Výrobci mobilních telefonů zažívají jedno z nejhorších období v historii. Finanční krize na ně v prvním čtvrtletí dopadla skutečně drtivě. Po dramatickém poklesu zisku Nokie (čtěte: Nokia zažívá propad. Provozní zisk klesl o víc než 96 procent) došlo i na Sony Ericsson. Ten zápasí s problémy už od poloviny loňského roku, finanční krize je ještě zvýraznila.
Prodeje klesají, ztráta se zvyšuje
Japonsko-švédské konsorcium vykázalo propad prakticky ve všech důležitých ukazatelích. Provozní ztráta se prohloubila ve srovnání s posledním čtvrtletím loňského roku o více jak třetinu, když dosáhla 369 milionů eur (téměř 10 miliard Kč).
Aby toho nebylo málo, Sony Ericssonu se propadly i prodeje. Zatímco ve 4. čtvrtletí roku 2008 prodal přes 24 milionů přístrojů, za první tři měsíce roku 2009 to bylo o téměř 10 milionů méně (14,5 milionu kusů). Logicky se tak propadly i tržby, které dosáhly 1,7 miliardy eur (47 miliard Kč).
Ztráta je už skutečně varující a dá se očekávat, že firmu čekají dramatické změny. Problémem je, že postupně klesá i průměrná cena prodaného telefonu. Ta se ve srovnání s předchozím čtvrtletím snížila o 1 euro (26 Kč) na 120 eur (3 240 Kč). Současně s tím se do záporných hodnot dostala i hrubá provozní marže (- 21 %), což je poměrně dramatické číslo.
Úspory a propouštění
Špatné výsledky v minulém čtvrtletí donutily firmu k úsporným opatřením. Do konce prvního pololetí roku 2009 by chtěla snížit provozní náklady o 300 milionů eur (8 miliard Kč). To si mimo jiné vyžádá také snížení počtu zaměstnanců o více než 2 000 lidí. Přitom stejný počet pracovních míst už byl zrušen.
Masivní úspory se už projevují i na redukci portfolia. Jasně patrné to bylo už na letošním Mobile World Congress v Barceloně, kdy firma představila výrazně méně modelů než v minulosti (čtěte: První dvanáctimegapixel je na světě. Sony Ericsson Idou chce konkurovat iPhonu).
Sony Ericsson rozhodně ve svém portfoliu potřeboval udělat pořádek, je ale otázka, jestli jde o šetření na správném místě. Redukce připravovaných modelů by totiž mohla jen protáhnout problémy firmy na delší dobu. Až se znovu zvedne poptávka, nebude mít co nabídnout.
Zůstane poslední
Špatné výsledky v minulém čtvrtletí posunuly Sony Ericsson na poslední místo z velké pětky nejdůležitějších výrobců mobilů. V 1. čtvrtletí se přitom tržní podíl firmy spadl o další dvě procenta na pouhých 6 %. Jediné, co by mohlo Sony Ericssonu pomoci, je tak další prohloubení krize americké Motoroly, u níž se očekávají velmi špatné výsledky.
Sony Ericsson |
Q1 2007 | Q2 2007 | Q3 2007 | Q4 2007 | 2007 | Q1 2008 | Q2 2008 | Q3 2008 | Q4 2008 | 2008 | Q1 2009 |
Prodané kusy | 21,8 | 24,9 | 25,9 | 30,8 | 103,4 | 22,3 | 24,4 | 25,7 | 24,2 | 96,6 | 14,5 |
Tržby | 2 925 | 3 112 | 3 108 | 3 771 | 12 916 | 2 702 | 2 820 | 2 808 | 2 914 | 11 244 | 1 736 |
Provozní marže | 11,8 % | 10,1 % | 13 % | 13 % | 11,9 % | 6,7 % | -0,1 % | - 1 % | - 9 % | - 1 % | - 21 % |
Provozní zisk | 346 | 315 | 393 | 489 | 1 544 | 181 | - 2 | - 33 | - 262 | - 113 | - 369 |
Průměrná cena telefonu | 125 | 120 | 125 | 121 | 116 | 109 | 121 | 116 | 120 | ||