniky, a to především pro vrtulníkovou techniku, vyučuje ve svém výcvikovém centru SLOVAK TRAINING ACADEMY (STA) ve spolupráci s Leteckou fakultou Technické univerzity v Košicích (LF TUKE) také firma EUROPEAN AIR SERVICES (EAS).