Mobil se neztratí ani v tunelu Blanka. Zkusili jsme testovací majáky Waze

  0:11aktualizováno  0:11
Populární navigační aplikace Waze se v Praze možná dočká příjemného vylepšení. V tunelu, kde není dostupný signál z navigačních satelitů GPS, se bude orientovat podle speciálních Bluetooth majáků. Zatím je systém v omezeném testování v tunelu Blanka.

Navigační systém GPS spolu s nástupem chytrých mobilních telefonů způsobil revoluci v oblasti osobní navigace. Kdekoli máte výhled na oblohu, víte díky americkým (a brzy také evropským nebo ruským) satelitům přesně, kde jste. Jenže když s autem zajedete, kam slunce nesvítí - třeba do tunelu - máte problém. Signál GPS se ztratí.

Fotogalerie

Navigace se s tím vždycky musely nějak vypořádat. Některé prostě podle aktuální rychlosti odhadly, jak rychle se budete pohybovat tunelem, a průjezd „nasimulovaly“. Pokud jste však zpomalili nebo zrychlili, navigace se obvykle s realitou rychle rozešla. Pomoci mohl jedině nepřesný odhad podle akcelerometru nebo (u vestavěných navigací) podle tachometru.

U kratších tunelů na tom nezáleží. Ale když máte tunel dlouhý několik kilometrů, s mnoha vjezdy a výjezdy, přesná navigace může hrát velkou roli. Takovým tunelem je třeba pražská Blanka. A právě zde (ve směru z Tróji) nyní česká komunita kolem navigace Waze testuje majáky Waze Beacon.

Přesná poloha díky krabičkám na baterky

V zásadě je maják Waze Beacon návratem ke kořenům rádiové navigace. Nevyužívá totiž rádiové vlny ze satelitu, ale rádiové vlny z pevně umístěného vysílače. Tyto vlny navíc umí přijímat prakticky každý chytrý telefon.

Není navíc potřeba žádné „párování“. Telefon si totiž s krabičkou nevyměňuje žádné informace. Maják pouze vysílá své identifikační číslo. Aplikace Waze zná přesnou polohu těchto majáků na mapě, a když tedy telefon toto číslo zachytí, ví, kde se nachází.

Upozornění navigace Waze: tunel na trase, zapněte Bluetooth pro přesnější...

Upozornění navigace Waze: tunel na trase, zapněte Bluetooth pro přesnější navigaci.

Aby byla navigace v tunelu přesnější, jsou majáky umístěny ve 40metrových rozestupech. Telefon tak v každém okamžiku „slyší“ alespoň dva majáky a podle měnící se síly signálu ještě upřesní svou polohu.

Výhody přesné navigace v tunelu za zlomek ceny

„Výhodou navigace podle majáků je vysoká přesnost. Řidiči tak mohou i v tunelu sledovat svou přesnou polohu na mapě, což má řadu výhod. Vidí svou rychlost, což znamená, že i navigace Waze má přehled o rychlosti v tunelu. Nezmeškají svůj výjezd, protože vždy vědí, kde jsou. Mohou v reálném čase nahlásit zácpu nebo nehodu. A pokud vede tunel pod silnicí, navigace okamžitě ví, zda je pod zemí, nebo nad zemí,“ vyjmenovává výhody Vít Jelínek, jeden z představitelů české dobrovolnické komunity „wazerů“.

Maják Waze Beacon v tunelu Blanka v Praze

Maják Waze Beacon v tunelu Blanka v Praze

Majáky Waze Beacon jsou dělané pro navigaci Waze, ale v budoucnu je může využít i jakákoliv jiná aplikace. Informace o identifikaci a poloze majáků totiž budou volně k dispozici a kdokoli tak může do své aplikace implementovat podobou funkci. Nehrozí tedy, že by se pro každou aplikaci musel celý tunel vybavit majáky.

Čeká se na výsledek testu a reakci magistrátu

Zatím jsou majáky rozmístěny jen na několika stovkách metrů tunelu Blanka, takže se nedá mluvit o tom, že by byl tunel touto technologií vybaven. Po necelém půl kilometru, tedy po asi dvaceti sekundách, minete poslední maják a navigace opět neví, kde je.

Aplikace Waze

Více v našem testu

Deset majáků na vyzkoušení dostala česká komunita od firmy Waze zdarma, aby bylo možné technologii otestovat. Další už si bude muset provozovatel tunelu nebo město koupit. Jeden maják stojí cca 28 dolarů, tedy asi 610 korun. Na pokrytí tunelu Blanka by jich podle hrubého odhadu redakce Technet.cz bylo potřeba 25 na každý kilometr, tedy asi 300 majáků na celý tunel (v obou směrech 150).

Funkce je zatím v neveřejné fázi testování. Pokud se pilotní experiment osvědčí a město zakoupí majáků více, mohli by lidé získat přesnější informace o poloze i pod zemí. Město by na oplátku získalo další přesná data o provozu po pražském okruhu (a to nejen v tunelu). V rámci projektu Waze Connected Citizens totiž Waze umožňuje městům přístup k detailním datům o provozu v daném městě.

Autor:
 

Nejčtenější

Samsung vyklízí sklady. Před příchodem novinky výrazně zlevnil top modely

Akce

Za měsíc Samsung představí nové top modely S10, tudíž potřebuje doprodat loňské stroje. Proto na ně připravil velké...

Ikonická Motorola RAZR se vrátí. Žiletka překvapí konstrukcí a cenou

Koncept Motorola RAZR V4

Motorola RAZR je jedním z nejprodávanějších mobilů všech dob. V nové podobě to ovšem těžko bude prodejní trhák. Bude...

Impozantní Samsung S10+. Bude to v podstatě jen obří displej

Samsung Galaxy S10+

Představení nových samsungů nové řady Galaxy S10 proběhne zanedlouho. Nyní si můžeme prohlédnout vrchol nabídky celé...

ČTÚ si žádá blokování dat. Zákazníci budou po vyčerpání limitu na suchu

Ilustrační snímek

Již od února nebudou moci zákazníci virtuálního operátora Sazkamobil využívat po vyčerpání základního datového objemu...

Za nejdražší Samsung S10 pořídíme dva nejlevnější a ještě zbude

Možné podoby různých verzí Samsungu Galaxy S10

Samsung nastaví s novou řadou Galaxy S10 promyšlenu strategii. Nový model nabídne v několika verzích, aby si ho mohlo...

Další z rubriky

Apple pod velkým tlakem čínských značek. iPhony se neprodávají podle plánu

Šéf společnosti Apple Tim Cook

Hodnota akcií Applu v posledních měsících klesá a současná úroveň je přibližně 80 dolarů pod historickým maximem 232...

Kdo neovládá smartphone, bude za pár let ztracený i v kuchyni

Moderně zařízená plynová kuchyně představená na strojírenském veletrhu v Brně...

Dnes to zní bláznivě, ale nejsme tak daleko od situace, kdy přes mobil budeme ovládat v podstatě každou věc v našem...

Skládací samsung dorazí v první polovině roku. Bude těžko dostupný

Samsung představil prototyp skládacího smartphonu s ohebným displejem.

Prototyp skládacího smartphonu ukázal Samsung již loni v listopadu, avšak doslova mimo záři reflektorů. Představení...

BMW Řada 5 3,0...
BMW Řada 5 3,0...

r.v. 2012, naj. 55 000 km, diesel
950 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz