Vysokými dotacemi iPhonu se mobilní operátoři snažili nalákat zákazníky, u kterých se následně předpokládalo, že budou utrácet výrazně víc než běžný telefonista. Mnozí mobilní operátoři se snažili využít exkluzivity na prodej iPhonu ke zvýšení svého podílu na trhu, přístroj od Apple mohl fungovat jako zajímavý argument k přetažení zákazníků od konkurence.
Podle Strand Consult iPhone tato očekávání nesplnil. "Nenašli jsme jediného operátora, kterému by iPhone pomohl vytvořit větší hodnotu pro akcionáře," prohlašuje firma Strand. "Když se podíváme na finanční výsledky, nelze pozorovat žádný iPhone efekt, mnoho konkurentů si dokonce vede lépe."
Operátorovi AT&T kupříkladu kvůli vysokým nákladům na prodej iPhonu klesl zisk, singapurský operátor SingTel tvrdí, že iPhone snížil jeho marže o 3 až 4 procentní body. A třeba skandinávskému operátorovi TeliaSonera iPhone nepomohl k předpokládanému zisku zákazníků. Dánské pobočce za poslední dva roky výrazně kleslo ARPU z 212 dánských korun na 168 korun. Tržní podíl se nezměnil. To švédská pobočka dokonce část svého tržního podílu ztratila – snížil se o jeden procentní bod. ARPU také kleslo.
Mnozí operátoři tak nedokázali využít exkluzivity na prodej iPhonu a dnes hledají alternativy, které pro ně nebudou tak drahé. Výhodu mají v tom, že konkurence Apple za poslední dva roky výrazně dohnala, zatímco iPhone se od počátku své existence příliš nezměnil. A ti operátoři, kteří iPhone nadále nabízejí, mnohdy výrazně snížili jeho dotace. To je ostatně i případ českých operátorů, u kterých patří nový iPhone 3GS k nejdražším telefonům vůbec a původní iPhone 3G je asi jediným telefonem, který u nich za poslední rok jako dotovaný výrazně podražil.