Samsung nemá nejlepší období. Na mnoha trzích i globálně je pod tlakem raketově rostoucího Xiaomi. Tomu jde zjevně o jediné, stát se světovou jedničkou. To Samsung řeší i marže a zisk. Proto se už před lety prakticky vytratil z boje v kategorii nejlevnějších smartphonů.
Naopak se mu tradičně daří ve třídě top modelů. V masovém měřítku je spolu s Applem jedinou značkou, která dokáže prodávat miliony kusů telefonů s cenou v přepočtu nad 20 tisíc korun, a to často výrazně. Jenže už loňská řada S20 zaostala meziročně za S10 a letos je to ještě horší.
Korejská analytická společnost Kiwoom Securities uvedla, že za prvních šest měsíců prodal Samsung jen 13,5 milionu kusů modelů řady S21. To je za stejný časový úsek o 20 procent méně než u S20 a téměř o 50 procent méně než u S10.
Když k tomu připočteme nepříliš přesvědčivé prodeje posledních generací modelu Note, který pro jistotu Samsung už letos vůbec neuvedl a neuvede, tak to nejsou pro zatím světovou jedničku dobré zprávy.
Jenže Samsung letos neřekl poslední slovo a v polovině srpna představil dvě novinky řady Z. Tedy skládací telefony s ohebnými displeji, které v masovém měřítku vyrábí a prodává právě jen on. Ale první a druhá generace byly hodně drahé přístroje a i s ohledem na počáteční problémy se jich možná zákazníci mohli obávat.
Jenže nová generace překvapila výrazně atraktivnějšími cenami. Model Z Fold 3 začíná na 47 tisících korunách, předchůdce startoval na 55 tisících korunách. Ještě víc šel s cenou dolů model Z Flip 3. Ten stojí 27 tisíc korun, předchůdce začínal na 43 tisících korunách. Pokles je to tedy dramatický a novinka se tak v pohodě řadí zhruba doprostřed nabídky řady S21.
A zřejmě i s ohledem na výrazně výhodnější ceny to vypadá, že se novinkám bude na trhu dařit. Podle jihokorejského deníku Korea Herald jsou předprodejní čísla obou novinek výborná. Telefony se totiž začnou prodávat až koncem srpna a zatím na všech trzích probíhá předprodej. Ten přináší bonusy v podobě dárků zdarma, ale tak tomu bylo i u předchozích modelů.
Celkově si v Jižní Koreji oba modely předobjednalo už 800 tisíc zákazníků, většina u operátorů, ale to je dané podobou tamního trhu. Pro porovnání, předchozí Z Fold 2 si za stejné období připsal jen 80 tisíc předobjednávek, rozdíl je tak výrazný.
Další zajímavostí je, že v případě předobjednávek u jihokorejských operátorů, což je podle Korea Herald 600 tisíc kusů telefonů, je zhruba polovina zákazníků mladších 40 let. Převažují tak nad čtyřicátníky a padesátníky.