Na změny se lépe připravíme, pokud jim jdeme naproti a nečekáme, až nás dostihnou.
Vlivem digitalizace některé profese přestávají být atraktivní, a naopak vznikají nová technologická odvětví,
lákající na zajímavé pracovní podmínky. Přesně to nám ukázala covidová doba, která zrychlila digitalizaci
zhruba o sedm let, jak ukazují výzkumy.
V době, kdy se potkali, už David Čápka
a David Jančík věděli, že mohou na počítači hry nejenom hrát, ale také si naprogramovat vlastní.
Tak vznikl první společný počin Robotris a pak další aplikace,
které byly ve své době celkem populární. „Lidé se nás ptali, jak jsme hry vytvořili, a tak vznikl návod a postupně vlastně i nápad položit základy
komunity českých programátorů,“ říká David Čápka, spoluzakladatel společnosti a platformy ITnetwork.cz,
určené pro výuku IT. Původní komunitní myšlenka měla vést jen ke vzniku e-learningové platformy, která dnes čítá na 8 000 lekcí a cvičení.
Časem přibyla i prezenční výuka a vznikl ITnetwork, jak ji známe dnes.
V současné době navštěvuje platformu více než 130 tisíc uživatelů měsíčně, kteří mohou čerpat ze 41 tisíc stran textů, což je asi 200 knih.
„Začali jsme hledat lektory a pátrali jsme v okruhu rodiny a přátel,“ vzpomíná David Čápka, spoluzakladatel společnosti, na její začátky.
„Všechno se rozběhlo poměrně rychle, zájemců přibývalo a projekt nabyl mnohem komerčnější podoby, než jak to původně bylo v plánu,“
potvrzuje Michal Čápka,
bratr Davida Čápky, který upřesňuje: „Všechno, co píšeme a děláme, má stále komunitní charakter a musí to bavit nás i národ, pokud ho chceme něco naučit.
V tom si troufáme vzít za vzor Jana Amose Komenského.“ Lektor Samuel Kodytek vstoupil
do firmy krátce před covidem, ale se zakladateli se znal už dlouho předtím.
„S Davidem jsem se poznal ve svých 13 letech, když jsem se učil programovat, pomáhal mi s tím. Po letech jsme vystudovali stejnou univerzitu a nakonec
jsem nastoupil do firmy jako lektor.“
„Studijních materiálů tehdy moc nebylo a ty, které byly k dispozici, byly často zastaralé.
A tak jsme začali psát články paralelně s tím, jak jsme se sami učili, a sami jsme se divili, jaký to mělo ohlas. Lidi to skutečně chtěli,
a tehdy jsme vlastně nechápali, že za tím vidí silný obor a slušnou kariéru,“ popisuje složité, přesto velmi zajímavé začátky David Jančík,
druhý ze zakladatelů.
Společně všichni našli cestu, jak efektivně předávat zkušenosti, jak vzdělávat ty, kteří chtějí držet krok s moderními technologiemi,
ale i uchazeče o zaměstnání, kteří se do kurzů hlásí prostřednictvím úřadu práce. „Říká se, že programátor se učí programováním
a předáváním zkušeností kolegům. Naše lekce píšou programátoři, kteří k poznatkům došli vlastní praxí. Konzultace jim k tomu poskytují
seniorní vývojáři, kteří řídí týmy i ve společnostech ze Silicon Valley. Když se o ně takto podělí v lekcích pro ostatní, je to cesta,
jak udržet krok s vývojem. Prakticky vzniká neustále živá učebnice,“ shrnuje David Jančík.
„Člověk, který se rozhodne živit programováním, by měl rozhodně vědět, jakou cenu na trhu má a jak s ní naložit. Že ho čeká třeba pohovor,
na který se má připravit. Že si bude muset rozumět s lidmi nejen z IT, ale třeba také z marketingu nebo obchodu, a tak jsme se pustili
i do těchto témat, abychom jim pomohli uspět na všech frontách,“ shrnul krátké povídání o ITnetworku Michal Čápka, který se ještě krátce
zamyslel a dodal důležitý poznatek: „I když jste z úplně jiného oboru, můžete se z vás do půl roku stát programátor. Stačí jen chtít.“