Dlouho očekávanou dovolenou vám může rychle pokazit policejní maják. Nesmíte totiž zapomenout, že v zemích Evropské unie, stejně jako u nás, je telefonování při řízení povoleno jen s handsfree sadou. Pokuty na zahraničních silnicích se pohybují od pětadvaceti do tří set euro.
U nás je volání za volantem bráno jako přestupek. Zákaz volání za volantem upravuje zákon číslo 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích. Jestliže vás policisté přistihnou při činu, a navíc se jim povede vás vyfotit, můžete vás to stát až tisícovku.
V jaké míře se zákon dodržuje, a jak jsou policisté úspěšní v odchytávání telefonujících řidičů, bohužel ví každý provinilý řidič nejlépe sám. "Telefonování za jízdy není statisticky sledováno, proto není možné ani přibližně odhadnout, kolikrát se tohoto prohřešku řidiči dopustili," řekl nám Pavel Hanták z tiskového oddělení Policejního prezídia.
Usvědčit telefonující řidiče ale není jednoduché. "Největším problémem u tohoto přestupku je jeho dokazování. Bez fotografie málokdy někoho usvědčíme," řekl nám policista Tomáš Blažek.
Pokuty za telefonování za jízdy; Zdroj: Jabra.com
Jak jsou na tom s pokutami v zahraničí?
Legislativa v evropských zemích se liší, ale v jednom jsou všechny státy zajedno: Volání za volantem je nebezpečné. Proto se také ve většině z nich můžete setkat s policisty, kteří nebudou mít pro váš důležitý hovor pochopení.
Mnoho řidičů používá v autě handsfree sadu, ale i s tou je třeba dávat velký pozor. Statistiky totiž ukazují, že volné ruce při jízdě v autě neúměrně zvyšují průměrnou dobu hovoru a riziko nehody tím nenápadně narůstá. Například podle serveru CNN dává handsfree řidičům jen falešný pocit bezpečí.
země | pokuta | země | pokuta |
Španělsko | až 301 euro |
Finsko |
50 euro |
Francie | až 150 euro |
Belgie |
50 euro |
Nizozemí | 136 euro |
JAR |
50 euro |
Norsko | 121 euro |
Velká Británie |
44 euro |
Lucembursko | 74 euro |
Německo |
40 euro |
Itálie | 68 euro |
Česká republika |
až 30 euro |
Švýcarsko | 67 euro |
Turecko |
26 euro |
Dánsko | 67 euro |
Rakousko |
25 euro |
Polsko |
60 euro |
Rusko |
1,5 euro |
Řecko | 60 euro | ||
V některých zemích proto netrpí telefonování za volantem vůbec. V Evropě mezi ně patří Španělsko, informace o vzdálenějších koutech světa nejdete na serveru Celluar-News (nedokážeme bohužel potvrdit jejich autenticitu). Naopak úplné svobody volání za volantem si můžete užívat ve Švedsku, kde to zatím nikomu nevadí.
Největší pokuty za telefonování za jízdy mají ve Španělsku a Francii. Tam se může její výše vyšplhat až na 301 euro. Naopak srovnatelnou pokutu jako u nás dostanete v Rakousku, Portugalsku nebo v Turecku. Tam se platí za porušení předpisu v rozmezí dvaceti až třiceti euro. Úplně směšná je pokuta v Rusku, kde vás euro a půl ve srovnání s cenou roamingového volání opravdu nerozhodí.
Jak telefonovat v autě?
Co víme o handsfree v autě?
|
Máte samozřejmě několik možností, jak telefonovat, a přitom mít ruce na volantu. Nejznámějším řešením je handsfree sada do auta. To je bohužel velmi nákladná investice a nevyplatí se vám, pokud nevoláte hodně často. Někteří výrobci automobilů vám navíc k novému vozu nabídnou jen handsfree sadu pro určitou značku mobilů. Cena pevné handsfree sady se s držákem na telefon a montáží většinou pohybuje okolo 4000 Kč. Záleží samozřejmě na typu vozu, značce mobilu a konkrétním typu sady.
Lehkou handsfree sadu pořídíte za méně než polovinu této ceny. Má nejčastěji podobu oválného reproduktoru s přípojkou do cigaretového zapalovače a konektor k telefonu. Její výhoda je zřejmá - cena a přenositelnost. Kvalita zvuku je oproti tomu horší a také se vám s příchozím hovorem neztlumí rádio.
Univerzálním řešením je Bluetooth
S koupí nového telefonu doporučujeme brát také ohled na to, jestli je jeho datový konektor kompatibilní s dříve pořízeným příslušenstvím. Jinak se vám může stát, že jeho cena hned povyskočí o demontáž starého handsfree, montáž a pořizovací cenu toho nového.
Univerzální řešení přinesla až bezdrátová technologie Bluetooth, která je dnes u telefonů vyšší třídy standardem. Pevnou Bluetooth sadu namontujete do auta jen jednou a s novým telefonem vyměníte jen držák a cigaretový dobíječ. Její cena je tak samozřejmě o několik tisíc vyšší, ale podle nás se investice vyplatí. U nás jsou známé hlavně výrobky francouzské firmy Parrot, ale své Bluetooth handsfree sady už nabízí i většina výrobců mobilů.
Levnější variantou jsou pak Bluetooth sluchátka. Ta běžně pořídíte i v cenové kategorii do dvou tisíc, odpadá instalace a navíc s nimi můžete fungovat i mimo auto. Jejich nasazování za jízdy v okamžiku, kdy drnčí telefon, je ovšem přinejmenším náročné a jejich baterie vydrží v pohotovosti okolo tří až pěti hodin.