Ostrý start Španělů
Sotva se španělská Telefónica stala pánem Českého Telecomu, začala hned pěkně zostra. Po valné hromadě Telecomu vyměnila devět členů dozorčí rady z patnácti, z Čechů si své pozice uhájili pouze zástupci zaměstnanců a Petr Zatloukal. Ten zůstane v radě na základě dohody s novým majitelem a Fondem národního majetku. Předpokládaná změna se udála na postu šéfa Telecomu, dosavadního ředitele Gabriela Berdára nahradil finanční ředitel Telefóniky Jaime Smith. Oproti očekávání byl odvolán také generální ředitel dceřiného Eurotelu Michal Heřman. Na jeho místo nastoupí Salvador Anglada, který dříve pracoval jako ředitel pro prodej a marketing Telefónica Empresas.
Očekávaná událost a mírné překvapení. To jsou události čtvrteční valné hromady akcionářů Českého Telecomu. Odvolání kontroverzního Slováka Berdára se očekávalo, u šéfa Eurotelu Heřmana se však mnoho zasvěcených spíše divilo. Na druhé straně však Heřman nahradil v čele Eurotelu Američana Teryho Valeskiho, který byl v podstatě odejit kvůli neshodám s Berdárem. Na jednom smetišti tehdy bojovali dva kohouti. A ze dvou dobrých manažerů musel odejít ten lepší. Nyní vzali vše do rukou Španělé a zdá se, že nechtějí svou drahou akvizici nijak ohrozit. Na vedoucí pozice dosadili své lidi a nebezpečí zprofanování osob - Berdár jako Grossův muž, Heřman jeho pravá ruka - ve vedení už se nemusí bát. O Smithovi ani Angladovi se zde prozatím nic neví.
Slováci už pevné linky nechtějí
Zájem o zavedení pevných linek na Slovensku klesá. Podle posledního průzkumu agentury TNS si chce fixní linku nechat zavést pouze tři procenta slovenských domácností, naopak o odhlášení uvažují čtyři procenta. Podobně jako tuzemský Telecom čelí i Slovak Telecom odlivu zákazníků. Počet linek Slovak Telecomu, který je na Slovensku dominantním poskytovatelem pevných telefonních linek, se snížil o necelá tři procenta na 1,37 milionu. Zároveň musí slovenský Telecom uvolnit na základě rozhodnutí telekomunikačního úřadu prostor konkurenci. Podle průzkumu však mnoho Slováků o možné liberalizaci trhu, která umožní lidem volbu mezi více operátory, neví.
Situace na telekomunikačních trzích v bývalém Česko-Slovensku je podobná. Ztráta klientů, odliv směrem k mobilním technologiím, stále silná dominance bývalého monopolního podniku. V Česku se nyní možná situace změní příchodem Telefóniky, otázkou je, jak vyřešit slovenské problémy. Dokud bude trvat neinformovanost a neznalost klientů, nebude možný další rozvoj trhu a samotných služeb pro zákazníky. A jestli se nezmění samotné Telecomy, jejich chování a politika směrem k zákazníkům, služby i nabídka a cenová politika, nezmění se ani přístup klientů k firmě. Budou je stále považovat za monopoly, které jen využívají zákazníky a obírají je nesmyslně o peníze a ti méně leniví se pevných linek zbaví.
Chytré pro muže a luxusní pro ženy
Pozná se člověk podle mobilu? Z výzkumu, který provedl mobilní operátor Oskar vyplývají alespoň základní informace, jaký typ mobilního telefonu používají muži a jaký ženy. Chytré mobily anebo ty do extrémních podmínek je možné najít hlavně u mužů, luxusnější anebo stylový si vybere častěji svobodná žena. A zatímco ženy nosí telefon nejčastěji v kabelce, pro muže je klasickým místem pro mobil kapsa u kalhot anebo připevněný u opasku. Starší lidé používají téměř výhradně levné telefony typu Nokia 2600 či Siemens A65 se základními funkcemi, které mnohdy nemají barevný displej. Telefony sloužící pro zábavu, například hraní her či poslouchání hudby, oslovují zejména nejmladší skupinu mezi deseti a 18 lety. Chytré telefony, jako je Siemens S65 či Nokia 6230, používají nejčastěji lidé mezi 19 a 35 lety. Zatímco značka Nokia pokrývá všechny generace, Sony Ericsson je telefonem mladších lidí s největším podílem uživatelů mezi 19 a 35 lety. Značku Alcatel používají buď lidé mezi deseti a 18 nebo 36 a 45 lety. Extroverti nejčastěji volí luxusní mobily typu Motorola Razr nebo chytré přístroje. Introverti naopak podle průzkumu nejčastěji sáhnou pro levnější přístroj.
Výzkum je pěkná věc, ale stále pro mnoho zákazníků rozhoduje při výběru mobilního telefonu cena. Dalším faktorem jsou pak funkce a vymoženosti, které daný telefon nabízí. ALe na druhou stranu: je sice pěkné mít v mobilu foťák, možnost posílat MMSky, připojení k internetu, kameru, diář a další věci, většina však stále používá mobil pouze k volání a psaní SMS. A nákup lidé zřejmě nepodřizují tomu, zda jsou ve znamení Vah či Berana, jestli jsou praváci anebo extroverti a kde ho asi tak budou nejčastěji nosit...
UMTS od T-Mobile: je důležité být první
Do konce letošního roku chce mobilní operátor T-Mobile jako první v tuzemsku spustit v Praze rychlou mobilní datovou síť UMTS. T-Mobile chce pro svou síť UMTS použít technologii TDD od společnosti IPWireless. Ta podle ředitele společnosti Rolanda Mahlera vyžaduje nižší náklady, než zavádění klasického standardu FDD, který používá většina evropských operátorů a který umožňuje i hlasové služby. O jeho zavedení rozhodne až poptávka. Konkurenční operátoři zatím termín spuštění UMTS neoznámili. Zástupci české pobočky výrobce mobilních telefonů Nokia uvedli, že klasické sítě UMTS, které umožní kromě datových přenosů také telefonování, by mohly začít fungovat koncem letošního nebo začátkem příštího roku.
Je jasné, že ve třetí generaci mobilních sítí vidí výrobci budoucnost a zřejmě největší růstový potenciál na trhu. Jen u Nokie by podle dřívějších informací měly telefony pro 3G tvořit třetinu prodeje. I pro operátory znamenají 3G budoucnost. A i když se letošní spuštění v Praze může zdát jen jako marketingový tah, který má přilákat zvědavce a hlavně zajistit pozornost firmě, která bude s tímto projektem jednoznačně první, jeví se krok T-Mobile jako velmi zajímavý. Alespoň právě z hlediska marketingu. Co však bude znamenat pro zákazníky, je ve hvězdách. Nikomu se zřejmě nebude chtít kroužit po Praze a hledat, kde je to správné pokrytí...