K incidentu došlo v neděli 11. dubna v brzkých ranních hodinách při nakládání letounu společnosti Hong Kong Air Cargo. Velkým štěstím bylo, že paleta naložená smartphony Vivo Y20 se v době vznícení nacházela stále na odbavovací ploše letiště. Plameny nicméně přeskočily i na okolní palety, požár se tak letištním hasičům podařilo uhasit až po 40 minutách.
Během incidentu nebyl nikdo zraněn, kromě palet se zbožím byl nicméně poškozen i asfaltový povrch letiště na ploše 24 × 12 metrů. Společnost Vivo informovala, že kvůli vyšetření příčiny samovolného vzplanutí palety s jejími smartphony sestavila speciální vyšetřovací tým, který úzce spolupracuje s místními úřady.
Dceřiná společnost aerolinek Hong Kong Airlines na incident reagovala hned následující den: vydala zákaz přepravy veškerých smartphonů čínského Viva. Ten přitom platí i pro spřízněné dopravní společnosti Cargo Link Logistics HK a Sky Pacific Logistics HK. Seznam dopravních aerolinek, které odmítají přijmout do přepravy zásilky Viva, se nicméně v následujících dnech značně rozrostl.
Vedle indických nízkonákladových přepravců Spicejet a Go Air nepřepraví smartphony Vivo ani indonéská Garuda, britská IAG Cargo, hongkongská Cathay Pacific či německá Lufthansa Cargo.
„Společnost Lufthansa Cargo sledovala kroky zúčastněných dopravců a rozhodla se zakázat všechny produkty Vivo obsahující lithiové baterie pro přímou nebo nepřímou přepravu,“ uvedl pro portál The Loadstar mluvčí společnosti Lufthansa s tím, že toto preventivní dočasné opatření se týká všech letů společností Lufthansa Cargo, Lufthansa, Austrian Airlines a Brussels Arlines.
V případě komerčních letů Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) v souvislosti s incidentem na hongkongském letišti prozatím nepřijala žádný radikální krok. Podle asistenta ředitele IATA Davida Brennana je vzhledem k probíhajícímu vyšetřování předčasné dělat jakákoli opatření či navrhovat změny stávajících předpisů pro přepravu lithiových baterií. Nevyloučil totiž možnost, že se na paletě, která se vznítila, nemohly nacházet i jiné produkty než pouze smartphony.
Batterygate jako před lety u Samsungu?
Není to přitom tak dávno, co podobný problém řešil jihokorejský Samsung. Designová vada baterie totiž způsobovala samovolné vznícení vrcholného modelu Galaxy Note 7 (více viz Záhada vybuchujících Notů 7 odhalena. Samsung se přiznal). Mnohé aerolinky proto od září 2016 zakazovaly cestujícím tento smartphone používat či nabíjet během letu.
Americký Federální úřad pro letectví (FAA) varoval i před odkládáním tohoto telefonu do odbavených zavazadel (více viz Galaxy Note 7 podpálil auto. Bojí se ho už i aerolinky). Před nebezpečím lithiových baterií při letu přitom varoval už dříve. Začátkem roku 2016 vyzval aerolinky, aby zhodnotily rizika přepravy lithiových baterií jako nákladu, trval také na tom, aby si jakoukoliv náhradní lithiovou baterii cestující nesli s sebou a nenechávali ji v zavazadle v nákladovém prostoru.
Problémy se však nevyhnuly třeba ani o rok staršímu top modelu Galaxy S6. U jednoho z incidentů byl i český cestoval Vojtěch Dymáček (více viz Čech natočil, jak letušky hasily samsung, co vybuchl na palubě letadla).