Telefonní ústředny Panasonic

Není to tak dávno, co byl Panasonic na českém trhu pojmem v oblasti správy telefonních hovorů . Je tomu tak i nyní??

Počátkem devadesátých let, v době našeho rozhlížení po demokratickém světě, byly pobočkové ústředny Panasonic absolutní špičkou českého trhu. Vyznačovaly se moderní technologií, spolehlivým softwarem a výbornou kvalitou zpracování, díky níž nebylo v mnoha případech třeba servisních zásahů od dob jejich namontování. S postupem doby však přišla silná konkurence s produkty posunujícími pomyslnou laťku vyspělosti o několik tříd výš.

Současná nabídka japonského výrobce čítá tři odlišné modely, nepočítám-li dva, dnes už silně zastaralé analogové exempláře KX-TA616CE resp. KX-TA308CE schopné obsloužit v maximální konfiguraci 24 poboček. Současné expanze digitálních sítí, neustálé snižování poplatků za jejich užívání a v neposlední řadě také počítání s určitou kapacitní rezervou jim totiž mnoho oblastí nasazení nepřiřknou.

Panasonic KX-TD816CE / KX-TD1232CE
Stěžejní ústředny, určené především pro klientelu z řad malých, částečně i středních podniků se navzájem odlišují maximální kapacitou, funkcemi dálkové správy a diagnostiky, jimiž je společně s možností propojení dvou systémů vybaven vyšší model. Zajímavým prvkem rozšiřující výbavy jsou pak speciální porty XDP (extra device port) umožňující připojení dalších, zcela nezávislých poboček k systémovým telefonům. Při jejich využití vzroste podporovaný počet poboček o rovnou třetinu, tzn. na 32 resp. 64. Pokud se i přesto ukáže kapacita nedostatečná, nabízí TD1232CE zmíněnou možnost kaskádovitého propojení s druhým systémem stejného typu, čímž dosáhne až 128 poboček a 24 státních linek.

Myšleno bylo i na řešení pro firmy vyžadující maximální volnost pro své zaměstnance, kdy lze základní počet poboček nahradit 16 resp. 64 bezdrátovými telefony standardu DECT/GAP. V případě propojení dvou systémů je však možné řídící modul instalovat pouze do hlavní ústředny (master). Diskutovaná otázka skutečné kompatibility např. s produkty Siemens byla odzkoušena použitím Gigaset repeateru, který s ostatními komponenty pracoval bez sebemenších problému stejně tak, jako přenosná část Siemens 2000.

Rozhodnete-li se využívat služeb digitální sítě, dostanete na výběr zásuvné karty pro připojení jedné nebo šesti základních přípojek ISDN, v případě většího modelu i jedné primární. Za drobnou nevýhodu bych považoval absenci podpory subadresování, jinými slovy vzdálenému přistupování ke konkrétním datům v počítači. V době internetu by se mohlo zdát, že tato funkce je vesměs zbytečná, ale svého významu nabývá ve chvíli, kdy firma potřebuje svým obchodníkům co nejrychleji zpřístupnit aktuální informace. Poměrně nepříjemně se pak může jevit absence podpory přesměrování hovoru přímo v síti, kdy účastník zabere o jeden kanál navíc.

Již od roku 1995 nabízí funkce automatického směrování hovorů (ARS) do nejvýhodnějších sítí, čímž svým zákazníkům podstatným způsobem snížuje telefonní účet. V době blízkého pádu monopolu je tato otázka čím dál tím více aktuální.

Pro efektivní komunikaci se zákazníky je k dispozici funkce UCD, což je v podstatě "ořezanější" verzí novodobého ACD (automatic call distribution). Ústředna tak sice nesplňuje všechny požadavky kladené na call centra, ale pro základní vyřizování telefonátů to bohatě postačí. Ostatně absence jakékoliv formy CTI sama o sobě svědčí o nasazení v méně náročných podmínkách.

Panasonic KX-TD500
Vlajkovou lodí nabídky je systém určený především pro větší firmy, popř. call centra, kde najde své využití jeho maximální kapacita čítající 512 poboček v největším, třískříňovém provedení. Tento fakt ho řadí do kategorie velkých ústředen, kde jeho přímými konkurenty jsou např. Siemens Hicom 250E, Bosch Integral 33xE či LT Definity. Z tohoto hlediska je také nutné na něj pohlížet, neboť každé sebemenší technologické zaváhání znamená pro uživatele ztrátu klienta, vyšší náklady, nebo neefektivní využití potenciálu společnosti. V současnosti však není zcela jisté, která verze se na našem trhu objeví, a tak ne všechna fakta jsou dosud známá. Samotná ústředna už sice několik let existuje u našich východních sousedů, ale disponuje menším množstvím funkcí, než má 1232CE, což by ji v našich podmínkách zajísté učinilo neprodejnou. S konrétním posouzením proto počkáme do jejího definitivního uvedení na trh. Údaje uvedené v tabulce, proto prosím berte pouze jako ilustrativní.

 

KX-TD816CE

KX-TD1232CE

KX-TD500

pozn.

Státní linky (max)

 

 

 

 

analogové

8

12/24*

192

*při prop.2 PbÚ

digitální (PCM)

0

0

0

 

euroISDN (S0) BRI/PRI

6/0

6/1 12/1*

12/6

 

Vnitřní linky (max)

 

 

 

 

analogové

24

48/96*

448

*při prop.2 PbÚ

digitální

16

32/64*

384

*při prop.2 PbÚ

Podpora euroISDN

 

 

 

 

provolba

ano

ano

ano

 

identifikace (CLIP/COLP)

ano

ano

ano

 

informace o poplatku (AoC)

ano

ano

ano

přesměrování na vnější linku

ano

ano

ano

přes PbÚ

subadresování

ne

ne

?

 

vícenásobné účastnické číslo (MSN)

ano

ano

ano

 

Služby při volání

 

 

 

 

zpětný dotaz

ano

ano

ano

 

předání hovoru

ano

ano

ano

 

vrácené volání

ano

ano

ano

 

střídání hovorů

ano

ano

ano

 

parkování

ano

ano

ano

 

konferenční hovor

ano

ano

ano

 

Služby vnitřním linkám

 

 

 

 

hudba při čekání

ano

ano

ano

 

druhé volání-signal.

ano

ano

ano

 

napojení

ano

ano

ano

 

přesměrování

ano

ano

ano

 

převzetí volání

ano

ano

ano

 

zpětné volání

ano

ano

ano

 

provoz noc/den

ano

ano

ano

 

obsazení linky

ano

ano

ano

 

nerušit

ano

ano

ano

 

volitelné oprávnění

ano

ano

ano

 

evidence hovorného

ano

ano

ano

 

individuální tel.účet

ano

ano

ano

 

Vyzvánění

 

 

 

 

dle druhu hovoru

ano

ano

ano

 

postupné

ano

ano

ano

 

Správa linek

 

 

 

 

pracovní skupiny

ano

ano

ano

 

centrální tel.seznam

ano

ano

ano

 

posílání text.zpráv

ano

ano

ano

 

vzdálená správa

ne

ano

ano

 

Připojitelnost

 

 

 

 

GSM brána

externě

externě

externě

 

vrátník

ano

ano

ano

 

LAN

ne

ne

ne