Ještě před pár lety to bylo velmi silné duo, které mělo nakročeno stát se největším světovým výrobcem mobilů. Jenže pak přišlo americké embargo, a to všechno změnilo. Huawei včetně dceřiné značky Honor přišel o možnost používat americké technologie.
Ani jeden výrobce tak nemohl do telefonů instalovat služby Googlu a následně se pro ně výrazně zkomplikovaly i dodávky součástek. Huawei proto loni na podzim Honor prodal uskupení lokálních distributorů a vlády Šen-čenu.
Honor se tím z amerického embarga vymanil, ovšem s tím, že vše si musí řešit sám. Což samozřejmě snadné nebylo – do té doby sice papírově fungoval samostatně, ale v praxi měla vcelku logicky většina modelů obou značek stejný základ. I proto návrat Honoru nepřišel hned, ale v Číně postupně od jara a v Evropě nastane až nyní.
Jenže Honor stále nemá vyhráno. Jak informuje agentura Reuters, skupina čtrnácti republikánských poslanců z amerického Kongresu totiž vyzvala americké ministerstvo obchodu, aby Honor na černou listinu vrátilo.
Důvodem je podezření, že odprodej Honoru byl jen snahou obejít americké sankce. Skupina zákonodárců vedená Michaelem McCaulem říká, že i na oddělený Honor má vliv čínská vláda. Mluvčí ministerstva v reakci uvedl, že úřad neustále sleduje a kontroluje informace o firmách, které se mohou dostat na sankční list. Zároveň zákonodárcům poděkoval za jejich aktivitu.
Zatím to tedy nevypadá, že by se Honor dostal opět na sankční list, ale je jasné, že je pod drobnohledem amerických úřadů. Především odloučení od Huaweie musí být důsledné. Honoru se navíc podařilo uzavřít potřebné dodavatelské smlouvy s americkými firmami, respektive s dodavateli, kteří využívají americké technologie. A je jasné, že ti v tomto případě vše konzultovali s americkou administrativou.
Huawei pod embargem stále je, což značku výrazně ovlivňuje. Má problémy s dodávkou komponent, a ač se s americkou administrativou dohodla na některých výjimkách z embarga, tak třeba 5G nové modely mít nesmějí. Ať s vlastními čipy ze zásob, nebo s nově používanými snapdragony.
Dokud Huawei Honor neprodal, tak se historicky prodeje obou značek počítaly pod Huawei. Agentura Counterpoint aktuálně zveřejnila data za čínský trh a speciálně si všímá právě sitauce Honoru. Ten zažil nejvýraznější propad na začátku letošního roku, kdy jeho tržní podíl na čínském trhu klesl k pěti procentům.
Ale letos v červnu se již blížil k hranici jedenácti procent. Souvisí to s novými modely, které jsou však zatím určené jen pro tamní trh. Globálně se Honor vrací 12. srpna.