Finanční výsledky Sony Ericssonu za 1Q 2009

Finanční výsledky Sony Ericssonu za 1Q 2009 - Japonsko-švédské konsorcium se v důsledku finanční krize propadá do stále hlubších problémů. | foto: Jan Lodl, Mobil.iDNES.cz

Sony Ericsson: k pádu do propasti chybí už jen krok

  • 51
Spekulace o rozpadu konsorcia Sony Ericsson zřejmě znovu naberou na síle. Finanční výsledky za první čtvrtletí totiž předčily i nejhorší očekávání. Firma je ve ztrátě již třetí čtvrtletí v řadě, problémy se navíc prohlubují.

Výrobci mobilních telefonů zažívají jedno z nejhorších období v historii. Finanční krize na ně v prvním čtvrtletí dopadla skutečně drtivě. Po dramatickém poklesu zisku Nokie (čtěte: Nokia zažívá propad. Provozní zisk klesl o víc než 96 procent) došlo i na Sony Ericsson. Ten zápasí s problémy už od poloviny loňského roku, finanční krize je ještě zvýraznila.

Prodeje klesají, ztráta se zvyšuje

Japonsko-švédské konsorcium vykázalo propad prakticky ve všech důležitých ukazatelích. Provozní ztráta se prohloubila ve srovnání s posledním čtvrtletím loňského roku o více jak třetinu, když dosáhla 369 milionů eur (téměř 10 miliard Kč).

Aby toho nebylo málo, Sony Ericssonu se propadly i prodeje. Zatímco ve 4. čtvrtletí roku 2008 prodal přes 24 milionů přístrojů, za první tři měsíce roku 2009 to bylo o téměř 10 milionů méně (14,5 milionu kusů). Logicky se tak propadly i tržby, které dosáhly 1,7 miliardy eur (47 miliard Kč).

Finanční výsledky Sony Ericssonu za 1Q 2009

Ztráta je už skutečně varující a dá se očekávat, že firmu čekají dramatické změny. Problémem je, že postupně klesá i průměrná cena prodaného telefonu. Ta se ve srovnání s předchozím čtvrtletím snížila o 1 euro (26 Kč) na 120 eur (3 240 Kč). Současně s tím se do záporných hodnot dostala i hrubá provozní marže (- 21 %), což je poměrně dramatické číslo.

Úspory a propouštění

Špatné výsledky v minulém čtvrtletí donutily firmu k úsporným opatřením. Do konce prvního pololetí roku 2009 by chtěla snížit provozní náklady o 300 milionů eur (8 miliard Kč). To si mimo jiné vyžádá také snížení počtu zaměstnanců o více než 2 000 lidí. Přitom stejný počet pracovních míst už byl zrušen.

Masivní úspory se už projevují i na redukci portfolia. Jasně patrné to bylo už na letošním Mobile World Congress v Barceloně, kdy firma představila výrazně méně modelů než v minulosti (čtěte: První dvanáctimegapixel je na světě. Sony Ericsson Idou chce konkurovat iPhonu).

Finanční výsledky Sony Ericssonu za 1Q 2009

Sony Ericsson rozhodně ve svém portfoliu potřeboval udělat pořádek, je ale otázka, jestli jde o šetření na správném místě. Redukce připravovaných modelů by totiž mohla jen protáhnout problémy firmy na delší dobu. Až se znovu zvedne poptávka, nebude mít co nabídnout.

Zůstane poslední

Špatné výsledky v minulém čtvrtletí posunuly Sony Ericsson na poslední místo z velké pětky nejdůležitějších výrobců mobilů. V 1. čtvrtletí se přitom tržní podíl firmy spadl o další dvě procenta na pouhých 6 %. Jediné, co by mohlo Sony Ericssonu pomoci, je tak další prohloubení krize americké Motoroly, u níž se očekávají velmi špatné výsledky.

Sony Ericsson
(v mil. EUR)

Q1 2007 Q2 2007 Q3 2007 Q4 2007 2007 Q1 2008 Q2 2008 Q3 2008 Q4 2008 2008 Q1 2009
Prodané kusy 21,8 24,9 25,9 30,8 103,4 22,3 24,4 25,7 24,2 96,6 14,5
Tržby 2 925 3 112 3 108 3 771 12 916 2 702 2 820 2 808 2 914 11 244 1 736
Provozní marže 11,8 % 10,1 % 13 % 13 % 11,9 % 6,7 % -0,1 % - 1 % - 9 % - 1 % - 21 %
Provozní zisk 346 315 393 489 1 544 181 - 2 - 33 - 262 - 113 - 369
Průměrná cena telefonu 125 120 125 121 116 109 121 116 120