Menší výrobci mobilů získávají na trhu stále větší podíl na úkor největších...

Menší výrobci mobilů získávají na trhu stále větší podíl na úkor největších značek | foto: Profimedia.cz

Chystá se mobilní revoluce? Menší výrobci mobilů rostou na úkor velkých

  • 61
První čtvrtletí roku 2014 přineslo další nárůst množství prodaných mobilních telefonů. Světovou jedničkou je s přehledem Samsung, druhá se stále drží Nokia. Jejich podíl však klesl a údaje za první čtvrtletí ukazují, jak na trhu získávají čím dál větší prostor menší výrobci.

Za první čtvrtletí letošního roku se na celém světě prodalo 407,9 milionu mobilních telefonů. Ve své zprávě to uvedla analytická společnost Strategy Analytics, která čísla tradičně zveřejňuje. Prodeje meziročně vzrostly o 9 %, což je nejvíce od roku 2011. A smartphony představují už zhruba 70 % světového trhu.

Světovou jedničkou je nadále Samsung, který tak oslavil dva roky na trůnu. Prodeje firmě vzrostly o 6 % na 113 milionů mobilních telefonů. To znamená, že Samsung rostl méně než trh, a konkurence se na něj tak v podstatě mírně dotahuje. Zatímco v absolutních číslech je na tom Samsung lépe, jeho tržní podíl se meziročně mírně zmenšil z 28,6 % na 27,7 %. Přesto má stále velmi pohodlný náskok.

Druhá je totiž stále Nokia, která rozhodně nevypadá, že by zvládla odvetu a se Samsungem se mohla o první místo v blízké budoucnosti poprat. Navíc její prodejní čísla neustále padají. Namísto 61,9 milionů mobilních telefonů před rokem prodala firma v letošním prvním čtvrtletí 47 milionů mobilů. Podíl se tak z 16,6 % smrskl na 11,5 % a vypadá to, že na druhém místě se Nokia už moc dlouho neudrží. Třetí Apple totiž prodal 43,7 milionu telefonů a navýšil meziročně svůj podíl na trhu z 10 na 10,7 %.

Celosvětové prodeje mobilů a tržní podíl za 1Q/2014 (miliony kusů, procenta - podle Strategy Analytics)
ZnačkaProdeje Q1/2013Prodeje Q1/2014Podíl Q1/2013Podíl Q1/2014
Samsung106,611328,6 %27,7 %
Nokia61,94716,6 %11,5 %
Apple37,443,710 %10,7 %
LG16,216,44,3 %4 %
Huawei11,614,23,1 %3,5 %
Ostatní139173,637,3 %42,6 %
Celkem373,7407,9100 %100 %

O zbylé pozice v první pětce se začíná prát stále větší množství výrobců. Strategy Analytics uvádí, že čtyřkou je LG se 16,4 miliony prodaných smartphonů a podílem 4 %, pátý je Huawei se 14,2 miliony telefonů a podílem 3,5 %. Za branami první pětky však čekají další kandidáti. Podíl ostatních výrobců se totiž meziročně zvýšil ze 37,3 % na vysokých 42,6 %. To znamená, že velcí výrobci jsou pod tlakem.

Ten vyvíjí jak tradiční značky, jako jsou Sony nebo HTC, tak silné čínské společnosti jako ZTE, TCL-Alcatel nebo Lenovo (to stále Strategy Analytics počítá bez Motoroly) a především i čínští nováčci. Značky jako Xiaomi, Meizu, Oppo nebo jeho nová pobočka OnePlus mají nemalé ambice a letos o nich ještě hodně uslyšíme. Navíc se tyto nové značky soustředí téměř výhradně na prodej chytrých telefonů, na trhu s nimi tak bude jejich role ještě důležitější. Konkrétní čísla stavu trhu se smartphony však zatím zveřejněna nebyla.