Sledujte ON-LINEInteraktivní mapa s aktuální polohou GPS trackeru. |
Pro test jsme vybrali GPS tracker od T-Mobile, který je primárně určený pro hlídání provozu vozidel a nebo i hlídání osob, především dětí. Operátor nám tracker zapůjčil, i když je pravděpodobné, že už ho nikdy neuvidí...
Spolu s GPSkou jsme do válce přidali i kameru. Záběry ale uvidíme jen v případě, že se nám válec podaří získat zpět. Tímto vyzýváme čtenáře, pokud válec najdou, nechť kontaktují redakci. Nálezce čeká odměna!
GPS tracker ukáže přesně trasu, kudy válec po Vltavě a případně dále po Labi popluje. Data odesílá přes GSM síť okamžitě v reálném čase, což lze sledovat ve speciální aplikaci operátora na mapě. Z pohybu lze vypočítat i rychlost, jakou se povodňová voda valí.
Tracker i s kamerkou v (doufejme) dokonale izolujícím obalu jsme vhodili do Vltavy přesně v 19:10 na Palackého mostě. Jak můžete vidět na mapě, již v 19:21 byl pod Karlovým mostem a v 19:47 pod Libeňským mostem. Průměrná rychlost trackeru byla zhruba 10 kilometrů za hodinu.
Na okraj Prahy do Suchdola doplul tracker před půl devátou, chvíli před tím minul zatopenou zoologickou zahradu (více o zaplavení zahrady zde) a zatím nefunkční čističku odpadních vod. V užším korytu řeky nabrala kapsle rychlost a chvílemi se pohybovala rychlostí až 13 kilometrů za hodinu. Z mapy, která on-line zobrazuje polohu trackeru, je patrné, že naše kapsle se zatím drží uprostřed proudu.
Za hodinu a půl od startu urazila kapsle přes 15 kilometrů, hodinový průměr je tak 10 kilometrů. A to je rychlost běhu nebo "kochací" rekreační jízdy na kole. Po dvou hodinách dorazila kapsle do Řeže u Prahy.
U Libčic nad Vltavou se monitorovací válec dostal do rychlého proudu a nabral rychlost až 19 kilometrů za hodinu. To ho rychle přiblížilo ke Kralupům nad Vltavou, kde při rychlosti zhruba 13 kilometrů v hodině dosáhl středu města přesně po třech hodinách od shození z Palackého mostu.
Zhruba ve 22:50 podjel tracker pod dálničním mostem D8 u Nové Vsi a pokračoval přibližně dvanáctikilometrovou rychlostí směrem k Vraňanům, kde pro svou cestu upřednostil rozvodněnou řeku před plavebním kanálem. Ve 23:20, tedy čtyři hodiny a deset minut po zahájení plavby, se dostal až k Lužci nad Vltavou, což je již 45 kilometrů cesty. Minimální rychlostí pak pokračoval až do zatopených Zálezlic, kde se jeho cesta zatím zastavila. Válec se zřejmě zablokoval a nyní se motá na několika metrech čtverečních. Baterie je zatím z poloviny nabitá; pokud se tedy vrátí do koryta řeky, budeme o tom vědět.
K testu jsme narychlo připravili kapsli, zhotovenou z obalu od instantního čaje, montážní pěny a oblepenou pevnou lepící páskou.