Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Telefony v letadle duchů se mohly hlásit, ale teď už to nikdo nezjistí

  15:23
Pátrání po zmizelém Boeingu 777-200ER stále pokračuje, letadlo zmizelo neznámo kde. Spekuluje se, že pohyb letadla by mohly pomoci určit mobily pasažérů, kteří si je při letu nevypnuli. Pokud ale úřady nezačaly pátrat hned po zmizení, tak nyní už je pozdě. Operátoři data skladují jen několik hodin.
Ztracený Boeing 777-200ER Malaysia Airlines se stále nenašel

Ztracený Boeing 777-200ER Malaysia Airlines se stále nenašel | foto: Profimedia.cz

Záhada zmizelého Boeingu Malaysia Airlines pokračuje. Oproti původním předpokladům letadlo nezmizelo nad Jihočínským mořem mezi Malajsií a Vietnamem, ale otočilo se na západ, proletělo zpět přes malajskou pevninu a nad Malackým průlivem se stočilo na sever v letovém koridoru na Indii, Střední východ a Evropu. Pak ale stopy končí, přestože letadlo pravděpodobně letělo někam dál (více zde).

Podle servisní komunikace se satelitem letadlo fungovalo ještě osm hodin po startu. Bohužel z komunikace nelze přesně určit, kde v tu chvíli bylo. Ze vzdálenosti letadla od satelitu (to jediné se podařilo určit) jsou známé jen dvě oblasti, které jsou velmi široké. Severní se táhne od severní hranice Thajska po Kazachstán, jižní pak jde od Indonésie po jižní oblast Indického oceánu západně od Austrálie (více zde).

KOMENTÁŘ: Letadlo duchů si to štrádovalo po Asii jako o nedělní vycházce

Po světě se množí spekulace, že trasa letadla by se dala podrobněji určit podle registrace mobilů pasažérů do mobilních sítí. A ano, dala, jenže je zde mnoho zádrhelů.

Nejprve ale musíme připomenout, že výše uvedené nemá cokoliv společného s původními spekulacemi, že telefony pasažérů vyzváněly tři dny po havárii (více zde). To bylo následně operátory vyvráceno.

Satelitní telefon na palubě nebyl

Mnoho dálkových letadel je vybaveno satelitním telefonem, který je buď v každém sedadle nebo na vyhrazeném místě pro použití cestujícími. Boeingy 777 malajsijských aerolinií ale telefony vybavené nejsou. U Malaysia Airlines jsou telefony jen v první třídě v letadlech Airbus A380.

Zpět k registraci mobilů do sítě v průběhu letu. Mobily se opravdu mohou při letu přihlásit do mobilní sítě na pevnině pod nimi. Registrace je náhodná, záleží na mnoha faktorech, ale děje se to. A to i při letu v obvyklé letové hladině 11 000 metrů. Občas se i podaří doručit SMS, například uvítací s informacemi o roamingu. Nelze na to však spoléhat, mobilní sítě nejsou nastavené tak, aby vysílaly signál do nebe a tak jde spíš o náhodu. Samozřejmě, čím níže letadlo letí, tím je pravděpodobnost přihlášení do sítě vyšší.

Nutno dodat, že i když se mobil do sítě přihlásí, tak telefonovat nelze. Důvodem je jednak rychlost letadla a za druhé opět problém se signálem v letové hladině letadla. Za určitých okolností a se štěstím by se dala odeslat SMS.

Samotné přihlášení do sítě by ale problém s identifikací letu boeingu mohlo pomoci vyřešit. Operátor, do jehož sítě by se mobil přihlásil, ví přesně, v které buňce (BTS) byl telefon registrovaný. Pokud by mobil patřil někomu, kdo je nad daným územím v roamingu (třeba Číňan nad Malajsií), tak domácí operátor majitele se dozví po přihlášení mobilu, v jaké síti a v jaké oblasti byl telefon přihlášený. Oblast je pak větší celek, v kterém jsou desítky i stovky jednotlivých BTS. Pro přesnější identifikaci by se musel domácí operátor optat toho operátora, v jehož síti se mobil přihlásil.

Byl to únos?

Podle dostupných informací někdo (pravděpodobně zkušený pilot, ať to byl kdokoliv) vyřadil z provozu komunikační systémy letadla a i odpovídač, kterým se letadlo hlásí na sekundárním radaru.

Pokud byl únos záměrným činem, tak lze předpokládat, že útočník mohl vědět, že za určitých okolností by o situaci na palubě mohl někdo podat zprávu pomocí mobilu (letadlo prý chvílemi letělo i velmi nízko, kdy by odeslání SMS rozhodně nemuselo být nemožné).

Můžeme spekulovat, že útočník byl připraven a v kabině letadla použil rušičku mobilního signálu (test zde). To je sice ilegální zařízení, ale především od asijských výrobců lehce obstaratelné s cenou v řádu desítek dolarů. Z technologického hlediska by stačilo rušení pásma 900 MHz, které by nemělo ovlivnit komunikační systémy letadla, které pracují na výrazně nižších frekvencích (ACARS, HF a VHF).

Pak by k žádnému přihlášení mobilů do sítě dojít nemohlo. 

Pak může domácí operátor na číslo odeslat informativní SMS o roamingu. Ovšem to nemusí platit u všech operátorů po světě (jako to funguje u českých operátorů) a SMS také dorazit nemusí, pokud například konkrétní číslo bylo ve stejné síti registrováno chvíli před tím, třeba před odletem letadla.

Pro určení směru, kterým zmizelý boeing letěl, by stačila základní registrace mobilu do mobilní sítě. Možná by stačila alespoň jedna, aby bylo jasné, jestli letadlo letělo z Malackého průlivu na sever nebo na jih. Což je nyní hlavní otázka.

Je zde však několik problémů. Na palubě letadel mají být mobily vypnuté a každá letecká společnost na to pasažéry před startem důrazně upozorňuje, a to většinou vícekrát. Je pravděpodobné, že z 237 lidí na palubě si někdo telefon nevypnul, ale byly to pravděpodobně jen jednotky maximálně malé desítky případů.

Závažnější problém je v tom, že údaje o přihlášení do sítě operátoři kvůli obrovskému množství dat ukládají jen po určitou dobu, která se podle Štěpána Hrušky, manažera pro roaming a signalizaci operátora O2, počítá na hodiny, maximálně na pár dnů. Déle se podle Hrušky ukládají informace o uvítací roamingové SMS, ale to záleží na požadavcích národního regulátora. V Česku to pak platí jen pro uvítací roamingové SMS v rámci Evropské unie a eurotarifu.

Pro vyšetřovatele by nejlepší variantou byla přijatá či odeslaná standardní SMS. Informace o ní operátoři ukládají déle, ale opět záleží na konkrétním operátorovi, lokálních zákonech a předpisech.

Z výše uvedeného vyplývá, že dnes se už asi vyšetřovatelé o případných přihlášených mobilech na letu MH370 nic nedozví. Pokud tak neučinili ihned po zmizení, základní data už operátoři ve své databázi nemají. Samozřejmě je možné, že třeba u čínských operátorů (odkud pocházela většina pasažérů letu) to může být jinak, ale je to málo pravděpodobné.

Satelitní snímky údajně zobrazují trosky zmizelého letadla:

Autor:
  • Nejčtenější

Mobily čeká velká designová změna. Přitom před lety se Applu vymstila

Premium

Čeká nás rok štíhlého smartphonu? Vše tomu nasvědčuje. Ovšem výrobci, kteří tento trend hodlají následovat, by měli mít na paměti rizika takového designu. Může z toho být totiž pořádný trapas, jaký...

30. listopadu 2024

Odevzdejte telefony a oblečte si speciální oděv. Viděli jsme fabriku na mobily

Pokud byste se chtěli podívat, kde se vyrábí většina smartphonů čínských značek, tak se připravte na ideálně 16 hodin cesty letadlem a pak další dvě až tři hodiny, než se dostanete na periferii...

3. prosince 2024

Silný hráč má nový operační systém. S Googlem už nemá nic společného

Premium

Huawei uvedl na trh pátou generaci svého operačního systému Harmony OS. Ty předchozí stále využívaly jádro z Androidu, nová verze je už zcela nezávislá. Nový systém jako první dostaly novinky řady...

4. prosince 2024

Mobil roku 2024: Vyberte nejlepší cenově dostupný smartphone a vyhrajte

Vyhrajte jednu ze tří atraktivních cen: dvou smartphonů a chytrých hodinek. Stačí se zapojit do jednoho nebo všech kol ankety Mobil roku 2024. Ve třetím kole, které startuje v pátek 6. prosince,...

6. prosince 2024

Září do okolí a nemá jméno. T-Mobile představil prototyp nové mobilní BTS

T-Mobile v těchto dnech přivítal nejmladší přírůstek do své technologické rodiny, díky němuž dokáže být flexibilnější. Nová mobilní BTS je totiž výrazně menší, lehčí a úspornější. Zabírá pouze zlomek...

2. prosince 2024

O2 načas zlevnilo vybrané Datamanie. Láká i na vánoční tarif na zkoušku

Operátor O2 si na prosinec pro své zákazníky přichystal další vánoční nadílku. Zaměřil se třeba na datové tarify Datamanie, které lze dočasně pořídit se zajímavými slevami. Zákazníci si nyní mohou...

7. prosince 2024  7:02

Kniha, nebo véčko? Rýsují se opožděné plány Applu na ohebný telefon

Pokud se těšíte na ohebný mobil od Applu, ještě si počkáte. Poslední informace naznačují nejenom typ konstrukce takového modelu, ale i stále celkem vzdálené datum, kdy by Apple takovou novinku mohl...

7. prosince 2024

Mobil roku 2024: Vyberte nejlepší cenově dostupný smartphone a vyhrajte

Vyhrajte jednu ze tří atraktivních cen: dvou smartphonů a chytrých hodinek. Stačí se zapojit do jednoho nebo všech kol ankety Mobil roku 2024. Ve třetím kole, které startuje v pátek 6. prosince,...

6. prosince 2024

Vybere si každý. Chytré dárky k Vánocům, které můžete ovládat mobilem

Mobilní aplikaci a propojení s mobilem má dnes víc zařízení, než možná tušíte. Smartphone je v podstatě nezbytným nástrojem, pokud chcete využívat různých výhod, které se s chytrou elektronikou pojí.

6. prosince 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...