iPhone XR je z aktuální kolekce nejprodávanějším modelem. V Číně kupující...

iPhone XR je z aktuální kolekce nejprodávanějším modelem. V Číně kupující dávají přednost levnějším a mnohdy lépe vybavenějším přístrojům konkurence | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Apple chystá levný iPhone se snímačem otisků. Nebude pro každého

  • 45
Applu v poslední době slábne odbyt iPhonů a velký propad prodejů firma utrpěla v Číně. Zvrátit to má nový cenově dostupný model se snímačem otisků v displeji. Má jít o ryze čínskou záležitost, která by v ostatních regionech nebyla dostupná.

Home tlačítko pod displejem bylo dlouhých deset let nedílnou součástí každého iPhonu. V roce 2013 navíc výrobce do tlačítka integroval čtečku otisků prstů a tento způsob autorizace uživatele nazval Touch ID.

Snímače tohoto typu dnes najdeme i u základních přístrojů, tehdy se však rychlým a spolehlivým způsobem ověření uživatele chlubil právě pouze Apple. Boom čteček tohoto typu vlastně odstartoval.

Prvním iPhonem bez tohoto tlačítka (a tím i senzoru) se stal přelomový model X, u něhož rozpoznání majitele přístroje probíhá skrze čelní soustavu TrueDepth. Ta obsahuje klasický 7MPix fotoaparát, infračervenou kamerku a miniaturní projektor.

Při odemykání systém zvaný FaceID porovnává snímanou tvář s předtím uloženým prostorovým skenem tváře, složeným z 300 tisíc bodů. V případě shody systém telefon odemkne. Loni stejnou techniku dostala celá trojice iPhonů a zdálo se, že žádný z nových modelů se už k autorizaci otiskem prstů nevrátí.

Apple prý čtečku prstů schová pod displej

Jenže zprávy čínského serveru Global Times tuto teorii nepotvrzují. Podle jejich zdrojů z dodavatelského řetězce totiž prý Apple připravuje nový model, šitý na míru čínskému trhu.

Tento dosud zcela tajemný přístroj by měl svého majitele rozpoznávat opět přiložením prstu. Ne však na plošku tlačítka, nýbrž přímo na displej, pod kterým má být senzor otisků umístěn.

Zmíněnou kamerovou soustavu TrueDepth by telefon neměl, což by Applu umožnilo srazit finální cenu telefonu. Celý tento modul s kamerkami je totiž stále dosti drahou součástkou. A u modelů současné generace snižuje jejich konkurenceschopnost.

Výrazný výřez v displeji, který přední fotomodul vyžaduje, by byl výrazně menší, než tomu je u modelů aktuální generace. Bohužel žádné další informace o tajuplném přístroji v tuto chvíli nejsou známy. Můžeme tedy jen spekulovat.

Jisté je, že snaha minimalizovat koncovou cenu zavírá telefonu vrátka před nejmodernější technikou, kterou výrobce aktuálně disponuje. Jestliže nástupci současné generace dostanou nejnovější čipovou sadu A13, více paměti i citelně vylepšené fotoaparáty, čínský model by Apple nejspíš poskládal ze součástek starších generací. V opačném případě by takový přístroj čínským rivalům prostě nemohl cenově konkurovat. 

Skutečně jen pro Čínu a za jakou cenu?

Otázkou zůstává, o kolik levnější by onen tajemný iPhone vůči dnešním modelům mohl být. Roli cenově dostupnějšího typu z loňské kolekce hraje model XR, který se třeba v USA prodává lépe než dražší sourozenci s přídomkem XS.

Jenže v Číně je situace jiná, na tamní poměry je iPhone XR stále velmi drahý, aktuálně stojí 6 199 jüanů (20 500 korun), před dubnovým zlevněním byl ještě o 300 jüanů dražší.

Průměrná cena jednoho loni prodaného smartphonu v Číně přitom byla dramaticky nižší, jen asi 2 500 jüanů, což je přibližně 8 200 korun. Přístrojů ceny nad 4 tisíc jüanů (asi 13 tisíc korun) se pak prodalo jen třináct procent z celkového objemu. A není překvapením, že více, než třicet procent z nich bylo čínské provenience. A trend rozmachu čínských výrobců má na tamním trhu navíc rostoucí trend. 

Další neznámou je také dostupnost takového modelu. Není totiž pravděpodobné, že by Apple postavil zbrusu nový iPhone (byť se starším hardwarem), a ten nabídl pouze Číně. Velká poptávka po levnějších přístrojích je totiž také v Indii, obrovském trhu s velkým potenciálem, kde ještě prodeje smartphonů nedosáhly svého maxima. 

Apple je v Číně až pátý

Přestože model X podle analytiků v Číně bodoval a prodával se ještě rychleji, než v Applu očekávali, zájem o současnou generaci značně ochladl. Jedničkou byl v zemi za první letošní čtvrtletí Huawei s 34procentním podílem, následovaly dvě značky z konglomerátu BBK Electronics Oppo a Vivo. Těm agentura Counterpoint Research přiřkla 19, resp. 18 procent na trhu.

Čtvrtá příčka s 12 procenty patří rovněž tamnímu hráči, a sice dravému Xiaomi, které je známo agresivní cenovou politikou. Applu tak v Číně náleží až pátá pozice a tržní podíl devět procent. Jinými slovy: iPhone si v zemi koupil průměrně jen každý jedenáctý zákazník.

Ukazuje se, že iPhony jsou na čínský trh příliš drahé a v cenové hladině okolo 5000 jüanů (16 500 korun) tamní obyvatelstvo preferuje lokální výrobce, zejména z produkce výše zmíněné trojky Huawei, Oppo a Vivo.

Uvedení iPhonu šitého na míru čínskému trhu, by Applu mohlo pomoci získat v Číně zpět alespoň část klientely, která v mezidobí odešla k domácím výrobcům.

Obchodní válka mezi Čínou a USA pokračuje

Odbytu iPhonů rozhodně nepomohla ani stále probíhající ekonomická válka mezi Čínou a Spojenými státy, v rámci které Trumpova administrativa uvaluje cla na čínský dovoz. Seznam komodit, které jsou, nebo v dohledné době budou zatíženy dovozními cly, se přitom už několikrát rozšiřoval a dotknout by se měl právě i produkce Applu. Firmě totiž většinu iPhonů, iPadů i Macbooků sestavují smluvní partneři Foxconn a Pegatron na území Číny. Apple proto uvažuje o převedení výroby do sousedního Tchaj-wanu.

Cenová propast, která dělí produkty Applu a srovnatelné výrobky čínských značek, začíná být podle čínského analytika Liua Dingdinga velký problém.

A nemluvíme jen o smartphonech. Huawei i Xiaomi vyrábějí i kvalitní notebooky, kterým Apple není cenově schopen konkurovat.

I proto prý Apple zvažuje přesunutí produkce nejvyšší řady Macbook Pro ze Spojených států do Číny. Spoustu komponent totiž dodávají čínské firmy a jejich posílání přes oceán jejich výrobu prodražuje.