iPhony mají v Číně chudší zákazníci. Nevydělají si na ně ani za měsíc

  • 54
Podle poněkud kontroverzního průzkumu společnosti MobData používají v Číně iPhony zejména lidé spadající do takzvané kategorie „Invisible poor“, tedy „Neviditelní chudí“. Česky řečeno jsou to takoví, kteří se snaží vzbudit dojem, že vydělávají více, než jaká je skutečnost.

Společnost MobData se sídlem v Šanghaji uvádí, že iPhony v Číně používají zejména svobodné ženy ve věku 18 až 34 let. Vzdělání mají pouze středoškolské a vydělávají v průměru měsíčně 3 000 juanů, tedy v přepočtu zhruba necelých 10 000 korun.

Přitom aktuálně nejlevnější iPhone 7 přímo od Applu vyjde v Číně na 3 900 juanů (asi 12 800 korun), takže si tento telefon nemohou pořídit ani za jeden celý měsíční plat.

Naopak majitelé smartphonů Huawei jsou především ženatí muži ve věku 25 až 34 let, kteří mají vysokoškolský diplom nebo alespoň bakalářský titul. Jejich příjem je potom 5 000 až 20 000 juanů, v přepočtu tedy přibližně 16 500 až bezmála 66 000 korun. Navíc uživatelé smartphonů Huawei mají podle výzkumu ve velké míře nemovitosti a auta, majitelé iPhonů nikoliv.

Absolventi vysokých škol s příjmem vyšším než 20 000 juanů (v přepočtu přes 66 000 korun) pak podle průzkumu preferují opět smartphony Huawei a také Xiaomi. U Xiaomi je to poněkud překvapivé vzhledem k tomu, že ještě nedávno tato značka vyráběla pouze levné jednodušší smartphony. 

Majitelé smartphonů dalších čínských značek Oppo a Vivo zase mají v průměru měsíční příjem 3 000 až 10 000 juanů, tedy v přepočtu přibližně 10 000 až 33 000 korun. Naopak majitelé iPhonů vydělávají ze všech nejméně, tedy už uváděných 3 000 juanů a méně (10 000 korun).

iPhony jsou v Číně stále populární, ale jde především o starší modely a telefony z druhé ruky. Nejpopulárnějšími modelem je iPhone 6 z roku 2014, následován o rok novějšími iPhony 6s a 6s Plus. Applu patří na čínském trhu se smartphony devítiprocentní podíl. Čínské značky Huawei, Xiaomi, Oppo a Vivo mají dohromady podíl na tamním trhu téměř 80 procent. 

Výzkum, jehož detailní parametry společnost MobData neuvedla, je tak nutné brát s rezervou. Výsledná data není s čím porovnat. O výsledcích výzkumu informuje server South China Morning Post, patřící nyní do konglomerátu Alibaba, tedy jedné z nejbohatších čínských společností. Sídlo redakce je v Hongkongu.