Tisková konference EuroTelu začala v sídle firmy o půl jedné - jak všichni tušili, konference se týkala černých dní EuroTelu a pádu sítě.
Sympatické bylo, že firma EuroTel se postavila k celé havárii čelem - úvodem promluvil pan MacDonnald, který v krátkosti vysvětlil, co se vlastně stalo a koho nehoda postihla - také nastínil opatření, které EuroTel přijal a především se omluvil všem zákazníkům, kteří byli výpadkem sítě postiženi.
Úterní výpadek postihl celou Prahu, dále pak Kladno, Úvaly, Brandýs, Říčany a část dálnice na Brno. Středeční pád sítě ohrozil Prahu a Humpolec. Podle EuroTelu se nehoda dotkla nějakých 60-70 000 klientů a škoda vzniklá EuroTelu bude dosahovat řádů desítek milionů (prozatímní odhad okolo 30 mil. Kč). Není známo, zda škodu uhradí firma Nokia, coby dodavatel chybujícího software, nebo EuroTel z rezerv, nicméně zákazníkům bude snížen měsíční paušál o dva dny a firma EuroTel se jim osobně omluví.
Jak bylo na tiskové konferenci sděleno, příčinou sítě byla chyba v software ovládajícího BSS základnové stanice. K této chybě došlo z dosud neznámých důvodů - jednalo se ovšem o nahromadění více faktorů. EuroTel rázně odmítl názory, že by hlavním důvodem byla krátkodobá exploatace zatížení na síť GSM - odmítl ovšem ujasnit potenciální důvody. Stejně tak technický průběh závady odmítli představitelé EuroTelu a firmy Nokia jakkoliv přiblížit s tím, že se jedná o konkurenčně velmi citlivé informace.
Na náš přímý dotaz, zda technický následek kolapsu software neznamenal ztrátu synchronizace stanic BTS - tedy jev typický pro přetížení sítě - odpověděl pan Jiří Batěk z firmy Nokia jednoznačně - NE. Tím zarazil další proud vysvětlování možností a důsledků softwarových chyb. Následně se jeden z novinářů zeptal, zda se bude s námi soudit, když jsme tuto informaci zveřejnili - byli jsme ujištěni, že nikoliv.
Jak bylo přítomným sděleno, firma Nokia vyvinula softwarovou záplatu, která by měla havárii za stejných podmínek vyloučit. Sami představitelé Nokie ovšem připustili, že záplata samozřejmě není zcela otestovaná a problém si vyžádá hlubší analýzu, po níž teprve bude možno provést rozsáhlé úpravy firmware a software sítě.
Pro firmu Nokia znamená havárie sítě EuroTelu velmi vážné problémy - nejen, že vrhá stín na vztahy s EuroTelem, ale především bude muset podobnou úpravu provést u dalších 64 klientů, kteří si od Nokie nechali bezdrátovou síť instalovat.
Tisková konference se neodbytně nesla s jednou otázkou na rtech: je síť EuroTelu opravdu přetížena, nebo ne? Zástupci firmy neslevovali v názoru, že síť GSM Global je dostatečně dimenzována, aby pojala další statisíce uživatelů, na druhou stranu připustili, že mohou vyvstat nárazové situace, kdy síť není schopna potřebné množství hovorů absorbovat. Četné připomínky novinářů upozorňovali na to, že ony nárazové situace se v síti EuroTel GSM Global stávají stále častěji.
Vyšetřování technických příčin havárie by mělo skončit během několika dnů a podle J. MacDonnalda se taková situace stává jednou za sto let. Jak poznamenal jeden z přítomných novinářů (tuším z IDG?), EuroTel si svoji smůlu vybral na dvě stě let dopředu. Držíme mu palce, aby mu harmonogram havárií vyšel.
Relevantní články:
- Tisková zpráva firmy EuroTel k havárii sítě GSM
- Pád sítě EuroTel GSM Global - shrnutí všech poznatků.
- Černý den EuroTelu - první informace o pádu sítě GSM
- RadioMobil žádá tiskovou opravu po MF
- MF Dnes 25.9.1997 - V Praze a okolí dva dny nefungovaly telefony Eurotel - MediaServer