Neděle 6. prosince 2020, svátek má Mikuláš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 6. prosince 2020 Mikuláš

Roky přeplácela účet za mobil a o důvodu neměla ani tušení

  1:08aktualizováno  11:58
Celkem 1 200 liber, tedy v přepočtu téměř 36 tisíc korun, zaplatila během pěti let Sally Gilesová britskému operátorovi EE za službu třetí strany. Údajně se měla přihlásit k soutěži o hodnotné ceny. To ovšem odmítá.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

„Byla jsem naprosto zděšená, cítila jsem se poškozená,“ popsala Gilesová pro britský portál BBC první pocity po zjištění, že jí operátor EE bez jejího vědomí či svolení účtoval po dobu více než pěti let částku čtyři a půl libry týdně (téměř 135 korun). Podle jejích slov šlo sumu za službu, kterou si nikdy neobjednala.

Operátor upřesnil, že šlo o placenou účast v soutěži britské společnosti Xinion, kterou vlastní skupina BMCM Group. Pořadatel soutěže uvedl, že Gilesová se k jejich službám přihlásila v červenci 2015. Ta to ovšem odmítá s tím. Nebyl jí prý předložen žádný důkaz, že tak skutečně učinila.

„Trvají na tom, že jsem musela navštívit web a zadat tam své telefonní číslo. To jsem nikdy neudělala. Nikdy bych něco takového neudělala,“ zdůraznila.

O pravidelně účtované částce se dozvěděla až při řešení jiné záležitosti, s níž se na operátora obrátila. Pracovník infolinky se totiž zeptal, zda ví o měsíčních poplatcích, které jí jsou tolik let účtovány. Gilesová měsíční vyúčtování sice občas zkontrolovala, ale vzhledem k tomu, že u poplatku nebylo žádné upřesnění, tak se domnívala, že šlo o charitativní dar, který čas od času poskytla, či o poplatek za dokoupená mobilní data.

Přitom měsíčně nešlo o zanedbatelnou částku vzhledem k faktu, že aktuálně se ceny tarifů operátora EE pohybují v závislosti na datovém objemu od 13 do 41 liber (zhruba 386 až 1 220 korun). Gilesová podle počtu týdnů v daném měsíci platila o 18 až 22,5 libery více, tedy v přepočtu o zhruba 535 až 670 korun.

„Nesázím, neúčastním se ani loterie, takže ne, nepřihlásila jsem se,“ uvedla pro britský portál a dodala: „Důkazem je, že jsem tu hru nikdy nehrála. Proč bych platila 4,50 libry týdně a nikdy to nehrála?“

Přihlášení prokazuje poskytovatel služeb třetí strany

Podle zakladatele Phone-paid Services Consumer Group Paula Muggletona je v takových případech důležité, zda se dotyčný zákazník k dané službě vědomě přihlásil.

„Lidé, kteří jsou podvedeni, nebo nevědomky podepíšou smlouvu, nejsou vázáni jejími podmínkami. To je základní spotřebitelské právo. Lidé musí vědět, do čeho jdou,“ upřesnil s tím, že důkazní břemeno spočívá vždy na poskytovateli služeb třetí strany. Ten musí prokázat, že se zákazník k takové službě vědomě přihlásil.

Muggleton je přesvědčen, že zákazník, který tak neučinil a přesto mu jsou účtovány s tím spojené poplatky, by v případě prokázání své nevědomosti o účasti v takové soutěži případný soudní spor vyhrál.

Gilesová se spojila se společností Xinion a žádala o vrácení zaplacené částky. Ta ji odmítla. Obrátila se proto se stížností na příslušné úřady, nicméně byla informována, že projednání může trvat i několik měsíců. Jako jediné řešení se tak jevil soudní spor. Mediální zájem nicméně operátora EE přiměl k jednání se společností Xinion, která se poté rozhodla Gilesové peníze vrátit. Prý jako gesto dobré vůle.

BBC se podařilo zjistit, že v minulých letech byla k britskému regulačnímu úřadu podána spousta podobných stížností. Od loňského listopadu nicméně jejich počet klesá, došlo ke zpřísnění pravidel pro poskytování služeb třetích stran ve Velké Británii. 

Podobný podvod se nevyhnul v minulosti ani Česku

Nelze v této souvislosti nevzpomenout loňskou kauzu, která se dotkla i českých mobilních uživatelů. V polovině roku 2019 si zákazníci O2 stěžovali na operátorem účtované služby třetí strany, které si neobjednali. Konkrétně šlo o přístup ke službě GameMine, jejímž provozovatelem je společnost GM Europe Limited se sídlem na Maltě, zpoplatněnou částkou 119 korun. Ta byla postiženým zákazníkům stržena i několikrát za měsíc.

Operátor tehdy vyzval k obezřetnosti. Podvedení zákazníci se podle Českého telekomunikačního úřadu měli vzhledem k charakteru služby, která není službou elektronických komunikací, obracet na Českou obchodní inspekci. Podle té je ovšem dohledovým orgánem nad tímto typem služeb Česká národní banka. Někteří zákazníci sice získali peníze zpět, ale mělo to háček. Navíc nešlo o první takové „řádění“ GameMinu, o rok dříve se činil v Polsku (více viz Mají platit, přitom si prý nic neobjednali. Na pozadí je firma z Malty).

Autor:
  • Nejčtenější

Je to po všech stránkách naprostá špička. Test Huawei Mate 40 Pro

Je to obrovská škoda. Huawei Mate 40 Pro je naprosto špičkový smartphone, který by za běžných okolností bojoval o...

T-Mobile se po experimentu vrací k výhodnému tarifu. Trochu ho vylepšil

T-Mobile už od léta 2017 průběžně nabízel výhradně na svém webu speciální tarif, který je zajímavý především pro ty...

Chcete si nadělit výborný smartphone? Stačit vám bude 6 500 korun

Ať už chcete nadělit špičkový smartphone pod stromeček sobě, nebo někomu blízkému, už rozhodně nemusíte hledat jen mezi...

Špičkový telefon s nejrychlejším displejem. Test Xiaomi Mi 10T Pro 5G

Aktuálně nejmodernější xiaomi na českém trhu je model 10T Pro 5G, který slouží v podstatě jako špička nabídky. Ačkoliv...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Klamavá reklama vyjde Apple draho. Tvrdil, že voda iPhony nepoškodí

Až půl hodiny. Tak dlouho mají podle italské reklamy Applu vydržet iPhony ve vodě bez úhony. Nicméně podle úřadu pro...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

Prodeje nových iPhonů předčily očekávání, říká analytik

Známý analytik Ming-Chi Kuo zveřejnil informace o prodejích nové řady iPhonů. Podle něj se jim daří na trhu velmi...

Británie vyloučí Huawei z výstavby 5G sítí, zákaz bude platit od září 2021

Od září příštího roku nesmějí britské telekomunikační společnosti instalovat do 5G sítí žádná nová zařízení od...

S takovým smartphonem ostudu na Vánoce neuděláte. Neurazí nikoho

Pokud plánujete blízkého obdarovat smartphonem a nechcete či nemůžete za něj utrácet hodně peněz, tak pro vás máme tipy...

Budou příští rok mobily zlevňovat? Určitě, konkurence tlačí ceny dolů

Premium Konkurence na trhu se významně rozrostla, což je pro zákazníky dobrá zpráva. Mnohé novinky tak zlevňují krátce po...

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Prožil jsem jedno z nejkrásnějších období s milovanou ženou, říká Langmajer

Jiří Langmajer (54) už je přes rok ženáč. Po boku manželky Adély Gondíkové (47) je herec spokojený, pochvaluje si život...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...